به گزارش ایرنا، صبح، ظهر، عصر و تا آخر شب ها می توان کودکان را پشت چراغ های قرمز سر چهارراه
یا کوچه و پس کوچه های فردیس دید، آن ها همه جا سر می زنند، گاهی در سطل های بزرگ زباله سر فرو می برند تا مواد پلاستیکی بیابند.
بعضی با دسترنج اندک چرخ دستی فرسوده تهیه کرده و با آویزان کردن چند گونی به چرخ دستی از این سطل آشغال به طرف سطل بعدی حرکت می کنند، برخی یک گونی دوخته شده چند برابر قد و قواره خود برای جمع آوری ضایعات بر دوش می کشند.
در سرما و گرما می توان آنان را در همه جا دید و برای اندک درآمدی کوچه ها و خیابان ها را طی می کنند تا به پلاستیک ، نان خشک و ضایعات بیایند.

** تعریف کودکان کار
عنوان کودکان کار چندان واژه و عبارت رسایی نیست و نمی تواند تعریف درست و واقعی از شرایط سخت و جانکاه این کودکان به دست دهد، چون اگر از شهرها بگذریم، در گذشته های نه چندان دور این روش که کودکان اعم از دختران و پسران کم سن و سال در همان کودکی با بافتن فرش و چرانیدن گوسفندان و انجام دیگر کارها در روستاها، همواره کمک کار خانواده بوده اند و سهمی در ایجاد درآمد برای یک خانواده روستایی داشتند.
این درحالی است که اکنون اما با مهاجرت از روستا و سکونت در حاشیه شهرها و سکونت در حلبی آبادهای اطراف شهرها، هم خود و هم خانواده دچار مشکل شده اند و از طرفی تهدیدی جدی به عنوان حاشیه نشینی در شهرها را برای مسوولان و مدیران ایجاد کرده اند که به سامان کردن و شکل دادن یک زندگی حداقلی برای آنها بسیار بعید به نظر می رسد، بخصوص اینکه مشکلات حاشیه نشینی در استانی مانند البرز و شهرستان پرجمعیت فردیس به معضلی جدی تبدیل شده است.
وجود کثیری از خانواده های فقیر و ساکن در حاشیه شهرها و بخصوص کودکانی که حتی یک سرپناه یا خانواده حاشیه نشین هم ندارند و بلاتکلیف و سرگردان شب را به صبح می رسانند، معضلی نیست که به این سادگی ها بتوان برای آن چاره اندیشی کرد، چه اینکه اگر آن کودکان در روستا با انجام کارهای شرافتمندانه به خانواده های خود کمک می کردند، اکنون دیگر کودکان کار محسوب نمی شوند، چراکه ایستادن سر چهارراه ها با یک دستمال و یک ظرف آبپاش و تمیز کردن شیشه ماشین ها یا دود کردن اسپند در یک قوطی و حتی به دست گرفتن چند شاخه گل، چند قوطی دستمال کاغذی، فال نامه، آدامس و ... که دیگر کار محسوب نمی شود، بنابراین نام واقعی آن تکدی و نام عامیانه آن همان گدایی است!
** ساماندهی کودکان کار وخیابانی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از 6٠ درصد کودکان کار و خیابان تهران، غیرایرانی هستند، می گوید: آیین نامه ای در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته ‌است و امیدواریم با نهایی شدن آن شاهد پررنگ‌ تر شدن نقش وزارت کشور و اداره اتباع بیگانه در ساماندهی وضعیت این کودکان باشیم.
حبیب الله مسعودی فرید گفت: با توجه به غیرایرانی بودن بیشتر این کودکان این نگرانی ایجاد کرده که آنها مورد بهره ‌کشی و قاچاق قرار گیرند، به همین دلیل در تلاش هستیم ساماندهی کودکان را از کلانشهرهایی مانند تهران و کرج که بیشترین تعداد کودکان کار و خیابان را در خود جای داده‌اند آغاز ‌کنیم.

با این حال طبق برخی بررسی های میدانی، آمار کودکان کار در شهرستان فردیس بین 200 تا 300 نفر برآورد شده است.
وجود این کودکان کار که ریشه در چند علت دیگر دارد، ایجاب می کند که مسوولان و مدیران شهرستان فردیس، آن دسته از کودکان کار که تبعه دیگر کشورها هستند را جمع آوری کرده و برای بقیه این کودکان نیز با همت و اراده و برنامه ریزی چاره اندیشی زیربنایی و اساسی انجام دهند.

** بخشی از کودکان خیابانی فردیس خارجی هستند
فرماندار فردیس با بیان اینکه بخشی از کودکان کار و خیابانی این شهرستان غیر بومی و خارجی هستند، گفت:
قرار است فرمانداری گزارشی کلی در این خصوص به استانداری ارائه دهد و سپس با همکاری بهزیستی ، هلال احمر و شهرداری طرح جمع آوری و ساماندهی آنان اجرایی شود.
ابوالفضل اینانلو افزود: برای ساماندهی کودکان کار وخیابانی از تشکل های مردم نهاد استفاده خواهد شد.
وی اظهار داشت: موضوع جمع آوری و آسیب شناسی اجتماعی کودکان کار و خیابانی در قالب یک برنامه پیش خواهیم برد هر چند که ساخت گرمخانه ویژه کودکان بی سرپناه با همکاری شهرداری فردیس دور از انتظار نیست.
فرماندار فردیس بیان داشت: شماری از کودکان کار و خیابانی از کشورهای پاکستان و بنگلادش به فردیس آمده اند که جمع آوری و ساماندهی آنان ضروری است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان فردیس گفت: تاکنون یک موسسه برای جمع آوری کودکان کار و خیابانی
به ثبت رسانده ایم.
سیدجواد موسوی افزود: برای راه اندازی موسسه جمع آوری و غربالگری کودکان کار قرار شد شهرداری فردیس مکان و تجهیزات را در اختیار بهزیستی قرار دهد و بکارگیری نیروی انسانی با اداره بهزیستی باشد.
وی اظهار داشت: راه اندازی این موسسه نیازمند اختصاص مکان از سوی شهرداری فردیس است.
شهرستان 600 هزار نفری فردیس در جنوب شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.
7413/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.