این جنبش در بیانیه اش از شهروندان عربستانی خواست که در نزدیکی مساجد در استان های ریاض، «جده»، «الخبر»، «الاحساء»، «الدمام»، «التبوک»، « ابها» و «مدینه »منوره تجمع کنند و تأکید کرد که این تجمع ها چیزی نیست جز نقطه آغاز علیه حکومت. بر اساس این بیانیه می توان هر جایی که جلب توجه کند «تظاهرات» کرد و از همه شهرها بدون استثناء خواست از خود تحرک نشان دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: استبداد عنصر موثری است که حاکمان عربستان سعودی از آن علیه جنبش های مخالف استفاده می کنند و فرقی نمی کند این جنبش ها چه رویکرد یا خواسته ای داشته باشند. این عنصر به مجموعه ای از عناصر دیگر اضافه می شود که با رابطه غیر قانونی با دموکراسی مرتبط می شود و تا مرز«پاک سازی» در بدترین احوال یا بازداشت و فراموشی در کنج زندان های عربستان یا به گفته مخالفان «زندان های آل سعود» می رسد.

حکومت عربستان به رغم استبداد مطلق اش و زیر پا گذاشتن همه اصول دموکراسی اما به گفته ناظران به خوبی می داند که دوران، دوران الکترونیک است که به سادگی نمی توان بر آن نظارت و کنترلش کرد.حکومت سرزمین حرمین از جمله حکومت هایی است که ارتش الکترونیکی(سایبری) بزرگی در اختیار دارد که بر اساس دستورات صادر شده از پلیس مخفی این کشور فعالیت می کند و این ارتشی است که تقریبا روزانه برای جلوگیری و مقابله با هر گونه تلاش«الکترونیکی و واقعی» که چه بسا در ناامنی یا به عبارتی بهتر بی ثباتی سیاسی حاکم بر ریاض پایتخت سهیم باشد، به کار گرفته می شود.

امروز که روز هفتم از ماه مبارک رمضان بر اساس تقویم هجری است نفس در سینه رهبران سیاسی کشور حبس شده است زیرا دعوت های برای جنبش و تحرک«7رمضان» پس از نماز عشا در چندین نقطه برای تجمع صورت گرفته است که برگزار کنندگان این تجمع در بیانیه ای اعلام کردند که در چارچوب جنبش و تحرک هفتم ماه رمضان صورت می گیرد و این ادامه جنبش 21 آوریل است که جنبشی به همین نام دعوت به برگزاری آن کرد و حکومت عربستان به برخی از خواسته های این جنبش بدون آن که به آن اذعان کند، جامه عمل پوشاند؛ خواسته هایی مانند بازگشت مزایا و پاداش ها و پرداخت دو ماه حقوق برای آن که کسی تظاهرات نکند.

این جنبش در بیانیه اش از شهروندان عربستانی خواست که در نزدیکی مساجد در استان های ریاض، «جده»، «الخبر»، «الاحساء»، «الدمام»، «التبوک»، « ابها» و «مدینه »منوره تجمع کنند و تأکید کرد که این تجمع ها چیزی نیست جز نقطه آغاز علیه حکومت. بر اساس این بیانیه می توان هر جایی که جلب توجه کند «تظاهرات» کرد و از همه شهرها بدون استثناء خواست از خود تحرک نشان دهند.

شاهزاده «خالد بن فرحان آل سعود» جدا شده از نظام در نواری ویدیوئی حمایت و تایید کامل و صریح خود را از جنبش 7رمضان به دلیل سقوط اخلاقی،سیاسی و اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت که سرزمین حرمین را یک «نوجوان سیاسی» رهبری می کند و ابراز امیدواری کرد که جنبش ماه مبارک رمضان آغاز تغییر و اصلاحات واقعی باشد.

