پوتین مایل است با اسکورت جت‌های جنگنده روسی به ترکیه پرواز کند، زیرا احتمالاً نگران توانایی اوکراین برای سرنگونی هواپیمای حامل رئیس جمهوری روسیه در مسیر پرواز است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،  بر اساس گزارش وب‌سایت خبری میدل‌ایست آی، سفری که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد داشت به ترکیه انجام دهد، به دلیل «درخواست‌های خارج از عرف» برای اطمینان از امنیت وی چندین بار به تعویق افتاده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) بار دیگر اعلام کرد که مسکو امیدوار است که پوتین بتواند پس از تکمیل مقدمات، برای گفتگو با اردوغان به ترکیه سفر کند.

پسکوف همچنین گفت که مسکو امیدوار است پوتین و اردوغان بتوانند ماه آینده در حاشیه نشست آتی بریکس در شهر کازان روسیه گفتگو کنند.

وب‌سایت بریتانیایی «میدل‌ایست آی» که به طور ویژه اخبار مربوط به خاورمیانه را رصد می‌کند روز سه‌شنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پوتین سفرش به ترکیه را به دلیل نگرانی در مورد امنیت خود به تعویق می‌اندازد.

این نگرانی‌ها پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و صدور حکم جلب پوتین توسط دیوان کیفری بین‌المللی  (ICC)  تشدید شده است. دیوان کیفری بین‌المللی در ماه مارس ۲۰۲۳، پوتین را به ارتکاب به جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد.

سفر برنامه‌ریزی‌شده پوتین که از اواخر سال گذشته میلادی تا کنون چندین بار به تعویق افتاده است، انتظار می‌رود اولین سفر وی به یکی از کشورهای عضو ناتو از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین باشد.

درخواست‌های روسیه از ترکیه برای سفر پوتین چیست؟

به گفته منابع میدل‌ایست آی، پوتین مایل است با اسکورت جت‌های جنگنده روسی به ترکیه پرواز کند، زیرا احتمالاً نگران توانایی اوکراین برای سرنگونی هواپیمای حامل رئیس جمهوری روسیه در مسیر پرواز است.

با این حال، این احتمال وجود دارد که اگر پوتین با جنگنده‌های روسی به ترکیه پرواز کند که احتمالاً در خاک ترکیه هم فرود خواهند آمد، سامانه‌های پدافند هوایی ناتو در ترکیه آن‌ها را به عنوان اهداف دشمن تلقی کنند.

یکی از افراد مطلع از این مذاکرات اظهار داشت که بعید است ترکیه سامانه‌های ناتو را برای پاسخگویی به درخواست روسیه غیرفعال کند.

مقامات روسیه و ترکیه در آخرین مذاکرات خود، برنامه‌ریزی سفر پوتین را برای هفته اول اکتبر در نظر گرفته‌اند. با این حال، منابع مطلع گفته‌اند که درخواست خاص برای اسکورت جت‌های جنگنده، هرگونه برنامه‌ریزی یا سازماندهی این سفر را بسیار بعید می‌سازد.

دو نفر از سفرای سابق ترکیه که قبلاً از نزدیک در پروتکل دیپلماتیک پیرامون دیدارهای سران کشورهای خارجی شرکت داشتند، به میدل‌ایست‌آی گفتند که درخواست روسیه بسیار خارج از عرف است.

دولت ترکیه ممکن است برای نشان دادن یک ژست دیپلماتیک برای اسکورت سران کشورهای خارجی هواپیماهای جنگنده بفرستد. با این وجود، نمی‌توانم هیچ دیداری را به خاطر بیاورم که رئیس یک دولت خارجی درخواست کرده باشد جت‌های جنگنده کشور خود را همراه داشته باشد.

یکی دیگر از سفرای سابق ترکیه گفت: «دولت ترکیه ممکن است برای نشان دادن یک ژست دیپلماتیک برای اسکورت سران کشورهای خارجی هواپیماهای جنگنده بفرستد. با این وجود، نمی‌توانم هیچ دیداری را به خاطر بیاورم که رئیس یک دولت خارجی درخواست کرده باشد جت‌های جنگنده کشور خود را همراه داشته باشد.»

او خاطرنشان کرد که هیچ پروتکل خاصی برای رسیدگی به چنین درخواستی وجود ندارد و این موضوع قابل تفسیر و بحث است.

خواسته‌های مسکو به همین بسنده نمی‌شود

اما به گفته میدل‌ایست‌آی، خواسته‌های روسیه تنها به اسکورت جت‌های جنگنده خودی محدود نمی‌شود.

مقامات روسی همچنین بابت این موضوع که سه هتل بزرگ آنکارا - هیلتون، شرایتون و جی.دبلیو. ماریوت - متعلق به کسب و کارهای آمریکایی هستند، نگرانی‌هایی را ابراز کرده‌اند.

به گفته افرادی که با این موضوع آشنا هستند، مسکو این هتل‌های زنجیره‌ای آمریکایی را برای رئیس دولت روسیه ناامن می‌داند.

با چنین وضعیتی، احتمال آن هست که آنکارا یک مهمانخانه دولتی برای میزبانی پوتین را فراهم کند، پروتکلی بسیار غیرعادی که اخیراً سابقه نداشته است.

اردوغان توانسته روابط تجاری و سیاسی خود را با اوکراین و روسیه حفظ کند و به روسیه اجازه دهد از تحریم‌های غرب دوری کند و در عین حال به اوکراین سلاح بفروشد.

آخرین دیدار پوتین و اردوغان در ماه ژوئیه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان و در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ولادیمیر پوتین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.