احمد کرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زلزله به خودی خود به عنوان یک فعل و انفعال طبیعی زمین ترسناک و مخرب نیست بلکه ساخت و سازهای غیر استاندارد و وجود ساختمان های غیر ایمن یا فرسوده موجب بروز حوادث غیر قابل جبران ناشی از زلزله است.
وی با بیان اینکه جلوگیری از وقوع زلزله اجتناب ناپذیر است، افزود: باید در ساختمان سازی استانداردهای مربوط به مهندسی رعایت شود تا میزان خسارت های ناشی از زلزله ها به کمترین میزان کاهش یابد.
کرمی تاکید کرد: ساکنان ساختمان هایی با ضریب ایمنی پایین و غیر استاندارد یا فرسوده باید در هنگام وقوع زلزله جوانب احتیاط را رعایت کنند و مواظب خسارت های مالی یا جانی ناشی از زلزله باشند.
به گفته وی وقوع زلزله اخیر کرمانشاه و زلزله های رخ داده در نوار جنوبی استان ایلام فرصتی مغتنم و مناسب برای جدیت بیشتر در نظارت بر امر ساخت و سازها و مقاوم سازی بناها و تغییر در رویکرد ساختمان سازی است.
وی به افزایش سطح تاب آوری و کاهش استرس های ناشی از زلزله در بین اقشار مختلف مردم اشاره کرد و افزود: باید با بکارگیری تکنیک های روان شناختی و استفاده از نظر کارشناسان حوزه زمین شناسی آگاهی های لازم و راه های موثر حفظ آرامش و خونسردی در بین مردم هنگام وقوع زلزله افزایش یابد.
وی همچنین از مردم خواست در هنگام وقوع زلزله خونسردی خود را تا حد امکان حفظ کنند و با اجتناب از توجه به شایعات و پرهیز از دامن زدن به این شایعه ها اخبار موثق را از رسانه های رسمی و مورد اعتماد پیگیری کنند.
زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان ماه در استان کرمانشاه در نقاط مختلف ایلام نیز احساس شد و اگرچه در استان ایلام خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی به برخی منازل و مدارس خسارت وارد کرد.
در 10 روز گذشته تاکنون زمین لرزه های متعددی در استان ایلام به ویژه نوار جنوبی استانه رخ داده که موجب ترس و هراس ساکنان این مناطق شده به گونه ای که بیشتر شب ها را در فضاهای آزاد به سر می برند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.