در هزار سی و هفتاد و نهمین سالگرد اربعین حسینی در 61 هجری، کنگره بزرگ میلیون ها عاشق و دلداده اباعبدالله الحسین(ع)، در کربلا برگزار شد. این آیین، بزرگ ترین اجتماع بشری در جهان است که هر ساله پرشورتر و پرشمارتر برگزار می شود و محل قرار لشکر میلیونی عاشقان است تا پژواک پیام عاشورا را در پهنه تاریخ جهانی کنند. امسال هم مانند سال های اخیر، جبهه غربی، صهیونیستی و سعودی تلاش فراوانی کرد تا موانعی برای شکل گیری عظیم ترین گردهمایی دنیا برقرار کند ولی طرفی نبستند و بار دیگر 'دست برتر عاشوراییان' رخ نمود؛ این همان کابوسی است که یزیدیان زمان را به وحشت انداخته و از همین روی است که رسانه های پرمدعای غربی در دستور کار مشترکی، دست به بایکوت خبری این رخداد بزرگ و بی نظیر در جهان زده اند! در حالیکه مدعیان دموکراسی و حقوق بشر با همه پتانسیل و ظرفیت شان نمی تواند یک جمعیت میلیونی را در محلی جمع کنند؛ این سوال برای آنها به یک چالش جدی تبدیل شده است که این جمعیت بیست میلیونی بر چه اساسی هر سال خود را به کربلا می رسانند؟ این محشری که عاشوراییان و عاشقان اسلام حسینی بر پا کرده اند به کجا ختم می شود؟ و این استیصال غربی ها و سعودی و صهیونیست ها زمانی بیشتر می شود که با خلق داعش هیچ غلطی نتوانستند بکنند و می دانند همان کسانی به سیطره داعش ، پایان دادند که از دل این لشکر میلیونی اربعین، مدافع حرم شدند و این راه و مرام متوقف نخواهد شد.
تمهیدات امدادی سازمان امداد و نجات
رییس سازمان امداد و نجات اظهار کرد: از 21 مهرماه تا روز گذشته بیش از 51 هزار زائر حسینی در قرارگاه‌های مرزی به پایگاه‌های امدادی مراجعه کرده و 24 هزار نفر از خدمات سرپایی و 14 هزار نفر از خدمات پزشکی رایگان بهره‌مند شده‌اند. مرتضی سلیمی با اشاره به اسکان بیش از 13 هزار نفر در قرارگاه‌های مرزی گفت: نیروهای امدادی تمهیدات لازم را برای بازگشت زائران به کشور درنظر گرفته‌‌اند. همچنین پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور از انتقال زائران مصدوم در تصادف دو دستگاه ون با اتوبوس در عراق به کشور خبر داد.
بازگشت 700 هزار زائر
به گفته فرمانده ناجا تا ظهر روز گذشته حدود 700 هزار زائر از دومیلیون زائری که به زیارت مشرف شده‌اند، از مرزهای سه گانه به کشور بازگشته‌اند. سردار حسین اشتری همچنین اظهار کرد: براساس بازدید میدانی از پایانه‌های شلمچه و چذابه، ارائه خدمات به طور مطلوب انجام شده و خوشبختانه هماهنگی و همکاری مطلوبی بین پلیس و مردم وجود دارد. وی از زائران درخواست کرد:به هیچ عنوان با حالت خواب آلودگی و خستگی رانندگی نکنند.
ساماندهی گمشده‌ها در مرز مهران
مدیرکل بهزیستی استان ایلام از ساماندهی زائران گمشده در مرز مهران خبر داد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته و با همکاری نیرو‌های پلیس، گمشدگان به خانواده‌هایشان بازگشتند. زهرا همتی این را هم گفت که فعالیت تیم تخصصی فیزیوتراپی در محل پایانه مرزی، خدمات ویلچر گردانی افراد سالمند و ناتوان در پیاده روی اربعین حسینی، فعالیت تیم تخصصی اورژانس اجتماعی مستقر در پایانه مرزی به صورت شبانه روزی از جمله اقداماتی بوده که در این ایام انجام گرفته است.
