امیرحسین ثابتی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار نظر در رابطه با رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور قبل از معرفی آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس را غیر دقیق خواند و گفت: بعد از این جلسات تقریبا می‌توان یک ارزیابی جدی‌تری داشت و درباره احتمال رأی اعتماد وزاری پیشنهادی صحبت کرد.

امیرحسین ثابتی

به گزارش جماران؛ امیرحسین ثابتی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خانه ملت ضمن اشاره به آغاز جلسات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس دولت چهاردهم در کمیسیون‌های مجلس، گفت: به اعتقاد بنده حرف‌هایی که درباره رأی اعتماد وزاری پیشنهادی و غیر از آن گفته می‌شود تا زمانی که در کمیسیون‌ها -به‌خصوص کمیسیون‌های تخصصی- حضور پیدا نکردند و رئوس برنامه‌ها و رویکردهای خود را توضیح ندادند، خیلی حرف‌های دقیقی نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح این فرض خود اضافه کرد: ممکن است برخی از نماینده‌ها یک تصویر مثبت از وزرای پیشنهادی داشته باشند و بعد از حضور وزرا در جلسات کمیسیون‌ها نظرشان تغییر کند یا بالعکس یک عده ممکن است نسبت به برخی وزرای پیشنهادی رئیس دولت نظر منفی داشته باشند و در جریان این جلسات آن‌ها افرادی توانمندی ببینند که می‌توانند رویکرد موردنظر در وزارتخانه‌ها را داشته باشند.

ثابتی در بیان نظر خود درباره سه وزیر پیشنهادی در وزارتخانه‌های مربوط به کمیسیون فرهنگی هم عنوان کرد: بنده هم ممکن است مانند دیگر نماینده‌ها نسبت به وزرا و به ویژه سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «میراث فرهنگی و گردشگری» و «ورزش و جوانان» که مرتبط با کمیسیون فرهنگی است ‍پیش‌فرض‌هایی داشته باشم؛ اما ترجیح می‌دهم این سه روز بررسی برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس انجام شود و اجازه دهیم وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون‌ شرکت کنند، رویکردهای خود را توضیح و سوالات نمایندگان را پاسخ دهند. آن وقت و براساس صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شود دقیق‌تر می‌توان گفت احتمال رأی‌آوری وزرا تا چه اندازه است.

مهم‌تر از تجربه و برنامه، رویکرد وزرا است

وی در پاسخ به اینکه تجربه حضور برخی وزرای پیشنهادی در وزارتخانه مذکور در دوره‌های قبل چقدر می‌تواند روی نظر نمایندگان در تأیید یا رد آنان موثر باشد هم گفت: مهم‌تر از تجربه و برنامه، رویکرد است. ممکن است یک نفر در یک وزارتخانه‌ای هم تجربه و هم سابقه وزارت داشته باشد اما رویکرد آن رویکرد اشتباهی باشد؛ بنابراین کافی نیست که بگوییم چون قبلاً یک نفر در یک وزارتخانه بوده پس قابل قبول است. این یک مسئله حداقلی است و رویکرد وزیر از آن بسیار مهم‌تر است.

این عضو کمیسیون فرهنگی توضیح داد: مثلاً یک رویکرد برنامه هفتم توسعه است که ما در ابتدای آن هستیم؛ باید دید آیا آن مواردی که قانون‌گذار مصوب کرده و باید هر وزیری در حد خودش انجام دهد را این وزرای پیشنهادی می‌توانند انجام دهند یا خیر؟! مسئله دیگر تعهد این وزرا است؛ بنابراین تا زمانی که وزرا در جلسات کمیسیون‌ها حاضر نشوند و صحبت نکنند، حرف‌هایی که در تأیید یا رد آن‌ها زده می‌شود خیلی دقیق نیست؛ اما بعد از این جلسات تقریبا می‌توان یک ارزیابی جدی‌تری داشته باشیم و بگوییم وزرای پیشنهادی به چه صورت احتمال برای رأی اعتماد دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.