به گزارش خبرنگار ایرنا، نعمت الله ترکی روز چهارشنبه در نشست بررسی احکام برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر ما شهر تهران را به عنوان شهر هوشمند می شناسیم دلایلی برای این گفته باید داشته باشیم.
به گفته وی در زمینه دریافت مالیات هم به طور معمول در سطح شهر یک میزان مساوی از مالیات دریافت می شود در حالی که در این زمینه باید نوآوری داشت و به سمتی رفت که اقتصاد شهری به کاهش فاصله طبقاتی کمک کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه در حوزه اقتصاد شهری، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی باید مد نظر قرار گیرد، گفت: مگر می شود با پول جیب مردم بگوییم شهر را مدیریت کرد در حالی که برای تامین زیرساخت ها و مسایل شهری اگر سرمایه گذاری وارد نشود، نمی توان از عهده هزینه ها برآمد.
ترکی اظهارداشت: 65 درصد اشتغال موجود در استان تهران مربوط به خدمات است و این موضوع انگیزه ای برای مهاجرت به پایتخت شده و مدیریت شهری باید رویکرد کارآفرینی و اشتغال در پیش بگیرد.

** توسعه با حرکت منسجم بر اساس اسناد توسعه ای محقق می شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: زمانی که برنامه ششم توسعه به استان ها ابلاغ شد، یک سند کل در اختیار بود که اگر به سمت جزء اجرایی آن نمی رفتیم مشخص نمی شد که به سرانجامی دچار شود.
وی یادآورشد: در استان تهران تصمیم گرفتیم از پایین شروع و متناسب با ظرفیت های شهرستان های این استان برنامه ریزی کنیم تا دستگاه ها تکلیف خود را به شکل دقیق تا سال 1400 بدانند.
ترکی اظهار داشت: محور اصلی هر اقدامی در استان از این پس توجه به سند توسعه و آمایش سرزمین تدوین شده است چون پیش از این در بسیاری از مواقع پروژه هایی اجرا شد که در آخر مشخص شد میزان ضرر و زیان آن برای مردم بیش از منافع آن است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: یکی از اقدامات اثر گذار در حوزه نظام مدیریت شهری حرکت منسجم و بر اساس سند توسعه و آمایش سرزمین است.

**مدیریت شهری، رویکرد آینده استان تهران
وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند آمایش سرزمین استان تهران 90 درصد جمعیت این استان را شهرنشینان شکل می دهند که پیام آن این است که در آینده نگاه به مدیریت باید مدیریت شهری باشد.
ترکی تاکید کرد: در همین زمینه ما مدیران دستگاه های اجرایی را مکلف کرده ایم بر مبنای سند آمایش برای حرکت در مدیریت شهری، نخستین نگاه باید تعیین حد و حدود شهری و سپس بر اساس این حریم، وظایف هر کدام از دستگاه در همین محدوده مشخص شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه در برخی بخش های طرح تفصیلی این مساله دیده نشده است، گفت: هدف این است که اگر سند آمایش سرزمین تهیه شده است باید مشخص باشد که متولی، مجری و ناظر بر این طرح ها چه دستگاهی است که این موضوع در دست تدوین است که به زودی هم ابلاغ می شود.
وی افزود: در صدد طراحی سامانه ای هستیم که تمامی اطلاعات کنونی در آن قرار دهیم و تاکنون هم بیش از 70 درصد اطلاعات رصد و جمع آوری شده است.
ترکی تصریح کرد: هدف این است که زمانی که می گوییم سند آمایش آماده شده به سمت مکان محوری این سند برویم، به طور مثال نگاه به شهرستان های شرق استان، گردشگری است و امسال بنا شده در این منطقه 30 نقطه جانمایی شود و از سال 98 به تمامی سرمایه گذارانی که قصد ورود به این منطقه دارند، طرح های گردشگری معرفی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تکلیف دستگاه های دیگر در برابر چنین برنامه هایی این است که یکبار برای همیشه پاسخ استعلام ها را بدهد که آیا می توان در این نقاط سرمایه گذاری کرد یا نه.
وی ادامه داد: اگر بناست شهرهایی که 90 درصد جمعیت استان در آنها اسکان دارند، در سند آمایش سرزمین لحاظ شوند، مدیریت شهری باید نگاه جدی به این حوزه داشته باشند.
ترکی اعلام کرد: در سنوات گذشته برنامه هایی که شهرداران تهران ابلاغ می کردند، نگاهی به جایگاه استان و متولیان استان نداشتند.