عاشقی در پاکستان
هزاران نفر از مردم پاکستان با شرکت در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران وفادارش، احترام و عشق خود را به سالار شهیدان و یاران وفادارش به نمایش گذاشتند. این درحالی است که با توجه به تهدیدات تروریستی، تدابیر شدید امنیتی در شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد اتخاذ شده بود.
سانسور رسانه‌های غربی از راهپیمایی اربعین
راهپیمایی و تجمع عظیم اربعین حسینی (ع) سال‏هاست که از سوی رسانه‌های غربی سانسور سیستماتیک می‌شود. در واقع با وجود عظمت مثال‌زدنی و کم‌نظیر حماسه حسینی، رسانه‌های بین‌المللی که از هر سوژه‌ای برای ایجاد اختلاف و یا اختلاف‌نمایی میان ملل مسلمان سوءاستفاده می‌کنند این راهپیمایی و تجمع چند میلیونی را سانسور کرده و به آن نمی پردازد و سیاست سانسور و بایکوت خبری را پیش گرفته ‏اند. در این خصوص عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اظهارکرد: رسانه‎های بیگانه، همایش بزرگ پیاده روی اربعین را پوشش خبری نمی‌دهند و این نشان می‌دهد که این رسانه‌ها نگران تاثیرگذاری این همایش هستند. اما امسال دو رسانه فرانسه گزارش‌هایی از این اجتماع عظیم مخابره کردند.
فرانس‎پرس در گزارش روز دوشنبه خود از مراسم راهپیمایی اربعین در خاک عراق نوشت و اظهارکرد که ایرانیان از خدمت‎رسانی به زائران در مسیر کربلا لذت می‌برند. فرانس پرس افزود: در حالی که هزاران تن به سوی حرم امام حسین (ع) در کربلا در مرکز عراق راهپیمایی می‌کنند، شماری از روحانیان کفش‌های زائران را واکس می‌زنند و یک خیاط با دقت و جدیت لباس‌ها و پوشاک پاره شده آنها را می‌دوزد. این داوطلبان از حدود 2 هفته پیش در مهران مستقر شده‌اند و به زائرانی که از این گذرگاه مرزی عبور می‌کنند، خدمات ارایه می‌کنند. حدود یک میلیون و 800 هزار ایرانی در سال جاری برای زیارت کربلا در مراسم مقدس اربعین، روادید عراق دریافت کرده‌اند که بسیاری از آنان پیاده از نقطه مرزی مهران خواهند گذشت.
دیگر رسانه فرانسوی هم با تیتر «بزرگ‌ترین مراسم مذهبی جهان در جریان است» گزارشی از مراسم راهیپمایی اربعین را مخابره کرد. شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی از مراسم باشکوه پیاده روی اربعین، این مراسم را بزرگ‌ترین آیین مذهبی جهان نامید. در بخشی از این گزارش آمده است: چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان امام حسین (ع) به بزرگ‌ترین مراسم مذهبی جهان تبدیل شده که اکنون در جریان است. در این مراسم میلیون‌ها مسلمان اعم از شیعه و سنی فقط به یک مقصد می‌روند و آن جایی نیست جز شهر کربلا...عراق با همکاری ایران از یک ماه پیش از فرا رسیدن روز اربعین، تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا این مراسم به نحو احسن برگزار شود. این شبکه خبری با نشان دادن تصاویری از شهر مرزی مهران، گزارش داد: در این نقطه مرزی، فقط یک تابلو به چشم می‌خورد که بر روی آن، فقط دو جهت جغرافیایی مشخص شده است: ایران- کربلا...شبکه تلویزیونی فرانس 24 با اشاره به حضور جمعیت عظیم زائران در مرز مهران تاکید کرد: زائران شیعه از چهار گوشه ایران خود را برای حضور در روز اربعین در شهر کربلا به این منطقه رساندند و در طول مسیر هم موکب‌هایی برای پذیرایی و استراحت راهپیمایان اربعین فراهم آمده است. با وجود بحران اقتصادی، بر اساس آمار رسمی بیش از یک میلیون و 800 هزار روادید برای زائران ایرانی صادر شده که در نوع خود بی نظیر است. آنچه که بیش از هر چیز در این مراسم بزرگ به چشم می‌خورد، تأمین امنیت میلیون‌ها زائر است که از کشورهای مختلف آمده‌اند تا خود را به شهر مقدس کربلا برسانند.
