به گزارش ایرنا، بی توجهی به حوزه پژوهش در بررسی نیازها و آسیب ها درسالیان گذشته اثرات منفی بسیاری را در کشور برجای گذاشته که از جمله آن می توان به بروز سیلاب در فروردین ماه امسال اشاره داشت.
دخالت غیراصولی انسان در طبیعت و تخریب آن هشدارهایی است که پژوهشگران و محققان منابع طبیعی و زیست محیطی بارها داده اند و امروز بی توجهی به آنها اثرات زیانباری داشته که در صورت تداوم این بی توجهی خسارت ها بیشتر خواهد شد.
نبود پایگاه های اطلاعاتی داده های پژوهشی ، ضرورت تنظیم سند جامع مدیریت بحران براساس ویژگی های محیطی اجتماعی و اقتصادی ، برگزاری دوره های آموزشی تحقیقاتی ، بالابردن سطح آگاهی عمومی از طریق تشکل های عمومی ،دانشجویی و دانش آموزشی از جمله راهکارهای مهمی بود که دراین نشست تخصصی به صورت ویژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیرکل منابع طببیعی و آبخیزداری استان البرز در نشست کارگروه پژوهش استان گفت: شدت و تداوم بارندگی ها و دخالت انسان در طبیعت عاملی برای بروز سیلاب در کشور بود که تجربه سنگین آن را در سال 94 با خسارت 2 هزار میلیارد ریال درسیل سیجان البرز داشتیم.
حامد فرضی افزود: امروز فاصله قابل توجهی بین مراکز تحقیقاتی و حوزه اجرا داریم که باید هرچه بیشتر این فاصله کاهش یابد.
وی ادامه داد: درسال گذشته در 38 هکتار از اراضی اقدامات موثر دراستان البرز صورت گرفت ولی اکنون 250 هکتار حوزه بحرانی دراین استان داریم .
فرضی گفت: درتلاش برای استفاده از مشارکت مردم و مراکز تحقیقاتی هستیم اما تصرف دربخش آبخیزداری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بطور مثال پروژه آزاد راهی چرمشهر – آبیک در کانون ریزگردها است و باید دراجرای این پروژه ها پیوست های زیست محیطی را مدنظر قرارداد.
رئیس پارک علم و فناوری استان البرز درادامه افزود: امروز باید ظرفیت های آموزشی را به سمت فناوری برد و باتوجه به کاهش تقاضای آموزش عالی در کشور باید ظرفیت های دانشگاهی را در خدمت توسعه فناوری قرارداد.
عطاء الله ربانی گفت: وزارت علوم و تحقیقات دستورات خوبی دراین زمینه داشته و استان البرز نیز ظرفیت های قابل توجهی دارد که با طرح های ویژه می توان گام های موثری را برداشت.
وی خاطرنشان کرد: نیازهای تخصصی استان البرز باید مشخص شود و در کارگروه پژوهش پس از بررسی اقدامات لازم برای اجرایی شدن آنها صورت گیرد.
ربانی اضافه کرد: با شرایط فعلی جامعه و وجود تحریم ها لازم است دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کنار حوزه اجرایی نیازهای داخلی را رصد و گام های موثر را در پیش گیرند.
دکترعلیجانی استاد دانشگاه خوارزمی نیز دراین نشست اظهار داشت: امسال با بارش های شدیدی که داشتیم 100میلیارد مترمکعب آب به کشور وارد شد که تنها 50 درصد آن دریافت شد.
این استاد دانشگاه گفت: حوضه آبخیزداری نیز با تخریب پوشش گیاهی ، کاهش نفوذ پذیری خاک و افزایش رسوب دهی دچار مشکل شده که این مشکل را در استان گلستان شاهد بودیم.
وی ادامه داد: بستر رودخانه ها به وسیله انسان دستکاری شده و رودخانه کرج نمونه آن است که این رودخانه از سرمایه های ملی کشور به شمارمی رود که شاهد باریک شدن آن هستیم .
علیجانی گفت: بنابراین باید مدیریت علمی داشت تا مخاطرات طبیعی کاهش یابد و این مدیریت علمی باید در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی باشد.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.