عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور نماینده سایپا در کمیسیون صنایع مجلس، به نقل از این نماینده گفته است که این شرکت خودروساز، این شرکت خودروساز، سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود داشته در حالی که بررسی حساب های مالی این شرکت خودروساز نشان می دهد سایپا در سه ماهه اول سال جاری، زیان 2.7 همتی داشته و شرکت پارس خودرو نیز در همین دوره زمانی، 783 میلیارد تومان زیان ساخته است. در همین دوره سه ماهه، شرکت زامیاد 966 میلیارد تومان سود ثبت کرده است و در مجموع بعید به نظر می رسد تا پایان سال، گزارش های مالی این شرکت سودده بودن آن را نشان دهد.

گروه اقتصاد و درآمد: اگر چه روح الله عباسپور - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با جماران با اشاره به نقل قولی از نماینده سایپا در این کمیسیون، مدعی شد "این شرکت خودروساز، سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود داشته و بنابراین نمی توان در زمان واگذاری سایپا به بخش خصوصی، به آن عنوان زمین سوخته داد " اما بررسی حساب های مالی سایپا که در سامانه کدال بورس منتشر شده، نشان می دهد که زیان تلفیقی این شرکت در سال 1402 بیش از 22 همت بوده و این زیان نسبت به سال 1401 ، تقریبا رشد زیان بیش از 32 درصدی را نشان می دهد.

 

به گزارش جماران، اگر آنچه مورد استناد نماینده سایپا بود، سودآور شدن این شرکت در سال جاری است، باید بگوییم صورت های مالی تلفیقی که نشان دهنده سود یا زیان گروه سایپا است، در گزارش های 6 ماهه شرکت آورده می شود و این گزارش هنوز ارایه نشده و طبق روال زمانی، در ماه های آینده منتشر خواهد شد.

با این حال، نگاهی به سود و زیان برخی از شرکت های بورسی سایپا در سه ماهه اول سال جاری که البته حسابرسی هم نشده اند، نکات مهمی را نشان می دهند!

صورت سود و زیان سایپا

 

زیان 2.7 همتی سایپا در سه ماهه اول سال جاری

 

بررسی صورت های مالی سایپا در سه ماهه اول سال جاری ، حکایت از این دارد که این شرکت خودروساز بالغ بر2.755 هزار میلیارد تومان زیان ساخته است.

بنابراین آمار و ارقام، روشن نیست که نماینده سایپا از کدام سود در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع مجلس سخن می گوید. هر چند که باید تا نهایی شدن صورت های مالی این شرکت ها پس از انجام حسابرسی شش ماهه اول، منتظر ماند.

زیان دهی سایپا

 

زیان 783 میلیارد تومانی شرکت پارس خودرو در سه ماهه اول سال جاری

همچنین شرکت پارس خودرو نیز به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه سایپا در سه ماهه اول سال 1403، بالغ بر 783 میلیارد تومان زیان دهی داشته است.

صورت سود و زیان پارس خودرو

 

سود 966 میلیارد تومانی سه ماه اول 1403 شرکت زامیاد

به گزارش جماران، در همین دوره سه ماهه، شرکت زامیاد 966 میلیارد تومان سود ثبت کرده است. بنابراین با توجه به آنچه که مجموع صورت های مالی سایپا و شرکت های تابعه آن در سه ماهه ابتدایی سال 1403 و کل سال 1402نشان می دهد، بعید به نظر می رسد که تا پایان سال هم گزارش های مالی این شرکت سودده بودن آن را نشان دهد.

صورت سود و زیان زامیاد

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.