«جواد غوک» رئیس هیأت روزنامه نگاران ترکیه و مسئول اخبار meltem TV هم که برای پوشش خبری زیارت اربعین به کربلا آمده بود گفت: ما به کربلا آمده‌ایم تا زیارت اربعین را به صورت حقیقی و به دور از تشویش و خدشه بازتاب دهیم و به گوش دیگران برسانیم. وی با بیان اینکه رسانه‌ها برای تحریف زیارت اربعین به شکل گسترده ای آن را سانسور کرده و مشوش جلوه می‌دهند، افزود: آنها این کار را به خاطر منافع کشور های بیگانه و حتی کشور های عربی انجام می‌دهند و ما با رصد این مسئله از طریق رسانه‌ها و متخصصان خودمان به این نتیجه رسیدیم. ما مراسم زیارت اربعین را در بیش از 900 رسانه ترکیه بازتاب داده و اقدام به پخش مستقیم این زیارت کردیم. علاوه بر این روزنامه نگاران در روزنامه «الصباح» ترکیه که بیش از یک میلیون نسخه از آن در ترکیه چاپ می‌شود، مطالبی در خصوص اربعین نوشته‌اند.
استقرار 12 هزار اتوبوس
دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به استقرار 50 درمانگاه و 12 هزار اتوبوس در مرزها، گفت: این وسایل نقلیه، زائرانی را که وارد کشور می‌شوند، از نقطه صفر مرزی به پارکینگ‌ها، سپس به شهرهای مقصد منتقل می‌کنند. شهریار حیدری با بیان اینکه نام‌نویسی برای پیاده‌روی اربعین امسال 10 روز دیرتر از سال گذشته آغاز شد، افزود: در مدت مشابه، امسال آمار متقاضیان زائران اربعین با سال گذشته برابری می‌کند.
گرامیداشت اربعین در هند
مراسم عزاداری روز اربعین حسینی با حضور هزاران نفر از شیعیان در کشمیر هند برگزار شد. همچنین عزاداران هندی در گروه‌های مختلف در شهرهای نجف و کربلا به عزاداری پرداختند. این افراد در گروه‌‎بندی‌های خاص هیات‌هایی را تشکیل داده و پرچم‌های ویژه‌ای را برای گرامیداشت کنگره بزرگ اربعین حمل می‌کردند.
سوگواری در ایتالیا
روز گذشته جمع کثیری از شیعیان و مسلمانان مقیم ایتالیا با راهپیمایی در شهر لنیانو در شمال ایتالیا و نزدیک شهر میلان، اربعین حسینی را گرامی داشتند. همچنین دوشنبه شب گذشته ایرانیان مقیم ایتالیا در شهرهای مختلف این کشور از جمله رم، ناپل، میلان و تورینو مراسم عزاداری اربعین سالار شهیدان را برگزار کردند.
عشق به سیدالشهدا (ع) در تورنتو
اربعین حسینی با برپایی راهپیمایی دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) در شهر تورنتو کانادا گرامی داشته شد. شرکت کنندگان اشعاری را در باب عشق به سیدالشهدا (ع) قرائت کردند. همچنین نمایشگاه عکس اربعین حسینی با عنوان «بزرگترین گردهمایی آرام جهان» در دانشگاه مک گیل ایالت کبک برپا شد.
