به گزارش ایرنا، این مددجوی 75 ساله با استفاده از یک روش قدیمی به نام «چال نمک» تصمیم گرفت برای تامین هزینه های زندگی خود و فرزندانش استخراج و فروش نمک را در کنار کمک های کمیته امداد انتخاب کند.
وی با بیان اینکه فصل کارش هر سال از اردیبهشت تا آبان ماه است، گفت: ابتدا قطعه‌ای از زمین را تبدیل به گودال کرده و اطرافش را با سنگ محصور می‌کنم، سپس سطح گل‌آلود زمین را لگدمال و آن را با سنگ‌های صاف می‌پوشانم.
این بانوی سالمند و سختکوش افزود: پس از انجام این کار، آبی که از کوه سرازیر می‌شود را به سمت گودال هدایت کرده و مسیر آب را سد می‌کنم، 12 روز انتظار می‌کشم تا آفتاب آب درون چاله را تبخیر و بلورهای نمک روی سنگ‌های کف گودال باقی بماند.
وی با اشاره به اینکه مسیر رفت‌ وآمد به کوه صعب‌العبور‌است و ناگزیر است ساعت 6 صبح مسیری 90 دقیقه‌ای را به همراه همکارش با الاغ طی کند، گفت: از کار کردن احساس خوبی دارم و لذّت می‌برم از طرفی به‌تازگی جوان‌های روستا نیز علاقه‌مند به این شغل شده‌اند.
وی با بیان اینکه ماهانه حدود 130 کیلوگرم نمک جمع‌آوری و برای فروش به بازار عرضه می‌کند، افزود: درآمد حاصل از این شغل برای من برکت دارد و کمیته امداد نیز با پرداخت کمک‌ معیشت ماهانه، انجام تعمیرخانه، تهیه لوازم‌خانگی و وام قرض‌الحسنه به من یاری می رساند.
وی بابیان اینکه مدت 23 سال است که از خدمات کمیته امداد استفاده می‌کند، گفت: 11 ساله بودم که با مردی 30 ساله ازدواج کردم، کار ما در روستا کاشت گندم و جو بود و با فروش محصول باغ سیب و شیر تعدادی گاو زندگی خوبی داشتیم تا اینکه همسرم در اثر سکته قلبی از دنیا رفت و نان‌آور خانواده را از دست دادیم.
این بانوی پرتلاش بیان داشت: به تدریج کهولت سن بر من غلبه کرد و توانایی نگهداری دام را نداشتم و به ناچار تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتم.
وی با اشاره به اینکه با سختی فرزندانش را سروسامان داده ،افزود: باغ سیب ما هم به دلیل خشکسالی و کم‌آبی از بین رفت و از آن پس کار «چال نمک» روی آوردم.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.