اسماء حسن زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: یکی از دوران های مهم شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی افراد در سنین دوران مدرسه است که در این ارتباط باید علاوه بر مصرف سه وعده غذای اصلی، 2 میان وعده را در برنامه خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه میان وعده ها باعث ثابت نگه داشتن قند خون برای عملکرد طبیعی مغز، تامین بخشی از انرژی مورد نیاز برای فعالیت ها، حفظ کارایی و کمک به یادگیری دانش آموز می شود، گفت: نیاز های تغذیه ای در این سنین متغیر بوده و براساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک، اندازه بدن و میزان فعالیت دانش آموزان متفاوت است.
وی اظهارکرد: ارزیابی اجتماعی- اقتصادی، معاینه های بالینی، بررسی های تن سنجی، ارزیابی غذا های مصرفی و بیوشیمیایی از مهم ترین معیارهای رشد دانش آموزان به شمار می آیند.
وی ادامه داد: بهترین روش و پایه ارزیابی رشد و وضعیت تغذیه ای دانش آموز، تن سنجی و اندازه گیری قد، وزن و محاسبه شاخص نمایه توده بدنی 'بی ام آی ' و مقایسه آن با منحنی استاندارد رشد است.
این کارشناس تغذیه گفت: کارکنان بهداشتی برای اندازه گیری رشد دانش آموزان در زمینه محاسبه سن امروز، توزین، ثبت وزن، اندازه گیری و ثبت قد در وضعیت ایستاده و محاسبه بی ام آی باید مهارت لازم را کسب کنند.
وی بیان کرد: بهترین راه برای اطمینان از تامین نیاز های تغذیه ای کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه استفاده از پنج گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ، سبزی و میوه هاست.
حسن زاده گفت: اگر مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطح مطلوب دشوار تر و یادگیری و تمرکز حواس نیز مختل می شود.
وی با بیان اینکه میان وعده ها باید از یک یا چند گروه غذایی اصلی تشکیل شوند، افزود: نان همراه با پنیر، تخم مرغ و یا یک نوع سبزی، انواع ساندویچ های خانگی شامل کوکو و کتلت، شیر و بیسکویت، تنقلات سنتی نظیر گندم برشته، برنجک، عدس بو داده، بهترین میان وعده ها برای نوجوانان است.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: نوجوانان باید از خوردن موادی نظیر پفک و چیپس به دلیل شوری و افزودنی ها، نوشابه های گاز دار به دلیل اختلال در جذب کلسیم که باعث پوکی استخوان می شود، مصرف بی رویه فست فودها شامل پیتزا، سوسیس و کالباس که منجر به چاقی می شوند و مصرف بی رویه شکلات که منجر به کم شدن اشتها، پوسیدگی دندان و بروز آلرژی می شوند، پرهیز کنند.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر با 92 هزارنفر جمعیت بیش از 17 هزار دانش آموز دارد.
6164/6043** خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.