وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که اوکراین نیمی از اراضی اشغالی اش را از روسیه بازپس گفته است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید اوکراین نیمی از اراضی خود را که روسیه در ابتدای جنگ به تصرف خود درآورده بود، بازپس گرفته است و تأکید کرد که ضد حمله اوکراین ماه ها طول خواهد کشید.

بلینکن روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: « در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از آنچه در ابتدا تصرف شده بود، باز پس گرفته شده است.»

وی همزمان اذعان کرد که کی‌یف در بازپس گیری اراضی باقی مانده خود از روسیه «نبرد بسیار سختی» در پیش‌رو دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که «در روزهای نسبتاً اولیه ضدحمله هستیم که سخت است و نتیجه در یک یا دو هفته مشخص نخواهد شد بلکه چندین ماه زمان خواهد برد.»

این سخنان بلینکن در حالی است که ولادیمیر پوتین امروز یکشنبه در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود ضدحمله اوکراین را عملیاتی ناکام خواند. 

امیدها به دنبال ضد حمله تابستانی و برای اینکه اوکراین بتواند به سرعت ارتش روسیه را از قلمرو خود بیرون کند ناامید می‌شود چرا که ارتش اوکراین در شکستن مواضع مستحکم روسیه در جنوب و شرق این کشور در تنگناست. 

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اواخر ماه گذشته گفت که پیشروی‌ها در برابر نیروهای روس «آهسته‌تر از حد مطلوب» است اما کی‌یف برای تسریع پیش‌روی خود را تحت فشار قرار نخواهد داد.

حمله ویرانگر روسیه به شهر ادوسا و ویرانی یک کلیسای تاریخی

با اعلام پایان توافق بر سر صادرات غلات اوکراین؛ اودسا از زمان آغاز تهاجم مسکو به اوکراین یکی از شدیدترین حملات روسیه را به خود دید، بطوریکه شب گذشته ۱۹ موشک به این شهر شلیک شد و فقط ۹ فروند از آن‌ها قبل از اصابت منهدم شدند.

حمله موشکی شب یکشنبه روسیه به شهر اودسا دست‌کم دو کشته و بیست زخمی برجای گذاشت. کلیسای جامع ارتدکس این شهر نیز که در فهرست میراث ثبت‌شده جهانی یونسکو قرار دارد، آسیب‌ جدی دید، حمله ای که به گفته رئیس جمهور اوکراین بدون پاسخ نخواهد ماند.

این در حالیست که همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مدت دو روز میزبان همتای بلاروسی خود الکساندر لوکاشنکو است.

حمله به این شهر بندری تنها ساعاتی قبل از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با همتای بلاروسی خود صورت گرفت و این درحالیست که روسیه پس از پایان مهلت توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه،‌ با تمدید مجدد آن موافقت نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وعده داد که پاسخ حمله مرگبار امروز روسیه که شامل ۱۹ موشک بود و منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر شده است را خواهد داد.

زلنسکی گفت: «قطعا انتقام‌ اودسا علیه تروریست‌های روسی گرفته خواهد شد.»

کی‌یف همچنین اعلام کرد که کلیسای جامع اودسا واقع در مرکز تاریخی شهر ویران شده و این اقدام را «جنایت جنگی فراموش‌نشدنی و غیرقابل بخشش» خواند.

آندری پالچوک، شماس اعظم این کلیسای جامع، به خبرگزاری فرانسه گفت که آسیبی به افراد در زمان حمله به کلیسای جامع وارد نشده است.

مسکو اعلام کرد که توانسته است تمام اهداف مورد نظر خود در حمله اودسا را هدف قرار داده و مدعی شد که از این محل‌ها برای آماده‌سازی «اقدامات تروریستی» علیه روسیه استفاده می‌شود.

بندر اودسا از زمان آغاز تهاجم روسیه چندین بار هدف بمباران قرار گرفته است و در ژانویه آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو مرکز تاریخی این شهر را به عنوان میراث در خطر جهانی معرفی کرد.

از زمانی که روسیه اعلام کرد که از توافق صادرات ایمن غلات اوکراین خارج می‌شود، حملات به اودسا نیز افزایش یافته و عملا مهر تاییدی بر پایان توافق امضا شده در ماه ژوئیه سال گذشته بین مسکو، کی‌یف، استانبول و سازمان ملل تلقی می‌شود.

مقامات روسیه همچنین اعلام کردند که هر کشتی عازم بنادر غلات اوکراین در دریای سیاه را به عنوان اهداف نظامی در نظر خواهند گرفت. در همین حال، کی‌یف روسیه را به هدف قرار دادن ذخایر غلات و زیرساخت‌های حیاتی در راستای جلوگیری صادرات غلات اوکراین متهم کرده است.

روسیه همچنین حمله به کلیسای جامع اودسا را گردن نگرفته است و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که ارتش این کشور حملاتی را به منطقه اودسا انجام داده است اما کلیسا را هدف قرار نداده است و احتمالا یک موشک ضد هوایی اوکراین به این کلیسا اصابت کرده است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل حمله روسیه به اودسا را به شدت محکوم کرد.

دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد که حمله موشکی روسیه به اودسا که باعث کشته شدن غیرنظامیان و وارد آمدن آسیب به کلیسای جامع این شهر و دیگر ساختمان ها در مرکز بخش تاریخی شهر که یکی از سایت های میراث جهانی به شمار می رود به شدت محکوم می شود.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد که این کلیسا دو بار در معرض تخریب قرار گرفت یک بار به دست جوزف استالین رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی و حالا به دست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه.

دیدار پوتین با لوکاشنکو

پوتین روز یکشنبه، برای اولین بار پس از میانجی‌گری بلاروس برای پایان دادن به شورش ماه گذشته جنگجویان واگنر در داخل خاک روسیه، با الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

پوتین به همتای بلاروسی خود گفت که عملیات فعلی نیروهای اوکراینی در قالب آنچه ضد حمله به منظور عقب راندن نیروهای کشورش خوانده می‌شود، تا کنون «شکست خورده است».

به گزارش تاس، خبرگزاری رسمی روسیه، لوکاشنکو در ابتدا در این رابطه می‌گوید که «ضد حمله‌ای در کار نیست» اما بلافاصله پوتین حرف او را قطع می‌کند و می‌گوید، «بوده، ولی ناکام مانده است.»

ویدئویی که روز یکشنبه توسط سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو منتشر شد، نشان می‌دهد که این دو رهبر در کاخ کنستانتینوفسکی در شهر سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار کرده‌اند. پوتین گفته است که دیدار با لوکاشنکو دو روز به طول خواهد انجامید.

حملات روسیه به بنادر اوکراین همزمان با هشدار مسکو به کشتی‌های بین‌المللی ادامه یافت

حمله به اودسا یک روز پس از آن صورت گرفت که در جریان یک حمله پهپادی توسط اوکراین، یک انبار مهمات در کریمه منفجر شد و باعث تخلیه جمعیت اطراف و توقف موقت تردد ریلی در این شبه‌جزیره شد؛ منطقه‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد.

مسکو همچنین غرب و کی‌یف را مسئول کشته شدن یک خبرنگار جنگی روسیه در منطقه زاپوریژیا جنوبی می‌داند و معتقد است که وی بر اثر بمب‌های خوشه‌ای کشته شده و قول «پاسخ» علیه مسببان آن را داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.