حزب الله لبنان و همپیمانانش به احتمال زیاد بیش از نیمی از کرسی های اولین انتخابات پارلمانی لبنان پس از 9 سال را از آن خود می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی لبنان که سیاستمداران و رسانه های لبنانی اعلام کردند حکایت از آن دارد که حزب الله لبنان و همپیمانانش به احتمال زیاد بیش از نیمی از کرسی های اولین انتخابات پارلمانی لبنان پس از 9 سال را از آن خود می کنند.

اگر نتایج اعلام شده مورد تأکید و تأیید قرار گیرد حزب الله و همپیمانانش اکثریت مطلق نصف بعلاوه یک را در پارلمان کسب می کنند.

نتایج غیررسمی شمارش آراء همچنین اشاره به این دارد که «سعد حریری» نخست وزیر مورد حمایت غرب به عنوان سیاستمدار قوی سنی بزرگترین فراکسیون را در پارلمان دارای  128 کرسی را از آن خود می کند امری که باعث می شود وی بتواند دولت آینده را به رغم شکست اش در چندین منطقه، تشکیل دهد. بر اساس سیستم تقسیم قدرت طایفه ای در لبنان نخست وزیر باید از اهل تسنن انتخاب شود.

بر اساس آماری که خبرگزاری رویترز بر اساس شمارش اولیه نتایج آرا گرد آوری کرد حزب الله، گروه ها و شخصیت های هوادار آن موفق شده اند که حداقل 67 کرسی را تا کنون به دست آورند. رویترز این اطلاعات را از سیاستمداران، ستادهای تبلیغاتی کاندیداها و آماری که رسانه های لبنانی منتشر کردند به دست آورده است.

«نهاد مشنوق» وزیر کشور لبنان تأکید کرد که میزان غیررسمی مشارکت در انتخابات لبنان به 49.20 درصد رسیده است.

وزیر کشور لبنان نیز اعلام کرد که نتایج رسمی صبح امروز دوشنبه اعلام می شود.

رسانه های اسرائیلی در واکنش به اولین نتایج انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کردند که انتخابات لبنان باعث تقویت حزب الله شده و ایالات متحده آمریکا را در بن بست قرار می دهد.

شب گذشته و به دنبال انتشار خبرهای اولیه از رای بالای حزب الله و متحدانش هواداران آنها در حومه جنوبی بیروت و شهرهای جنوب لبنان به خیابان ها ریختند و شادمانی کردند.

 صبح روز گذشته- یکشنبه-  انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد. رای گیری از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت 19 ادامه یافت.

این اولین انتخابات پارلمانی طی 9 سال گذشته است. آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2009 برگزار شد و به دلیل اختلاف‌ نظرها بر سر قانون انتخاباتی جدید، پارلمان قبلی دو دوره تمدید شد.

طبق آمارهای رسمی صادر شده از سوی دولت لبنان، مجموع رای دهندگان ثبت نام کرده حدود 3.75 میلیون نفر است. تعداد رای دهندگان مسلمان حدود 63 درصد و تعداد رای دهندگان مسیحی حدود 37 درصد اعلام شده است. بیش از 700 هزار نفر نیز رای اولی هستند.

در این دور از انتخابات پارلمانی، 597 کاندید برای کسب 128 کرسی در 15 حوزه با یکدیگر رقابت کردند. طبق قانون جدید کاندیداها باید در یک لیست‌ باشند اما در همان لیست نیز امکان رقابت با دیگر کاندیداها را دارند.

همه گروه های لبنانی در روند سیاسی کشور و در رقابت های انتخاباتی مشارکت می کنند.

رقابت اصلی در این انتخابات میان 8 مارس (حزب‌ الله و متحدان) و 14 مارس (المستقبل و متحدان) است.

شمارش آراء نهایی در سراسر کشور در دو مرحله انجام خواهد گرفت: مرحله نخست دستی و مرحله دوم به صورت الکترونیکی از سوی کمیته‌ های مربوطه خواهد بود. 

همچنین بر اساس قانون انتخابات لبنان مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست به میزان درصد آرای کسب شده در هر حوزه صاحب کرسی در پارلمان می شود.

اتحادیه اروپا بیش از 100 ناظر را بنا به دعوت دولت لبنان در این کشور مستقر کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.