بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، اعلام کرده است که مرحله شدید جنگ با حماس در حال پایان است و تمرکز این رژیم به مرز لبنان منتقل خواهد شد. او بیان کرده که نیروهای اسرائیلی به زودی عملیات خود را در برابر حماس به پایان می‌رسانند و به تهدیدات در مرز لبنان رسیدگی خواهند کرد

به گزارش جماران،  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، اعلام کرده است که مرحله شدید جنگ با حماس در حال پایان است و تمرکز این رژیم به مرز لبنان منتقل خواهد شد. او بیان کرده که نیروهای اسرائیلی به زودی عملیات خود را در برابر حماس به پایان می‌رسانند و به تهدیدات در مرز لبنان رسیدگی خواهند کرد. این تغییر تمرکز به دلیل نگرانی‌های امنیتی و تهدیدات بالقوه از سوی حزب‌الله لبنان صورت می‌گیرد.

سی ان ان در گزارشی در این باره می نویسد:  با این حال نتانیاهو وعده داد که اسرائیل تا زمانی که گروه شبه نظامی حماس از بین نرود به عملیات خود در غزه ادامه خواهد داد. نتانیاهو در اولین مصاحبه خود با رسانه های محلی اسرائیل از 7 اکتبر به کانال 14 تلویزیون گفت: این به این معنا نیست که جنگ به پایان می رسد، اما جنگ در مرحله فعلی خود در رفح به پایان می رسد. ما بعدا روند آغاز شده در رفح را ادامه خواهیم داد.

بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از آغاز عملیات هوایی و زمینی اسرائیل در جنوب شهر غزه در رفح پناه گرفته بودند . از آن زمان حدود 800000 نفر از رفح آواره شده اند، جایی که شرایط توسط آژانس غذای سازمان ملل متحد به عنوان آخرالزمانی توصیف شده است.

گذرگاه مرزی این شهر با مصر - نقطه ورود حیاتی برای کمک های بشردوستانه - از زمانی که ارتش اسرائیل آن را در اوایل ماه گذشته تصرف کرد، بسته باقی مانده  و فشار بین المللی بر اقدامات اسرائیل در غزه از زمان آغاز عملیات اسرائیل در رفح افزایش یافته است. ماه گذشته، دادگاه عالی سازمان ملل به اسرائیل دستور داد تا فورا عملیات نظامی بحث برانگیز خود را در آنجا متوقف کند و وضعیت انسانی را فاجعه بار خواند.

نتانیاهو در مصاحبه خود گفت که آماده است با حماس "معامله ای جزئی" برای بازگرداندن برخی از اسیرانی که هنوز در غزه اسیر هستند، انجام دهد، اما او موضع خود را تکرار کرد که جنگ همچنان پس از آتش بس برای رسیدن به هدف  از بین بردن حماس ادامه خواهد داشت. نتانیاهو گفت: من حاضر نیستم آن را کنار بگذارم.

نخست وزیر اسرائیل با تظاهرات سراسری در سرزمین های اشغالی برای آتش بس در غزه و بازگرداندن همه اسیران مواجه شده است. روز شنبه، خانواده‌های اسیران در تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف اسرائیل شرکت کردند.  بسیاری از معترضان از دولت خواستند که قرارداد آزادی گروگان ها را بپذیرد.

یک طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای با حمایت ایالات متحده، «پایان دائمی خصومت‌ها در ازای آزادی همه گروگان‌های دیگر که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه» را پیشنهاد می‌کند.

همچنین به نظر می رسد شکاف ها بین دولت اسرائیل و ارتش آن در حال عمیق تر شدن است. نتانیاهو تحت فشار فزاینده ای از سوی اعضای دولت خود و متحدان اسرائیل از جمله ایالات متحده قرار گرفته  تا پس از بمباران ویرانگر غزه از سوی اسرائیل، راهبردی برای حکومت پس از جنگ در غزه طراحی کند.

حماس در پاسخ به اظهارات نخست وزیر رژیم اشغالگر گفت: سخنان نتانیاهو نشان می دهد که او تنها به دنبال یک توافق جزئی است و نه پایان دادن به جنگ در غزه.

حماس در بیانیه ای اعلام کرد مواضع نتانیاهو  تأیید آشکاری بر رد قطعنامه اخیر شورای امنیت و پیشنهادات جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده است. حماس همچنان اصرار دارد که هر توافقی شامل «تأیید صریح آتش‌بس دائمی و خروج کامل از نوار غزه» باشد.

نتانیاهو همچنین به کانال 14 تلویزیون گفت: «پس از پایان فاز شدید حمله در رفح، ما این امکان را خواهیم داشت که بخشی از قدرت را به شمال منتقل کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. اول از همه، برای اهداف امنیتی  و دوم برای بازگرداندن مردم این منطقه به خانه هایشان فعلا بر روی شمال متمرکز می شویم. اگر بتوانیم این روند را با دیپلماسی پیش ببریم، عالی خواهد بود. در غیر این صورت، ما این کار را به روش دیگری انجام خواهیم داد، اما همه را - همه ساکنان شمال و جنوب - را به خانه باز می‌گردانیم.

حزب الله، یک جنبش اسلامگرای مورد حمایت ایران با یکی از قدرتمندترین نیروهای شبه نظامی در خاورمیانه، از 8 اکتبر، یک روز پس از حملات حماس به اسرائیل، حملات مرگباری را از جنوب لبنان به شمال سرزمین های اشغالی انجام داده است. اسرائیل به حملات حزب الله با حملاتی پاسخ داده است که به کشته شدن ( شهادت) مبارزان حزب الله از جمله فرماندهان ارشد منجر شده است. ده ها هزار اسرائیلی به دلیل درگیری های مداوم از خانه های خود در شمال فلسطین اشغالی تخلیه شده اند. روستاهای سراسر جنوب لبنان نیز خالی شده است.

افزایش حملات فرامرزی در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها را در مورد احتمال وقوع یک درگیری تمام عیار دیگر در خاورمیانه تشدید کرده است. مقامات آمریکایی روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفتند که مقامات اسرائیلی به آمریکا گفته‌اند که قصد دارند منابع خود را از جنوب غزه به شمال سرزمین های اشغالی منتقل کنند تا برای حمله احتمالی علیه این گروه آماده شوند. یک مقام ارشد آمریکایی پیشتر به سی ان ان گفت که پیامدهای جنگ گسترده تر بین اسرائیل و حزب الله می تواند ویرانگر باشد.

مقامات آمریکایی نگرانی‌های جدی دارند که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله، این جنبش می‌تواند بر پدافند هوایی اسرائیل در شمال از جمله سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین غلبه کند. همچنین در این مصاحبه از نتانیاهو پرسیده شد که آیا راه حل او برای پایان دادن به درگیری با حزب الله از طریق توافق است یا جنگ.

نخست وزیر رژیم اشغالگر پاسخ داد: ببینید، هر توافقی طبق شرایط ما خواهد بود. شرایط ما پایان دادن به جنگ، ترک غزه و دست نخورده ماندن حماس نیست. من حاضر نیستم حماس را رها کنم. ما باید آنها را از بین ببریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.