دلدادگی در لندن
مراسم عزاداری و راهپیمایی پرشور اربعین حسینی (ع) با حضور شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مرکز لندن پایتخت انگلیس برگزار شد. راهپیمایان با حضور در این مراسم نشان دادند که عشق و دلدادگی به امام سوم شیعیان مرزها را درنوردیده و ارادت به شهید کربلا در همه عالم گسترده شده است.
مرثیه‌خوانی در تاجیکستان
سفارت ایران در شهر دوشنبه تاجیکستان میزبان عزاداری حسینی در شب اربعین بود که در آن جمع کثیری از عاشقان اهل بیت (ع) حضور داشتند. قرائت زیارت عاشورا و اقامه نماز جماعت از جمله برنامه‌های این مراسم بود که با مرثیه‌خوانی و سوگواری شهدای جاوید کربلا ادامه یافت و با دعای خیر عاشقان حسینی برای کسب توفیق در تبعیت از راه آن امام همام به پایان رسید.
حمله ارتش نیجریه به راهپیمایان اربعین
در حمله ارتش نیجریه به راهپیمایان اربعین حسینی در شمال ابوجا، 10 نفر به شهادت رسیدند. به گزارش وُرلد نیوز، در حمله ارتش نیجریه به راهپیمایان اربعین حسینی در شمال ابوجا 10 عزادار توسط ارتش این کشور به شهادت رسیدند. جنبش اسلامی نیجریه (IMN) با صدور بیانیه ای، این حمله را به شدت محکوم کرد. گفتنی است در آذر ماه
3 سال گذشته، ارتش نیجریه با یورش وحشیانه به عزاداران حسینی در حسینیه صاحب‌الزمان (عج) حدود 2 هزار نفر از سوگواران حسینی را به خاک و خون کشید و پس از زخمی کردن شیخ زکزاکی و همسر وی، شیخ زکزاکی را به مکان نامعلومی انتقال داد.
قرائت زیارت عاشورا در روسیه
مراسم بزرگداشت اربعین حسینی در مسجد خاتم‌الانبیا (ص)، مسکو؛ پایتخت روسیه برگزار شد. در این مراسم ارادتمندان و دوستداران اهل بیت (ع) حضور داشتند و اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی، رییس مرکز اسلامی مسکو، همچنین عزاداری سالار شهیدان از جمله برنامه‌ها این مراسم بود.
ورود بیش از 15 میلیون زائر به کربلای معلی
شورای استانداری کربلا اعلام کرد ورود 15 میلیون زائر به کربلا ثبت شده که در میان آنها 4 میلیون زائر غیرعراقی وجود دارد.
«محفوظ التمیمی» دبیر شورای استانداری کربلا در این خصوص گفت: و کربلا پذیرای بیش از 4 میلیون زائر غیرعراقی شده که بیشتر آنها ایرانی هستند.
«علی المیالی» معاون استاندار کربلا نیز اعلام کرد 30 هزار نیروی امنیتی در تأمین مراسم اربعین شرکت داشتند، 21 هزار وسیله نقلیه زائران را جابه‌جا کرد و 10 هزار موکب به زوار خدمت‌رسانی کردند. وبگاه المسله عراق نیز اعلام کرد که 104 خبرنگار خارجی به علاوه 670 خبرنگار داخلی مراسم اربعین را پوشش دادند.
برپایی موکب‌های اربعین در سامرا
امسال با تدابیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، بیش از یک هزار موکب ایرانی در شهرهای مختلف عراق برپا شده است که بیشتر این موکب‌ها در مسیر نجف تا کربلا بودند. همچنین در شهر سامرا نیز با کمک شیوخ این شهر و همچنین حمایت‌های مردم سامرا، موکب‌های پذیرایی از زائران برپا شدند.
