به گزارش ایرنا، در این آیین که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج برگزار شد، دکتر «جهانبخش میرزاوند» به عنوان نخستین مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.
میرزاوند که دارای دکترای خاکشناسی است ، پیش از این ریاست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز را برعهده داشت .
مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی در این آیین گفت: برای تبیین جایگاه خاک در میان افکار عمومی باید تلاش زیادی شود.
وی افزود: فرسایش، شوری، آلودگی، کربن و تغییر کاربری از جمله آسیب هایی است که برای خاک به درجه بحران رسیده است.
میرزاوند اظهار داشت: برای خروج از این بحران ها باید حرکت های نو آغاز شود که در مرحله نخست باید خاک مورد توجه ویژه قرار گیرد تا رشد و نمو داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین باید این بخش از لحاظ نیروی انسانی، ساختار بودجه، حاکمیت قانونی، آموزش و پژوهش و بهره برداران در مدیریت خاک مورد آسیب شناسی قرار گیرد.
مدیر کل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: نمی توان با افزایش سطح زیر کشت نیاز غذایی کشور را تامین کنیم و باید به دنبال افزایش عملکرد در سطح خاک و مزرعه باشیم.
وی افزود: این امر نیازمند حفاظت و مدیریت خاک است تا قدرت باردهی و حاصلخیزی خاک افزایش یابد.
میرزاوند با بیان اینکه دلیل تغییر کاربری در اراضی غیرکشاورزی مشخص است، اظهار داشت: باید متولی فرسایش خاک در اراضی کشاورزی نیز مشخص شود.
وی با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی خاک به درستی تهیه شود، گفت: بعضی ساخت و سازها در بهترین خاک ها انجام می شود ولی در بعضی اراضی نیز شاهد هستیم نمی توانیم به لحاظ کیفیت خاک عملکرد را بالا ببریم.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.