به گزارش ایرنا، حاجی رضا شاکرمی روز دوشنبه در نشست مشترک روسای دادگستری و دادستان‌های استان البرز با مدیران کل جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و مدیران شهرستانی این ادارات، افزود: روش های سنتی نظارت بر تغییر کاربری ها با توجه به هزینه بر بودن و کندی شناسایی، جای خود را به روش های نوین داده اند.
وی اضافه کرد: با هدف جلوگیری از تغییر کاربری ها و مقابله جدی تر با این اقدام نیاز است تا مسئولان دستگاه های مرتبط از روش های جدید استفاده کرده تا بتوان هر چه بیشتر در مقابله با این زمینه اقدامات اساسی تری انجام داد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز نیز گفت: طرحی در این معاونت تدوین که به عنوان طرح کشوری مطرح شد که با استفاده از تصاویر ماهواره ای هر گونه تغییر کاربری، احداث بنا در محدوده شهری و خارج از شهر رصد و گزارش آن به صورت لحظه ای ارسال می شود.
مهدی جوهری افزود: طرح ارائه شده به دلیل عدم تامین منابع مالی نزدیک به یک سال است که اجرایی نشده است.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی می‌توانند از تغییرات ایجاد شده در منطقه مطلع و از دستاوردهای آن بهره مند شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز نیز در این نشست گفت: در سال 96 با هدف اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون تغییر کاربری اراضی زراعی، 893 هکتار از اراضی این استان با حکم قضایی به حالت اولیه اعاده شد .
سید مجید موسوی افزود: همچنین در 3 ماهه سال 97 تاکنون در 459 هکتار از اراضی استان البرز که تغییر کاربری شده بودند اعمال قانون شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز نیز گفت: این استان با 517 هزار هکتار مساحت دارای 435 هزار هکتار اراضی ملی است که با وجود مساحت کم در مقایسه با سایر استان‌های کشور، از موهبت شرایط آب و هوایی خوبی برخوردار است.
حامد فرضی با بیان اینکه برخوردهای قضایی در حفظ منابع طبیعی و ملی بسیار کارساز بوده اظهار داشت: مهمترین آن در پرونده «عالم زمین» بود که با ورود دستگاه قضایی و صدور دستورات، 1 هزار و 120 هکتار از اراضی زراعی حفظ شد .
وی اضافه کرد: در صورتی که در این پرونده ورود نمی شد و یا اقدامات اساسی انجام
نمی دادیم با تصرف و تغییر کاربری در آن، فاجعه‌ای در سطح ملی رخ می‌داد.
7414/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.