مسعود پزشکیان گفت که به دنبال گفتگو با غرب در مورد جنگ در اوکراین است و در دوران ریاست جمهوری او هیچ موشک کوتاه بردی از ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین ارسال نشده است. رئیس جمهور ایران تاکید کرد که ایران از آنچه «تجاوز روسیه به اوکراین» توصیف کرد، حمایت نمی کند و باید به مرزهای کشورها احترام گذاشت.

به گزارش جماران، پاتریک وینتور، سردبیر بخش ایران گاردین در نوشتاری درباره نخستین دیدار رسانه ای با  مسعود پزشکیان در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشته است: رئیس‌جمهور جدید ایران، مسعود پزشکیان، اسرائیل را به دامن زدن به آتش جنگ در خاورمیانه متهم کرده و گفته است که امیدوار است ایران مجبور نشود به گونه‌ای عمل کند که شایسته آن نیست.

این سیاستمدار اصلاح طلب که در ماه ژوئن و پس از پیروزی در انتخابات با شعار اصلی روابط بهتر با غرب به قدرت رسید، در میزگردی با خبرنگاران هنگام شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که هیچ کس از جنگ سودی نبرده است و هر کسی که خلاف آن را بگوید، خود را فریب داده است : «ما بیش از هر کس دیگری می دانیم که اگر جنگ بزرگتری در خاورمیانه رخ دهد، به نفع هیچ کس در سراسر جهان نخواهد بود. این اسرائیل است که به دنبال ایجاد این درگیری گسترده تر است.»

تنش ها بلافاصله پس از آغاز به کار وی به عنوان  با ترور رئیس سیاسی حماس، اسماعیل هنیه، در عملیاتی در تهران که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده شد، شروع  شد. پزشکیان گفت که بارها به او گفته شده بود که از پاسخ به این ترور خودداری کند، زیرا آتش بس نزدیک است، اما برقراری این آتش بس در غزه  همچنان مبهم باقی مانده است. وی همچنین گفت: اسرائیل هر روز جنایات بیشتری مرتکب می شود و افراد بیشتری را به قتل می رساند - پیر، جوان، مرد، زن، کودک، بیمارستان و سایر امکانات.

دیپلمات‌های غربی هنوز در حال ارزیابی پزشکیان و رویکرد او دو ماه پس از حضور او در رأس هرم ریاست جمهوری ایران هستند. او توضیح نداد که در موج اخیر حملات اسرائیل چه میزان خسارت به نیروهای تحت حمایت ایران، حزب الله لبنان وارد شده است. او به این سؤال که آیا ایران اکنون مستقیماً به اسرائیل پاسخ می دهد یا خیر، مستقیماً پاسخی نداد.

پزشکیان در بخش هایی از سخنان خود گفت: ما همیشه می شنویم، خوب، حزب الله یک موشک شلیک کرده است. اگر حزب الله حتی این حداقل را هم انجام نمی داد، چه کسی از آنها دفاع می کرد؟ به ما به عنوان بازیگرانی ناامن  کننده برچسب می زنند اما به موقعیت در میدان نگاه کنید که چگونه است؟  

وی این موضوع را رد کرد که ایران قدرت بازدارندگی خود را نشان نداده و استدلال کرد که در واکنش به تخریب کنسولگری ایران در دمشق توسط اسرائیل که منجر به کشته شدن حداقل 11 نفر از جمله یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران شد. نیروهای ایرانی به پدافند هوایی گنبد آهنین اسرائیل نفوذ کرده بودند و نشان داده بودند که می توانستند حتی غیرنظامیان را هم هدف قرار بدهند.

پزشکیان که به مدت یک ساعت با گروهی از خبرنگاران تقریباً منحصراً آمریکایی صحبت می کرد، با متهم کردن سیاستمداران و رسانه های غربی به استانداردهای دوگانه در مطالبه حقوق بشر و در عین حال سکوت در برابر جنایت در غزه ، با  انرژی و شور و حرارت بیشتری صحبت  کرد و این سوال  را مطرح کرد  که  کجای دنیا که کشورهایی که در ظاهر متعهد به حقوق بشر هستند اجازه این قتل عام را می دهند؟

وی با تأکید بر اینکه فتوای مذهبی علیه ایران دارای سلاح هسته‌ای باقی مانده است و این بخشی از دکترین نظامی جمهوری اسلامی است، گفت: ایران مایل به بازگشایی مذاکرات درباره توافق هسته‌ای است .

او در کنار عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران نشسته بود که پیشتر در سخنانی گفته بود تهران بر آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای متمرکز است. پزشکیان گفت: ما آمادگی داریم و اگر طرف‌های دیگر نیز آمادگی داشته باشند، می‌توانیم در این سفر شروعی دوباره برای مذاکرات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد که او در میان گروهی از نمایندگان مجلس بوده است که به شدت از توافق هسته ای ایران با غرب دفاع کرده اند. وی با بیان اینکه خروج آمریکا از توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 آغاز کرد، «غیرقانونی، ناعادلانه، ناعادلانه و نادرست» بود، گفت: «ما همچنان آماده امضای چارچوبی هستیم که با آن موافقت کردیم».

پزشکیان مدیریت یک سری گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی را رد کرد و گفت که غرب قصد دارد ایران را با چهره‌ای غیرانسانی معرفی کند. او گفت که حوثی‌ها در یمن «نمی‌توانند تابع اراده ما باشند». چگونه می توانیم از آنها بخواهیم که از واکنش به این جنایات خودداری کنند؟

او گفت که به دنبال گفت و گو با غرب در مورد جنگ در اوکراین است و گفت که در دوران ریاست جمهوری او هیچ موشک کوتاه بردی از ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین ارسال نشده است. رئیس جمهور ایران گفت که ایران از آنچه «تجاوز روسیه به اوکراین» توصیف کرد، حمایت نمی کند و باید به مرزهای کشورها احترام گذاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.