احمد علی جبارزاده روز چهارشنبه درگفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاریخ بشر را که ورق می زنید از انسان نئاندرتال گرفته تا انسان مدرن! از طبیعت بکر گرفته تا ازدحام میلیاردی جوامع و حتی در میان زندگی حیوانات ، همیشه و همیشه بحران و اضطراب بخشی از بدنه جدی زندگی بوده است.
بحران ها گاه خفیف بوده اند و گاه شدید! گاه می آیند و می روند ، گاه می آیند و ویران می کنند!بنا به اصل قانون بقا در آمد و شد این بحران ها موجوداتی زنده می مانند که قوی ترند.
جبارزاده افزود: بررسی ها نشان می دهد که یکی از عوامل جدی قدرت در بقا ، توانمندی های روانی ، تاب آوری و حفظ امید و آرامش در میانه بحران هاست.
وی گفت: افرادی که امید خود را از دست می دهند. درگیر مداوم افکار منفی می شوند ، تاب آوری شان را پایین می آورند و مدام در حال ترشح هورمون های کورتیزول و آدرنالین هستند، بدن خود را در حالت آماده باش مداوم قرار داده که نتیجه آن آسیب به سیستم دفاعی بدن و فرسوده شدن جسم و روان است.
اما در ابعادی وسیع تر و جدی تر و حیاتی تر عملکرد و مسوولیت پذیری حکومت و همینطور متخصصین امر ، فاکتور مهمی در پیش بینی چگونگی گذر از بحران ها از جمله بحران کرونا خواهد بود.
بی مبالاتی ، سهل انگاری ، سیاسی کاری ، موازی کاری ، کنار گذاشتن تخصص بعنوان در اولویت نبودن و مهمتر از همه تاخیر در تصمیم گیری های سرنوشت ساز و بجای علمی برخورد کردن با تعصب رفتار کردن از جمله سمومی است که آسیب های غیر قابل جبران وارد خواهد کرد.
بنابراین در سطح فردی لازم است که تمام موارد پیشگیرانه و بهداشتی را برای حفظ جان خود ، خانواده و اطرافیان رعایت کنیم.

این کارشناس اجتماعی یادآورشد که درچنین شرایطی با تصویری زیبا از آینده در ذهن بسازیم، خاطرات خوب گذشته را مرور کنیم، یادمان باشد که این مشکل مشترک است و باید بهم کمک کنیم و همدلی داشته باشیم.
به روزهایمان شادی تزریق کنیم و یکی از بهترین شادی ها کمک به همنوع های خودمان است  چرا که اضافه بار اطلاعاتی در کرونا! مساوی با افزایش استرس و اضطراب می باشد.
بخش هیجانی شخصیت آدمی ظرفیت محدود و مشخصی برای تحمل رویدادهای منفی دارد. و این طبیعی است و غیر طبیعی آنجایی است که ما خود را درگیر اطلاعات سنگین و بیش از تحمل خود کنیم.
اضافه کردن بار اطلاعاتی در خصوص کرونا یکی از عوامل مخرب در روان و همینطور جسم است.
جبارزاده به هموطنان توصیه کرد: پیگیری اخبار در حد معمول و کمی کمترشود، هدایت کردن حواس به اتفاقات مثبت، گپ زدن با خانواده و دور هم فیلم دیدن، کتاب خواندن
و از رفتن به محیط بیرون خودداری شود.

تاکنون ۲ هزار نفربیمار مشکوک و قطعی کرونا در بیمارستان های البرز بستری شده اند که یک هزارو۳۰۰ نفر بهبود یافتند و۱۱۴ نفر جان باختندضمن آنکه ۴۵۰ نفر هنوز در بیمارستان ها بستری هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.