به گزارش ایرنا سید عبدالمحمد جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ابتکارهای جدیدی برای ساخت کاغذ ابر و باد که بیشتر مربوط به مایع زمینه ای (همان ماده ای است که رنگ را روی آن چکانده و برای ایجاد نقش رنگها از آن استفاده می شود) است در این کارگاه ارائه شده است.
وی تصریح کرد: در گذشته از موادی مثل نشاسته و ماست برای ایجاد مایع زمینه ای کاغذ ابر و باد استفاده می شد که انعطاف و کشندگی کافی برای ایجاد نقش های ظریف را نداشت طرح های محدودی از آن بدست می آمد.
جعفری اضافه کرد: به تازگی هنرمندان از عصاره بذر گیاه شنبلیله برای ایجاد مایع زمینه ای در کاغذ ابر و باد استفاده می کنند.
وی ادامه داد: این مایع به دلیل انعطاف و کشندگی خاصی که دارد از آن برای ایجاد نقشهای جدید شامل سنگفرشی، پر طاووسی، شانه ای، رعدی، کناره و شمسه استفاده می شود
و با این شیوه در اندازه های بسیار بزرگ هم می توان اقدام به ساخت کاغذ ابر و باد کرد.
جعفری گفت: برای ایجاد مایع زمینه ای از گیاه شنبلیله ابتدا باید مقداری بذراین گیاه را (کمتر از500 گرم ) در ظرفی ریخته و به آن دو لیتر آب اضافه و در جایی چند روز نگه داشت.
وی ادامه داد: از روز سوم که بذر ها به جوانه رسیدند با دست آنها را فشرده تا شیره آن ها جدا و مایع لزج مانندی که به رنگ عسل است از آن ها ترشح شود.
جعفری افزود: بعد از آن ظرف را روی اجاق گذاشته و با حرارت ملایم آن را باید به هم زد
بعد از اینکه مایع سرد شد دوباره باید این گیاه را له و آن را صاف کرد.
وی ادامه داد: بعد از جدا سازی شیره شنبلیله مایعی شبیه عسل بدست می آید که آن را در سینی ریخته و با ریختن رنگ روغنی روی آن و ایجاد طرح می توان کاغذ بر آن زده و بعد از شستن کاغذ و زدودن مایع شنبلیله طرح را روی کاغذ مشاهده کرد.
جعفری افزود: البته بعد از اینکه کاغذ خشک شد آن ها را بصورت یک در میان با روزنامه روی هم چیده و در زیر یک سطح صاف و سنگین پرس باید کرد.
شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی با 40 هزار نفر جمعیت در 80 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.
7206/6047**خبرنگار: علی اشکو*انتشار دهنده: موناعیدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.