به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این دام ها شامل 472 گله دام سبک به تعداد 11 هزار و 404 راس و 204 گله دام سنگین به تعداد یکهزار و 303راس است.
وی اضافه کرد: دراستان بوشهر6 کشتارگاه سنتی وجود دارد که با سامانه هویت گذاری دام ها ارتباط ندارند و حتی اگر دام پلاک گذاری شده نیز دراین نوع کشتارگاه ها کشتار شود، پلاک آن از سامانه حذف نمی شود.
منوچهری بیان کرد: در استان بوشهر پنج شرکت برای هویت گذاری دام تعیین شدند که در این زمینه کمبود پلاک مشکل اساسی است.
وی ادامه داد: هزینه هویت گذاری، زمان بر بودن و کشتارهای خارج از نظارت دامپزشکی از دیگر مشکلات است که باید بخشی از اعتبار مورد نیاز آن از منابع ملی و یا استانی تامین و بازه زمانی طرح افزایش یاید.
وی یادآور شد: جمعیت دام های سبک و سنگین استان بوشهر به ترتیب یک میلیون و 15 هزار راس است.
منوچهری ادامه داد: بوشهر یکی از استان های مستعد پرورش شتر درکشور است تا جایی که پرورش این نوع دام در 2 سال گذشته افزایش 50 درصدی داشته است.
وی در ارتباط با زیان های قاچاق دام به خارج از کشور افزود: مهمترن خسارت خروج غیرقانونی دام از کشور تهدید حفظ ذخائر ژنتیکی، کاهش جمعیت دام مولد کشور وامنیت غذایی است.
منوچهری اظهارداشت: مهم ترین دلیل قاچاق دام در شرایط کنونی اختلاف قیمتی در داخل و خارج از کشور و توطئه بیگانگان برای کاهش جمعیت دام مولد است.
وی گفت: دراین زمینه مهم ترین راه های مقابله ساماندهی تردد دام در نوار مرزی و تسهیل در ورود و خروج بین استان ها، ایجاد زیرساخت ها و امکانات در مناطق مرزی برای کاهش هزینه تولید و تقویت قرنطینه های بین استانی است.
منوچهری ادامه داد: اقدام های ملی که در این ارتباط انجام شده مصوبه هیات وزیران است که استان بوشهر جزو استان های اولویت داراست و دامداران موظف به پلاک کوبی دام های خود و ثبت در سامانه هویت گذاری هستند.
وی افزود: فرصت این هویت گذاری برای دام های سبک و سنگین از ابتدا اسفندماه جاری به ترتیب 6 و 12 ماه است.
منوچهری یادآور شد: تردد دام نیز منوط به سند حمل بار از سازمان راهداری و حمل و نقل و گواهی بهداشتی حمل دام از دامپزشکی است و عشایر نیز درمسیر و زمان کوچ براساس شمار دام های مندرج در دفترچه عشایری برای جابجایی دام از شمول ضوابط حمل دام مستثنی شدند.
6043/7212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.