این امر در حالی است که در سال‌های گذشته به دلیل عدم وجود امنیت و حملات داعش، کمتر کسی می‌توانست به سامرا مشرف شود، اما اکنون با پاکسازی این شهر از شر داعش و ایجاد امنیت کامل، بسیاری از زائران از نقاط مختلف به زادگاه حضرت مهدی (عج) و زیارت امامین عسکریین (ع) مشرف شدند.
طنین « لبیک یا حسین» جاماندگان اربعین
پایتخت‌نشینان جامانده از کوی دوست در هوای سرد و پاییزی، پیاده‌روی خود را از ساعات اولیه صبح دیروز همزمان با اربعین حسینی از 5 مسیر به سمت حرم سیدالکریم (ع) آغاز کردند.
مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی در 5 نقطه از شهر تهران با حضور دلدادگان حسینی هم‌نوا با زائران ثارالله (ع) در جاده نجف به کربلا به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزارشد.
نخستین مراسم پیاده‌روی از ساعت 6:30 دقیقه صبح بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و عزاداران حسینی مسیر 17 کیلومتری از میدان امام حسین (ع) به سوی حرم عبدالعظیم (ع) را پیمودند. این مسیر از قدیمی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان حسینی در تهران است.
در طول این مسیر بیش از 100 موکب برای خدمات به دلدادگان حسینی تدارک دیده شده بود که بیشترین موکب‌ها حدفاصل میدان امام حسین (ع) - میدان شهدا و میدان شهدا- میدان خراسان و همچنین میدان خراسان به سوی میدان شوش و برخی موکب‌ها نیز در مسجد آشتیانی‌ها، دروازه دولاب، پل آهنگ، تیر دوقلو، بوستان کودک، پمپ بنزین فداییان اسلام، تقاطع فداییان اسلام و بزرگراه شهید کریمی قرار داشتند. هم‌زمان با شروع مراسم، گروهی از شهروندان شمال پایتخت نیز که از روز دوشنبه پیاده‌روی خود را از امام‌زاده قاسم (ع) تجریش آغاز کرده بودند، به خیل پیاده‌روی جاماندگان حسینی در میدان امام حسین (ع) ملحق شدند. مطابق آمار ارائه شده، صدها هزار نفر از مردم استان تهران از زن و مرد، پیر،‌ کودک و نوجوان و جوان و حتی افراد کم‌توان در این محفل حسینی حضور پیدا کردند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان تهران هم در حاشیه راهپیمایی جاماندگان از اربعین حسینی (ع) با تاکید بر این موضوع که با راه‌اندازی موکب‌ها در مراسم جاماندگان از اربعین حسینی (ع) درصدد ترویج فرهنگ حسینی در بین اقشار مختلف مردم هستیم، گفت: پیاده‌روی اربعین نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین مذاهب اسلامی و ادیان الهی در حال ترویج است و هر روز عاشقان بیشتری به این مراسم می‌پیوندند.
حجت‌الاسلام و المسلمین قدیریان با بیان اینکه از دیرباز عاشقان اباعبدالله (ع) در مقاطع مختلف نسبت به پیاده‌روی و زیارت امام حسین (ع) اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر نیز شاهد این موضوع هستیم و می‌بینیم که این پیاده‌روی نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین مذاهب مختلف اسلامی نیز و حتی در بین ادیان الهی از جمله مسیحیت و یهودیت سال به سال باشکوه و عظمت بیشتری برگزار می‌شود. آنهایی که با هر دلیل توان رفتن به کربلا و زیارت امام حسین (ع) را ندارند چند سالی است که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اقدام به برگزاری پیاده‌روی جاماندگان از اربعین حسینی می‌کنند که خوشبختانه این پیاده‌روی با استقبال خوبی از سوی مردم و علما و مراجع مواجه شده است و می‌توانیم از آن به عنوان تعظیم شعائر دینی یاد کنیم.
روزنامه حمایت
7247
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.