** لزوم تطبیق سند توسعه پایتخت با اسناد توسعه ای استانی و ملی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: اگر بناست سند سوم توسعه پایتخت را با رتبه های ملی (اسناد بالادستی) و استانی تطبیق دهیم باید در مدیریت شهری، شاخص هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته را لحاظ کنیم.
وی یکی از این حوزه ها را موضوع اقتصاد شهری خواند و تاکید کرد: کار شهرداری فقط ارائه خدمات نیست و باید نگاهی هم به مسائل اقتصادی در حوزه شهری داشته باشد.
ترکی محیط زیست را یکی از شاخص های کلیدی و اصلی زندگی شهر تهران برشمرد و اضافه کرد: اگر قرار باشد در حوزه مدیریت شهری به محیط زیست پرداخته شود، به حتم باید اداره کل محیط زیست به آن نظارت کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: پیش از این چنین نگاهی نبود و از همین رو هم پس از عارضه یابی، دستگاهی همانند محیط زیست با مشکلی به نام منطقه 22 مواجه شد که در عمل با شکل گیری بدون نظارت آن یکی تنفس گاه های شهر تهران از بین رفت.
ترکی با انتقاد از اینکه تبعات نبود نظارت بر ساخت و ساز در منطقه 22 پایتخت یکی پس از دیگری بروز می کند، تصریح کرد: قرار است یک میلیون نفر در این منطقه مستقر شود در حالی که در طرح تفصیلی چنین جمعیتی پیش بینی نشده است.
وی تعاملات بین منطقه را از دیگر شاخص های مهم برای این سند برشمرد و بیان کرد: این شاخص در نگاه کمرنگ دیده شده است.
وی افزود: در حوزه فرهنگی با وجود آنکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان فعالیت می کند، مدیریت شهری برای خود فعالیت های بی شمار فرهنگی دارد و در هر منطقه ای نیز فرهنگسرا شکل گرفته در حالی که متولیان استان هیچ نقشی در این زمینه ندارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در حوزه حمل و نقل نگاه چه درون و چه برون شهری هنوز اولویت ها مشخص نشده است که باید در این رابطه نگاه برنامه محور داشت.
ترکی افزود: تراکم جمعیتی عجیبی در برخی شهرستان ها اتفاق افتاده، مگر می شود متولی یک شهر بود اما نگاهی به این مقوله جمعیت نداشت؟ حضور 10 هزار نفر در هر کیلومتر مربع؛ چنین رقمی آسیب است.

** مدیریت براساس سند توسعه زمینه ساز جلوگیری از معضل جدید
وی به لزوم برخورداری از نگاه درست نسبت به زیر ساخت ها تاکید کرد و اظهار داشت: در مورد زیر ساخت ها در کلان شهری مانند تهران، دستگاه ها کار خود را انجام می دهند و مدیریت شهری هم برنامه خود را طی می کند در حالی که همه این بخش ها باید بر اساس یک نقشه مسیر عمل کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: یکی از مباحث مهم در سطح استان و این شهر، امنیت است، مگر می شود شهری 10 میلیون نفر ساکن داشته باشد اما مدیریت شهری بگوید که وظیفه ای در حوزه امنیت شهری ندارد.
ترکی با بیان اینکه بحث نیروی انسانی نیز، کمتر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است، اضافه کرد: در حوزه توزیع خدمات شهری نیز همه شهروندان باید به یک میزان برابر از این خدمات برخوردار باشند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: به شاخص بهداشت و سلامت، در شهری مانند تهران در حوزه مدیریت شهری توجه نمی شود، شاید از نظر ساختاری مراکز درمانی قابل توجهی وجود داشته باشد، اما چون تجمیع شده نیست، هر کسی راه خود را می رود.
تهرام/3001//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.