نخست وزیر ایتالیا در نخستین سفر خود به پکن از زمان حضور در قدرت وعده دارد همکاری با چین را «دوباره آغاز» کند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در نخستین سفر خود به پکن از زمان حضور در قدرت وعده دارد همکاری با چین را «دوباره آغاز» کند.

خانم ملونی که در این سفر یک برنامه اقدام سه ساله را میان دو کشور به امضا رساند در دیدار با لی چیانگ، نخست وزیر چین اعلام کرد رم به دنبال بهبود روابط تجاری با پکن است. این اظهارات خانم ملونی در حالی مطرح می‌شود که دولت او سال گذشته از طرح سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های کمربند و جاده چین خارج شده بود.

ملونی که از سال ۲۰۲۲ رهبری یک دولت دست راستی را در ایتالیا برعهده دارد، همچنین اضافه کرد که سفر ۵ روزه وی نشان دهنده اراده ارم برای آغاز مرحله جدیدی برای از سرگیری همکاری‌های دوجانبه است. او تاکید کرد که برنامه اقدام سه ساله دو طرف نشان‌دهنده ابعاد جدیدی از همکاری دوجانبه است.

ملونی در ادامه اضافه کرد که طرفین یک یادداشت همکاری صنعتی امضا کرده‌اند که شامل بخش‌های صنعتی استراتژیک و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

دفتر نخست وزیری چین هم در بیانیه‌ای با اشاره به همکاری‌ سودمند دوجانبه اضافه کرد که قرار است شرکت‌های کوچک و متوسط در زمینه‌های کشتی‌سازی، هوافضا، انرژی‌های نو و هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری کنند.

روز یکشنبه، ملونی همچنین در یک مجمع تجاری ایتالیا و چین شرکت کرد، که شرکت‌هایی از جمله شرکت ایتالیایی لاستیک‌سازی پیرلی، گروه انرژی ENI، گروه دفاعی لئوناردو، تولیدکنندگان شراب و چندین گروه مد لوکس ایتالیایی مانند دولچه گابانا به آن دعوت شده بودند.

بر اساس ویدئویی که دفتر ملونی به اشتراک گذاشته ، نخست وزیر چین در افتتاحیه این مجمع گفت: «چین و ایتالیا باید ذهنیت برد-برد را اتخاذ کنند و همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری را افزایش دهند و همکاری را پویاتر و پایدارتر نمایند.»

رفع سوتفاهمات؟

در سال ۲۰۱۹، ایتالیا تنها کشور گروه هفت شد که به طرح عظیم یک کمربند و جاده پیوست، اما سال گذشته تحت فشار ایالات متحده به دلیل نگرانی در مورد دسترسی اقتصادی پکن، از آن خارج شد.دولت ملونی گفت این معامله هیچ سودی برای ایتالیا نداشته ، زیرا تجارت آن با چین در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۶۶.۸ میلیارد یورو به سود پکن بوده است.

رسانه های دولتی چین گفتند که این سفر با هدف «روشن کردن برخی سوء تفاهم‌ها» در مورد خروج ایتالیا از کمربند و جاده و تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی انجام شده است.

ملونی طی سخنانی در مجمع تجاری گفت که تفاهم نامه همکاری صنعتی امضا شده توسط ایتالیا و چین شامل بخش‌های صنعتی استراتژیک است و از پکن خواست تا «مرزهای جدید دانش» را با شرکای خود به اشتراک بگذارد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایتالیا در چین بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو است و بیش از هزار و ۶۰۰ شرکت ایتالیایی به ویژه در نساجی، مهندسی مکانیک، داروسازی، انرژی و صنایع سنگین در این کشور فعال هستند.

با این حال، ایتالیا از تصمیم کمیسیون اروپا برای اعمال تعرفه‌های موقت تا ۳۷.۶ درصد بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین حمایت کرد.

اعضای گروه ۷ از جمله ایتالیا، ماه گذشته متعهد شدند که به محافظت از کسب و کار خود در برابر آنچه که آنها رویه‌های تجاری ناعادلانه چین می‌دانند، ادامه دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین و ایتالیا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.