جنبش «21 آوریل» با صدور بیانیه شماره8 اعلام کرد:«جنبش 21 آوریل ثابت کرد که در بر آورده کردن خواسته های ملت سهیم است و فقط آمادگی اش برای تظاهرات کافی بود تا مزایا و پاداش های لغو شده برگردد، و برای تکمیل کار جنبش و ادای واجب شرعی در از بین بردن ظلم دعوت می کنیم که در هفتم ماه رمضان در همه شهرها تظاهرات شود و مردم خواستار همه حقوق مشروع برای شهروندان شوند».

این جنبش خواسته های خود را در بیانیه اش به سیاسی که شامل درخواست برای نمایندگی سیاسی در مجلس شورای منتخب، شفافیت در دخل و خرج، توقف دادن پول به کشورهای دیگر و نیز برکناری همه وزرای ناکارآمد می شود اما درخواست های اقتصادی اش شامل لغو تصمیم هایی که بار آن برای شهروندانش سنگین است، فاش کردن سرمایه گذاری های خارجی، دادن غرامت به کارمندان اخراجی و حمایت از بیکاران به شکل جدی می شود.

در جنبه حقوقی نیز جنبش 21 آوریل خواستار تبدیل پلیس مخفی به دستگاه جنایی،تضمین سلامت حقوقی، آزادی زندانیان سیاسی شد و این جنبش جنبه توسعه ای را نیز در خواسته های فراموش نکرد و خواستار افزایش سطح خدمات، حل بحران مسکن و افزایش پاداش های دانشجویان و افزایش«مشوق ها» شد.

فعالان عربستانی در توییتر با دعوت های جنبش رمضانی اعلام همبستگی کرده و بر ضرورت شکستن دیوار ترس و پایبندی به حضور در مکان هایی که تعیین شده، تأکید کردند. این در حالی است که پلیس مخفی عربستان تلاش کرد که از طریق هشتک«# 7رمضان»توییت هایی را منتشر کند که خواستار گوش ندادن به این دعوت ها شد؛ دعوت هایی که امنیت و ثبات را از نظر حکومت به هم می ریزد. برخی از توییت هایی که «رأی الیوم» رصد کرد نیز دارای تهدیدهای تلویحی فعالات و شهروندانی بود ه به فکر مشارکت در تظاهرات بود؛ تهدیداتی مانند روی زمین کشیدن و ضرب و شتم.

در سایه اختلاف عربستان و امارات با قطر که به مرز توهین و عبور از خطوط قرمز رسید، تبلیغات رسانه ای توییتری و قلم ها در روزنامه های عربستانی،رهبران قطر را متهم به قرار گرفتن پشت این دعوت به تظاهرات کرد و این قلم ها تأکید کردند که مصلحت قطر در این است که فتنه هایی را در سایه حمله به امیرش و تلاش برای سرنگونی نظامش، به راه اندازد اما فعالان جنبش این اتهام ها را به طور کامل رد کرده و تأکید کردند که اعتراض آنها ناشی از ظلم و ستمی است که ملت شبه جزیره عرب در معرض آن قرار دارد.

متخصصان در امور داخلی عربستان بر این باورند که سفر«دونالد ترامپ»به عربستان سعودی به شکل بزرگی در تحریک افکار عمومی تأثیر دارد و چه بسا باعث شود که مردم علیه حکومت موضع گیری کنند به ویژه  آن که «سفر ترامپی»میلیاردها دلار از ثروت های ملت عربستان را با خود برد؛ملتی که حکومت از این ملت می خواهد ریاضت بکشد و  حتی مالیات بدهد و نیز احساساتش درباره اصول شرعی که «ملانیا» و «ایوانکا» آنها را زیر پا گذاشتند، تحریک شد، این علاوه بر توهین و تحقیر علنی مسلمانان توسط ترامپ و جلوگیری از ورودشان به کشورش است و این متخصصان از اینکه سرزمین حرمین برای ترامپ فرش قرمز پهن کرد، در عجب هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.