طولانی شدن جنگ در غزه و فراتر رفتن آمار غیرنظامیان کشته شده در این منطقه به دست رژیم اسرائیل از 40 هزار نفر، صدای حامیان همیشگی تل آویو را هم بلند کرده است.

به گزارش جماران، طولانی شدن جنگ در غزه و فراتر رفتن آمار غیرنظامیان کشته شده در این منطقه به دست رژیم اسرائیل از 40 هزار نفر، صدای حامیان همیشگی تل  آویو را هم بلند کرده است. گاردین در گزارشی درباره کشورهایی که محدودیت هایی بر فروش سلاح خود به اسرائیل وضع کرده اند، می نویسد:  بریتانیا آخرین کشوری است که موضع خود را در مورد فروش تسلیحات به اسرائیل تغییر داده است.  کشورهای مختلف به جنگ اسرائیل و حماس و  کشته شدن شهروندان غیرنظامی فلسطینی در آن چه واکنش تسلیحاتی نشان داده اند. برخی فروش سلاح را محدود، تعداد اندکی ممنوع و برخی هم به تجهیز اسرائیل ادامه می دهند.

کشورهایی که فروش اسلحه به اسرائیل را ممنوع یا محدود کرده اند

بریتانیا

دیوید لامی، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه اعلام کرد که لندن 30 مورد از 350 مجوز تسلیحاتی موجود و مربوط به اسرائیل را تعلیق می کند. وی برای توجیه چرایی این تصمیم انگلیس به یک گزارش داخلی استناد  کرد که نشان می دهد اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر به وظیفه خود برای اطمینان از عدم هدف قرار گرفتن شهروندان غیرنظامی عمل نکرده است.  این تصمیم که توسط گروه های حقوق بشر به عنوان یک اقدام نصفه و نیمه مورد انتقاد قرار گرفته، شامل قطعات ساخت بریتانیا برای جت های جنگنده پیشرفته F35 که اسرائیل از آنها استفاده می کند، نمی شود.

ایتالیا

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه، در ژانویه اعلام کرد که رم پس از 7 اکتبر، تصمیم گرفته که دیگر سلاحی برای اسرائیل ارسال نکند. با این حال، دولت از آن زمان اعتراف کرده که قراردادهای امضا شده قبلی رعایت و اجرایی شده است. ایتالیا سومین تامین کننده تجهیزات نظامی به اسرائیل است، اما بر اساس گزارش موسسه خیریه تحقیقاتی Action on Armed Violence مستقر در لندن، کمتر از یک درصد از کل واردات تسلیحات اسرائیل را تامین می کند.

اسپانیا

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا، در ژانویه گفت که اسپانیا از 7 اکتبر به اسرائیل اسلحه نفروخته است. در ماه مه، دولت فراتر رفت و اعلام کرد که کشتی‌های حامل سلاح به اسرائیل را از پهلو گرفتن در بنادر اسپانیا منع می‌کند. مادرید یکی از منتقدترین صداهای اروپا در حمله به غزه بوده است.

کانادا

پارلمان کانادا در ماه مارس در یک رای غیر الزام آور با توقف فروش نظامی آینده به اسرائیل موافقت کرد. ملانی جولی، وزیر امور خارجه، در آن زمان به تورنتو استار گفت که ارسال تسلیحات متوقف خواهد شد و این یک موضع واقعی است.

بلژیک

در بلژیک، یک ایالت فدرال، مقامات محلی فروش سلاح به اسرائیل را محدود کرده اند. دولت بلژیک همچنین برای ممنوعیت در سراسر اتحادیه اروپا مبارزه کرده است.

هلند

دادگاهی در هلند در ماه فوریه به دولت دستور داد تا تامین قطعات جنگنده F35 به اسرائیل را به دلیل خطر آشکار نقض قوانین بین المللی بشردوستانه متوقف کند. با این حال، این حکم اجزای ارسال شده به کشورهایی مانند ایالات متحده را که می تواند به اسرائیل تحویل داده شود، شامل نمی شود.

کشورهایی که عدم ممنوعیت فروش سلاح به اسرائیل را دنبال می کنند

ایالات متحده

به دلیل اختلاف نظر در مورد فروش سلاح، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر جزئیات کامل تجارت اسلحه خود را فاش نمی کنند. با این حال، بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، واشنگتن بزرگترین حامی نظامی اسرائیل است که تخمین زده می‌شود 69 درصد از تسلیحات خارجی آن را تامین کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از رفتار اسرائیل انتقاد کرده و کمپین بمباران این رژیم را بی رویه توصیف کرده است، اما رئیس جمهور از توقف فروش بمب های ایالات متحده خودداری کرده است. دولت در ماه مه حمل و نقل بمب های سنگین و سنگر را به اسرائیل تعلیق کرد، اما در ماه ژوئیه تحویل برخی از آنها را از سر گرفت.

آلمان

به گفته موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، حدود 30 درصد از صادرات تسلیحات جهانی به اسرائیل از آلمان انجام می شود. فروش شامل سلاح های قابل حمل ضد تانک و گلوله های مهمات برای سلاح گرم خودکار یا نیمه اتوماتیک است. برلین حمایت از دولت یهود را به دلیل مسئولیت آن در قبال هولوکاست یک وظیفه دولتی می داند.

دانمارک

دانمارک به برنامه تجهیز اسرائیل با  F35 کمک می کند و در حال مبارزه با درخواست دادگاه از سوی چندین گروه حقوق بشری، از جمله عفو بین الملل است که به دنبال جلوگیری از فروش تسلیحات به اسرائیل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.