مشاور شهردار ماریوپل اوکراین گفت که تعداد کشته شدگان حمله روسیه به این شهر به 20 هزار نفر می رسد و قربانیان در میدان ها و خیابان ها دفن می شوند.

به گزارش جماران،دولت اوکراین اعلام کرد که در بمباران یک ساختمان مسکونی در کی یف پایتخت اوکراین دو غیرنظامی کشته شدند.

روسیه در حمله نظامی گسترده به اوکراین تا کنون مناطق  و ساختمان های مسکونی زیادی را در این کشور بمباران یا موشک باران کرده و باعث کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده است.

شهر محاصره شده «ماریوپل» شاهد وحشتناک ترین کشتار غیرنظامیان و ویرانی مناطق مسکونی توسط ارتش روسیه است.

مشاور شهردار ماریوپل اوکراین گفت که تعداد کشته شدگان حمله روسیه به این شهر به 20 هزار نفر می رسد و قربانیان در میدان ها و خیابان ها دفن می شوند.

وی افزود که 80 درصد از شهر قابل سکونت نیست و نیروهای روسی آخرین فروشگاه مواد غذایی را نیز ویران کردند.

در تحولی دیگر، شهرهای«خیرسون»،میلیتوپل» و «بیردیانسک» که به اشغال نیروهای روسی در آمده است شاهد تظاهرات مردمی علیه نیروهای اشغالگر شد.

از سوی دیگر، چهارمین دور از گفتگوها بین روسیه و اوکراین در حالی روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت که ۲۰ روز از آغاز تهاجم نظامی روسیه به همسایه غربی خود می‌گذرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه گفت که ارتش روسیه احتمال به دست گرفتن کنترل «کامل» شهرهای بزرگ اوکراین را منتفی نمی‌داند. آخرین آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که شمار افرادی که از زمان آغاز جنگ مجبور به فرار از اوکراین شده‌اند به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است که تبعات جنگ اوکراین می‌تواند منجر به «طوفانی از قحطی» در شماری از کشورهای جهان شود.

 

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با جنگ اوکراین

 

ناسا: فضانورد آمریکایی حتما با فضاپیمای سویوز از ایستگاه فضایی بین‌المللی باز می‌گردد

ناسا روز دوشنبه ابراز اطمینان کرد که فضانورد آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی طبق برنامه از پیش برنامه‌ریزی‌شده طی هفته‌های آینده با فضاپیمای روسی سویوز به زمین باز خواهد گشت.

به گفته مسئولان ناسا همکاری تنگاتنگ آنها با مقامات فضایی روسیه با وجود افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو همچنان ادامه دارد. 

فضانورد آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی از ماه آوریل سال ۲۰۲۱ در این ایستگاه به سر می‌برد و قرار است روز ۳۰ مارس به زمین بازگردد. 

فضاپیماهای سویوز طی نزدیک به یک دهه تنها راه رفت و آمد بین زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند.

 

اعتراض به جنگ اوکراین در جریان پخش زنده تلویزیون روسیه

یک زن معترض به حمله نظامی روسیه به اوکراین دوشنبه شب در جریان پخش زنده پربیننده‌ترین برنامه خبری تلویزیون روسیه با پلاکاردی در مقابل دوربین ظاهر شد.

یک سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر در روسیه نام این زن معترض را مارینا اووسیانیکووا اعلام کرد. بنا به همین گزارش او یکی از کارمندان شبکه تلویزیونی «پروی کانال» است.

گزارش‌ها حاکی است که این زن معترض پس از حضور کوتاهش در مقابل دوربین بازداشت شد و به کمیساریای پلیس انتقال یافت.

بر روی پلاکاردی که مارینا اووسیانیکووا در دست داشت نوشته شده بود: «نه به جنگ! تبلیغات سیاسی را باور نکنید! به شما در اینجا دروغ می‌گویند.»

تنها استفاده از واژه «جنگ» برای توصیف حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند منجر به صدور حکم ۱۵ حبس برای معترضان در روسیه شود.

 

صدای ۳ انفجار مهیب در مرکز کی‌یف شنیده شد

گزارش‌ها از کی‌یف، پایتخت اوکراین از شنیده شدن صدای دست‌کم سه انفجار مهیب در مرکز این شهر حکایت دارد. هنوز منشاء این انفجارها که صبح روز سه‌شنبه روی داد مشخص نیست. 

هنوز هیچ کدام از منابع رسمی درباره وقوع انفجار در کی‌یف اظهارنظری نکرده‌اند. 

بیش از نیمی از سه میلیون نفر از جمعیت کی‌یف از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از این شهر خارج شده‌اند. 

 

هشدار سازمان ملل نسبت به گرسنگی در جهان 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد جنگ اوکراین ممکن است به طوفانی از گرسنگی در بسیاری از کشورهای جهان منجر شود.

آقای گوترش در جریان یک نشست خبری در دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک به رسانه‌ها گفت: «اوکراین یک آتش است و این کشور جلوی جشم جهانیان در حال سوختن است. ما باید تمام تلاشمان را برای جلوگیری از یک طوفان گرسنگی و فروپاشی نظام غذایی جهانی انجام دهیم.»

روسیه و اوکراین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات جهان به شمار می‌روند. حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو، پیشاپیش قیمت مواد غذایی در بسیاری از کشورهای جهان را بالا برده و نگرانی از کمبود آذوقه در کشورهای اروپایی را باعث شده است.

دبیر کل سازمان ملل با هشدار نسبت به عواقب وخیم ادامه جنگ گفت: «به دلیل توقف تولید محصولات کشاورزی در اوکراین و روسیه، آثار جنگ احتمالا دامنگیر ضعیف‌ترین مردمان خواهد شد و بذر بی‌ثباتی سیاسی و ناآرامی در سراسر جهان را خواهد پراکند... این جنگ به مرزهای اوکراین محدود نمی‌شود.»

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آخرین گزارش خود با هشدار نسبت به وضعیت فقیرترین کشورهای جهان اعلام کرد قیمت غلات در سال جاری رکورد پیش از آغاز «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ و موج گرسنگی سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را شکسته است.

۴۵ کشور آفریقایی و کم‌تر توسعه‌یافته دست‌کم یک سوم گندم مورد نیاز خود را از اوکراین یا روسیه وارد می‌کنند. ۱۸ کشور از همین گروه دست‌کم ۵۰ درصد نیاز گندم خود را از همین دو طرف جنگ می‌خرند. بورکینافاسو، مصر، جمهوری دموکراتیک کنگو، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و یمن از جمله وابسته‌ترین دولت‌ها به غلات تولیدی روسیه و اوکراین به شمار می‌روند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.