بر اساس داده‌های گمرکی چین، افغانستان در سال گذشته ۶۴ میلیون دلار کالا به چین صادر کرده که نزدیک به ۹۰ درصد آن، کاج جلغوزه بوده است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، نماینده چین در افغانستان اعلام کرد که کشورش به طالبان دسترسی بدون تعرفه به بازارهای چین از جمله بخش‌های ساخت‌وساز و انرژی را ارائه می‌کند.

پکن از زمانی‌که طالبان کنترل دوباره افغانستان را در سال ۲۰۲۱ به دست گرفت، به دنبال توسعه روابط خود با این گروه بوده، اما مانند همه دولت‌ها از به رسمیت شناختن رسمی دولت طالبان خودداری کرده است.

افغانستان می‌تواند منابع معدنی فراوانی را برای شرکت‌های چینی فراهم کند. در مقابل، فروش ذخایر لیتیوم، مس و آهن افغانستان به شرکت‌های بزرگ باتری‌سازی و ساختمانی چین، به طالبان کمک می کند تا اقتصاد خود را که به گزارش سازمان ملل متحد، «سقوط» کرده است، تقویت و جریان درآمدی بسیار مورد نیاز خود را ایجاد کند.

ژائو زینگ، سفیر چین در افغانستان روز پنج‌شنبه ۲۴ اکتبر در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با انتشار عکسی از دیدار خود با عبدالکبیر، معاون نخست وزیر، نوشت: «چین به افغانستان برای خطوط تعرفه ۱۰۰ درصدی، تعرفه صفر درصدی ارائه خواهد کرد.»

بر اساس داده‌های گمرکی چین، افغانستان در سال گذشته ۶۴ میلیون دلار کالا به چین صادر کرده که نزدیک به ۹۰ درصد آن، کاج جلغوزه بوده است.

دولت طالبان اعلام کرده که به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که مایل هستند به تنوع بخشیدن به اقتصاد افغانستان و بهره‌برداری از ثروت معدنی این کشور کمک کنند.

داده‌ها نشان می‌دهند که این کشور در سال گذشته هیچ کالایی به چین صادر نکرده است، اما ژائو زینگ از زمان انتصابش به عنوان سفیر پکن در کابل در سپتامبر گذشته، به صورت مرتب عکس‌هایی را از دیدار خود با مقام‌های دولت طالبان که مسئول معادن، نفت، تجارت و ارتباطات منطقه‌ای این دولت هستند، منتشر کرده است.

در حال حاضر چندین شرکت چینی در افغانستان فعالیت می‌کنند، از جمله شرکت متالورژیکال چین با مسئولیت محدود که با دولت طالبان در مورد یک معدن بزرگ مس گفتگو کرده است.

در ماه سپتامبر، شی جین‌‎پینگ، رئیس جمهوری چین در نشستی که با حضور بیش از ۵۰ رهبر آفریقایی در پکن برگزار شد، گفت از اول دسامبر کالاهایی که از «کشورهای کمتر توسعه‌یافته که روابط دیپلماتیک با چین دارند» وارد اقتصاد ۱۹ تریلیون دلاری کشورش می‌شوند، مشمول تعرفه واردات نخواهند بود.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه تأیید کرد که این سیاست شامل افغانستان نیز خواهد شد. او گفت که این اقدام به تقویت تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان پکن و کابل کمک خواهد کرد.

در ماه اکتبر سال گذشته، سرپرست وزارت بازرگانی دولت طالبان به رویترز گفت که این دولت می‌خواهد به‌طور رسمی به طرح زیرساختی «کمربند و جاده» شی جین‌‎پینگ بپیوندند.

دولت طالبان همچنین از چین خواسته است تا به این دولت اجازه دهد بخشی از کریدور اقتصادی چین و پاکستان باشد، یک پروژه اتصال ۶۲ میلیارد دلاری که منطقه غنی از منابع سین کیانگ چین را به بندر گوادر پاکستان بر کرانه دریای عمان متصل می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.