احمد علی جبارزاده روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شرایط کنونی احساس تنهایی شدید و عدم‌ پذیرش عاطفی  مشکلاتی برای بازماندگان  متوفیان کرونا به وجود می آورد. 

وی اضافه کرد: در عزاداری تاخیری به شکل سونامی تمام واکنش های غم و اندوه و خشم و درد  با شدت بیشتری نمایان می شود و میزان افسردگی اجتماعی را بالا می برد.

جبارزاده گفت : باید به بازماندگان  در این شرایط  اجازه داد تا  واکنش های طبیعی عاطفی و روانی همانند گریه اتفاق بیفتد چرا که  گریه خود یک زبان بیان درد است و انسان  را آرام  و درمان می کند.

وی بیان داشت :  برقراری رابطه کلامی و عاطفی با اطرافیان و بستگان متوفیان کرونا به صورت مجازی و  عدم اصرار بر سریع گذر کردن از ناراحتی روحی و روانی بسیا مهم است چرا که دراین شرایط پذیرش این غم برای خانواده بسیار سخت است.

این روانشناس و کارشناس علوم اجتماعی  پیشنهاد کرد که اقوام متوفا ناشی ازکرونا باید با افرادی که عزیز خود  را از دست داده اند، از طریق ارتباطی تلفنی و فضای مجازی به صورت تا عادی شدن شرایط اجتماعی ابراز همدردی و همراهی کنند.

جبارزاده تاکید کرد که پیگیری و  حمایت یکی از مولفه های مهم اطرافیان از خانواده متوفا است چرا که  وظیفه ما در این دوران دردناک  فقط یک  تسلیت گفتن‌ نیست بلکه  باید مکرر  و به شکل مجازی و عاطفی در کنار بازمانده ها تا مدت ها باقی بمانیم.

مراسم عزاداری در واقع مسکن‌ و التیامی است به زخم بازمانده ، استرس دل کندن ؛ اضطراب و تنهایی ، ترس از مرگ و همه و همه در شبکه حمایتی اطرافیان، در گریه ها و ناله ها ، در خاک سپاری و دور هم جمع شدن ها ، درد را آرام آرام کاهش می دهد که این کارکرد عزاداری است. 

این درد جدایی از عزیزان چه به  علت بیماری کرونا و یا به  هر علت دیگری در این دوران بحرانی سخت تر از قبل هم شده چرا که امکان عزاداری جمعی  و  وداع از عزیز از دست رفته نیست و امکان التیام با برگزاری مراسم و متصل شدن به منبع حمایتی دیگران وجود ندارد.

درچنین شرایطی مشکلات عدیده ای برای بازمانده ها ایجاد شده که مهمترین آن ها را در احساس درماندگی شدید و  قطع شدن یک اتصال امن  که  فوت عضوی از خانواده حس ناتوانی و درماندگی را موجب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.