براساس گزارش رویترز، اگر جو بایدن از ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، کامالا هریس، معاون اول او، محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی اوست. یک نظرسنجی نشان داده که ۳۹ درصد از دموکرات‌ها هریس را به عنوان جانشین بایدن انتخاب می‌کنند.

به گزارش جماران، قریب به یک هفته پس از نخستین مناظره جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در رقابت های انتخاباتی 2024، صداها از داخل حزب دموکرات برای کناره گیری جو  بایدن به دلیل ضعف جسمی بلندتر شده است. براساس گزارش رویترز، اگر جو بایدن از    ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، کامالا هریس، معاون اول او، محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی اوست. یک نظرسنجی نشان داده که ۳۹ درصد از دموکرات‌ها هریس را به عنوان جانشین بایدن انتخاب می‌کنند. گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، و پیت بوتجج، وزیر حمل و نقل، از دیگر گزینه‌های محبوب هستند. با این حال، کمپین بایدن تأکید کرده که او قصد کناره‌گیری ندارد.

به گفته هفت منبع ارشد در کمپین انتخاباتی بایدن، کاخ سفید و کمیته ملی دموکرات ها با آگاهی از بحث های جاری در این زمینه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، گزینه اصلی جایگزینی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در صورت عدم ادامه کارزار انتخاباتی خود است.

عملکرد گیج‌کننده، گاه نامنسجم و گسترده بایدن در مناظره اول در برابر رقیب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ در هفته گذشته موجی از هراس را در حزب دموکرات به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه او ممکن است به اندازه کافی برای دوره دوم ریاست‌جمهوری مناسب نباشد برانگیخت و درخواست‌هایی را در میان دستیاران ارشد او مبنی بر اینکه بایدن باید استعفا بدهد مطرح  کرد.

برخی از دموکرات‌های بانفوذ به غیر از هریس، جایگزین‌هایی را برای بایدن مطرح کرده‌اند، از جمله اعضای محبوب کابینه و فرمانداران دموکرات مانند گاوین نیوسام از کالیفرنیا، گرچن ویتمر از میشیگان و جاش شاپیرو از پنسیلوانیا. اما این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تلاش برای کنار زدن هریس یک رویا و تقریبا غیرممکن است.

به گفته این منابع، اگر هریس 59 ساله به عنوان نامزد حزب معرفی شود، پول جمع آوری شده توسط کمپین بایدن را به دست می گیرد و زیرساخت های مبارزات انتخاباتی را به ارث می برد. این منابع گفتند که او همچنین دارای بالاترین نام در میان همه گزینه های جایگزین و بالاترین نظرسنجی در میان دموکرات هایی است که می توانند به طور جدی یک نامزد در نظر گرفته شوند.

در نظرسنجی رویترز که روز سه شنبه منتشر شد، هریس با 42 درصد از ترامپ یک درصد عقب تر بود. به گفته برخی دموکراتها، سابقه و پیشینه هریس قبلاً برای در اختیار گرفتن معاونت رئیس جمهور مورد بررسی قرار  گرفته و برهمین اساس  از بازرسی شدید جمهوری خواهان جان سالم به در برده است. همچنین، جیم کلیبرن، مردی که نقش کلیدی در پیروزی بایدن در سال 2020 داشت، به MSNBC گفت که در صورت کناره گیری بایدن از هریس برای نامزدی دموکرات ها حمایت خواهد کرد.

با اینهمه یکاستراتژیست دموکرات از کالیفرنیا که در سال‌های 2008 و 2016 برای کمپین هیلاری کلینتون کار می‌کرد، گفت: «برنده شدن در نامزدی معاون رئیس‌جمهور تقریباً غیرممکن است.»

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که بایدن «شب بدی» را در مناظره سپری کرد اما به حضور در رقابت ها ادامه خواهدداد.

دستیاران هریس هر گونه صحبت در مورد جایگزینی بایدن با او را رد کرده اند.  در بیانیه دفتر او آمده است: معاون رئیس جمهور هریس مشتاق است که برای دور دوم ریاست جمهوری جو بایدن خدمت کند.

دونا برزیل، رئیس موقت سابق کمیته ملی دموکرات ها، که نقش کمیته کلیدی را در کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه اوت امسال بر عهده دارد، گفت فردی که اگر بایدن تصمیم به عدم کاندیداتوری بگیرد، می تواند بلافاصله وارد میدان شود هریس است.  مردم ممکن است رویای یک ابرقهرمان دیگر را داشته باشند، اما روندی وجود دارد و آن شخص هم هریس است.

چندین استراتژیست دموکرات گفتند که عبور از اولین معاون سیاه و زن برای یک نامزد دیگر منجر به واکنش منفی رای دهندگان سیاه پوست و زنان می شود که کلید هر پیروزی هستند.

با این حال، چهار منبع گفتند هریس از زمان مناظره در بسیاری از گمانه‌زنی‌ها کنار گذاشته شده زیرا برخی از دموکرات‌های بانفوذ اعتقاد کمی دارند که او بتواند ترامپ را شکست دهد. ایالات متحده هرگز یک رئیس جمهور زن انتخاب نکرده است، و هریس بیشتر وقت خود را به عنوان معاون رئیس جمهور صرف کرده است تا بتواند خود را در نقشی متمایز کند که بنا به تعریف یک نقش حمایتی است.

از آن زمان، هریس توانسته گام های خوبی بخصوص در حوزه سقط جنین بردارد اما نظرسنجی او بهبود قابل توجهی نداشته است.  میزان محبوبیت هریس کمتر از 40 درصد است، اما طبق نظرسنجی اخیر که توسط کمپین بایدن برجسته شده است، او و رئیس جمهور شانس مشابهی برای شکست دادن ترامپ دارند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین همواره مورد هدف جمهوری‌خواهان و رسانه‌های محافظه‌کار در حملاتی قرار گرفته که بسیاری از متحدان آن را جنسیتی و نژادپرستانه می‌دانند. سه حامی دموکرات که اخیراً بر کناره‌گیری بایدن فشار آورده‌اند، این هفته نیز گفتند که فکر می‌کنند دور زدن هریس «غیر ممکن» خواهد بود. اهداکنندگان مالی به کمپین دموکراتها تا آخر هفته گذشته نام ویتمر و نیوسام را به عنوان گزینه های احتمالی مطرح می کردند.

یکی از اهداکنندگان گفت: در حال حاضر یک گفتگوی واقعی در حزب دموکرات درباره رهبری وجود دارد، اما منصفانه باید بگویم  نادیده گرفتن کامالا غیرممکن خواهد بود.

با این حال، کمپین انتخاب مجدد رئیس‌جمهور بایدن همچنان پابرجاست و با عملکرد قوی‌تر بایدن در طی یک سخنرانی در کارولینای شمالی، حتی در شرایطی که درخواست‌ها برای کناره‌گیری افزایش می‌یابد، جسورتر شده است.

استفانی کاتر، معاون مدیر مبارزات انتخاباتی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، که شرکت او برای تولید کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه اوت قرارداد بسته است، گفت: پرزیدنت بایدن نامزد است و او همچنان نامزد باقی خواهد ماند.برای کسانی که به دنبال نوعی دعوای بین‌حزبی هستند، مراقب باشید که چه آرزویی دارید زیرا این امر پیروزی ترامپ را تضمین می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.