به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز سه شنبه در نشست با انجمن ستاره شناسی معلمان بوشهر افزود: ‎با توجه به افزایش فضای تبلیغاتی خانواده ها و دانش آموزان باید بیشتربا علم نجوم آشنا شوند.
وی بیان کرد: یک روزبه عنوان روز نجوم بوشهر انتخاب و‎همه فعالیت های نجومی رسانه ای شود.
صفایی بوشهری گفت: ‎بکارگیری چندین زبان مختلف ( فارسی، انگلیسی، عربی) در شیوه های نوین آموزش علم نجوم ضروری است.
‎وی اضافه کرد: به دانش آموزان درمقاطع مختلف تحصیلی در قالب مسابقه برای ایجاد خلاقیت وبالابردن توان اختراع وتولید پروژه های یکساله داده شود.
صفایی بوشهری ادامه داد: برای توانمند کردن مردم بوشهر در زمینه تولید و صنعت، طرح دوره مهندسی کودکان به فنی وحرفه ای ارائه و با موفقیت اجرا شد.
وی گفت: اجرای طرح نجومی کودکان از جمله طرح های مهم است که می توان به ایجاد ژن نجوم و تقویت آن در بین مردم استان پرداخت.
صفایی بوشهری اضافه کرد: برای آشنایی بیشتر با علم نجوم ‎نوشتن طرح مجتمع بزرگ نجوم استان که دارای موزه، سالن کنفرانس، سینما، رستوران و کافه های نجومی باشد، ضروری است.
مدیر رصدخانه مهر واتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران گفت: ‎ستاره شناسی در مدرسه ها، دانشگاه ها ودر بین معلمان با وجود گستردگی شاخه ها و میدان بسیار باز ولی کار نشده و یک نگاه ترسناکی به آن شده است.
حسن باغبانی افزود: ‎همه فکر می کنند نجوم یعنی ریاضی و فیزیک وهمین امر عاملی برای دور شدن افراد از این علم شده است و تلاش می شود این علم با روشی آسان تعریف شود.
وی اضافه کرد: به طور تقریبی در بیشتر استان های کشور دوره های آموزش ستاره شناسی معلمان در قالب ضمن خدمت رسمی برگزار شده است.
باغبانی یادآور شد: استان بوشهر تنها تیمی است که این دوره را برگزار کرده و همه استان ها از ما برای برگزاری دوره دعوت می کنند.
وی گفت: هدف از برگزاری این دوره های آموزشی این است که معلمان را با علم نجوم آشنا و آنها را به این آن علاقمند کنیم.
باغبانی اضافه کرد: این دوره ها به گونه ای طراحی شدند که معلمان ابتدایی به عنوان مهمترین عنصرآموزش دراین کشورهمواره این دوره ها را گذرانده و نگاه آنها نسبت به نجوم تغییر کند.
وی یادآور شد: با توجه به بازخورد خوب این دوره ها و با توجه به پویایی وانرژی دانش آموزان انجمن ستاره شناسی دانش آموزی نیز در مدرسه های استان ایجاد شده است.
باغبانی گفت: انجمن ستاره شناسی دانش آموزی تا به امروز تنها در استان بوشهر تشکیل شده است و تلاش می شود در کل کشور گسترش یابد.
وی ادامه داد: دانش آموزانی در سطح استان از دوره ابتدایی وارد گروه شده و امروز در حوزه ستاره شناسی و مهارت های اجتماعی بسیار توانمند هستند.
مدیر رصدخانه مهر واتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران گفت: امروز قطبی که برای ستاره شناسی کشور در بوشهر تعریف شده فراتر از آن جایگاهی رسیده که ما روزی به عنوان یک رویا به آن نگاه می کردیم.
وی گفت: در کنفرانس بین المللی ستاره شناسی برزیل دستاوردهای رصد خانه در قالب یک مقاله ارائه و مورد استقبال همگان قرار گرفت و باور نمی کردند چنین کاری در این سطح در ایران انجام شده باشد وکانادا، اروپا، آمریکا از این الگو استقبال کردند واز همان جا به مهمترین کنفرانس ستاره شناسی در مونیخ آلمان دعوت شدیم.
باغبانی اضافه کرد: امسال 2019 صدمین سال تشکیل اتحادیه بین المللی ستاره شناسی آی آ یو است که توجه وتمرکز آنها روی آموزش است.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.