به گزارش ایرنا مراسم مربوط به این برنامه در محل دهستان «ابرشیوه» شهرستان دماوند برگزار شد و از امروز کار اتصال شبکه در ۱۵ روستای بخش مرکزی دماوند و ۲۶ روستای فیروزکوه در شمال شرق استان تهران انجام می‌شود.

مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی در این مراسم اظهارداشت: تاکنون در کل ایران به جز استان سیستان و بلوچستان که در حال تکمیل پروژه گازرسانی است، ۱۰۰ درصد شهرها و ۸۴ درصد روستاهای کشور از شبکه گازرسانی بهره‌مند هستند.

محمود آستانه با بیان اینکه در تلاشیم تا پایان این دولت تمامی مناطق کشور از شبکه گاز بهره مند شوند خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که برای تخصیص اعتبار بیش از حد مصوب وجود داشت ولی با همکاری شرکت گاز، این پروژه به صورت خوشه‌ای تعریف شده است و اعتبارات متناسب با نوع پروژه هزینه می‌شود.

به گفته وی با آغاز عملیات گازرسانی به ۴۱ روستای شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه با اعتباری بالغ بر ۸۴ میلیارد تومان تمامی مناطق این ۲ شهرستان از شبکه گاز بهره مند خواهند شد.

مشاور وزیر نفت اظهارامیدواری کرد که با توجه به شرایط جوی منطقه و کوهستانی بودن این روستاها پیمانکاران پروژه را با سرعت و بدون توقف عملیات اجرایی کنند.

روستا کانون تولید است

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت:‌ روستا کانون تولید است و هرچه در این مناطق خدمت رسانی بیشتری صورت گیرد، زمینه تولید ثروت نیز فراهم می شود و آسیب ها نیز کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: هر سال پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ارزش افزوده برای توسعه شهرها و روستاها تخصیص می‌یابد که بیش از سه هزار میلیارد تومان آن برای شهرداری تهران و مابقی در سطح شهرها و روستاهای استان هزینه می شود؛ همچنین با حمایت مجلس و دولت حدود ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی با بهره بیش از چهار درصد در روستاها هزینه می شود.

گازرسانی به روستاها به صورت خوشه‌ای

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تعداد روستاهای گازرسانی شده تا سال ۹۲ در این ۲ شهرستان ۵۵ روستا بود که از سال ۹۶ تاکنون تعداد روستاهای در دست اجرا ۱۵ روستا در شهرستان دماوند و ۲۶ روستا در شهرستان فیروزکوه است.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ۲ هزار و ۸۷۰ خانوار در ۱۵ روستای شهرستان دماوند و چهار هزار و ۹۴  خانوار در ۲۶ روستای شهرستان فیروزکوه از این نعمت بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: برای تهیه علمک در اجرای پروژه گازرسانی در شهرها نهایتا برای هر خانوار ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌شود ولی برای این روستاها بالای ۴۹ میلیون تومان است که مقرر شد برای کاهش هزینه‌ها به صورت خوشه‌ای اقدام شود.

میرزایی نیکو ادامه داد: گازرسانی به این روستاها در قالب ۱۴ خوشه صورت می‌گیرد که هشت خوشه در شهرستان فیروزکوه و ۶ خوشه در شهرستان دماوند خواهد بود که این مهم در راستای تسهیل و مقرون به صرفه بودن پروژه انجام می‌شود.

وی توضیح داد: طبق قانون شرکت گاز برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار و روستاهایی که هزینه علمک آنها بالای ۱۲ میلیون است امکان گازرسانی وجود ندارد؛ در این زمینه مسئولان شهرستان و استان به منظور خدمت رسانی به این روستاها چند روستا را به صورت یک خوشه تقسیم و دسته‌بندی می‌کنند تا هزینه‌ها در بین خانوار سرشکن شود و کاهش یابد.

مجید صفری فرماندار شهرستان دماوند نیز با بیان اینکه امید است این پروژه در زمان مشخص یعنی تا اواخر سال آینده به اتمام برسد گفت: میزان شبکه گازرسانی در ۱۵ روستای دماوند ۱۳۲ کیلومتر و در شهرستان فیروزکوه ۲۲۰ کیلومتر است که هفت ایستگاه در دماوند و ۱۰ ایستگاه در فیروزکوه بهره‌برداری می‌شود.

این مقام مسئول اعتبار ریالی پروژه گازرسانی در دماوند را بیش از ۳۴۰ میلیارد ریال و در شهرستان فیروزکوه ۴۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با اجرای این پروژه ها درصد ضریب نفوذ گاز در شهرستان های دماوند و فیروزکوه به ۱۰۰ درصد می رسد.

مهدی یوسفی جمارانی فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز در این مراسم بر برقراری توازن در امر توسعه شهری ها و روستاها تاکید کرد و گفت: دولت در راستای آبادانی و توسعه روستاها گام های ارزشمندی برداشته که می توان به تخصیص اعتبارات لازم از محل ارزش افزوده با نظارت دقیق توسط دولت و نظر خود روستاییان اشاره کرد.

تهرام/۷۲۴۶/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.