هزینه های نظامی در جهان در سال 2018 به 1.8 تریلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته 2.6 درصد افزایش یافته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، موسسه بین‌ المللی پژوهش‌ های صلح در استکهلم اعلام کرد هزینه‌ های نظامی آمریکا برای نخستین بار طی 7 سال اخیر افزایش یافته است.

به گزارش موسسه بین‌ المللی پژوهش‌ های صلح در استکهلم، میزان مخارج نظامی در سال 2018 میلادی در سطح جهان با 2.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به یک تریلیون و 800 میلیارد دلار افزایش یافته است.

پنج کشور آمریکا، چین، عربستان، هند و فرانسه در صدر کشورهایی هستند که بیشترین هزینه های نظامی را انجام می دهند و در مجموع 60 درصد هزینه های نظامی جهان از سوی این کشورها پرداخت می شود.

براساس گزارش این موسسه تحقیقاتی، هزینه های نظامی به طور کلی 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است که به طور متوسط معادل 239 دلار برای هر نفر است.

 

Untitled

 

بخش بزرگی از این افزایش مربوط به دو کشور آمریکا و چین با بزرگترین بودجه نظامی برای خرید جنگ‌ افزار است.

برای نخستین بار از سال 2010 هزینه نیروهای نظامی آمریکا تا 4.6 درصد افزایش یافت و به 649 میلیارد دلار رسید.

«اود فلوران» مسئول برنامه‌ های تسلیحاتی در موسسه استکهلم با انتشار بیانیه‌ ای گفت: علت اصلی افزایش هزینه‌ های نظامی آمریکا اجرای برنامه‌ های تسلیحاتی جدید از سال 2017 یعنی در دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

هزینه های نظامی چین هم از سال 2009، 83 درصد افزایش یافته و این کشور را در جایگاه دوم قبل از عربستان سعودی، هند - که به نوسازی نیروهای مسلح خود می پردازد - و فرانسه قرار داده است. از سال 2013 چین 1.9 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های نظامی اش کرده است. 

این دومین سال پیاپی است که هزینه های نظامی جهانی افزایش یافته و به بالاترین میزان خود از سال 1988 رسیده است.

روسیه برای نخستین بار در میان پنج کشور اول این فهرست حضور ندارد. روسیه از سال 2016، هزینه های نظامی خود را کاهش داده و از فهرست پنج کشور جهان که بیشترین هزینه های نظامی را دارند، خارج شده است. 

آلمان در سال گذشته میلادی 49 میلیارد و 500 میلیون دلار برابر با 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را هزینه خرید اسلحه کرده است. این رقم آلمان را در رده‌ بندی کشورها بر پایه بودجه سالانه خرید جنگ‌ افزار در رتبه هشتم قرار می‌ دهد.

موسسه بین‌ المللی پژوهش‌ های صلح در استکهلم موسوم به «سیپری» هر سال گزارشی درباره فروش تسلیحات در جهان منتشر می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.