گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

یک نماینده مجلس: کمیسیون صنایع از واگذاری باقیمانده سهام ایران خودرو و سایپا حمایت می کند/ آنها سودساز هستند و زمین سوخته نیستند

اخیرا نماینده سایپا در کمیسیون صنایع مجلس حضور پیدا کرده بود و گزارش داد که ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود سال گذشته این شرکت خودروساز بوده است. با این رقم، چرا به آن باید زمین سوخته گفت؟! در واقع نگاه ما این است که بعد از ۶۰ سال (که بعد از سال ۱۳۴۰ ما دارای خودروسازی هستیم) به صنایع دفاعی و سایر صنایع کشور که بنگریم آن انتظار و توقعی که در حوزه تولید نسبت به نیاز جامعه و ارتقای کیفیت داریم آن گونه که باید اتفاق نیفتاده است. به بیان دیگر توقع ما بیشتر از این بوده و هست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: ما معتقدیم که بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی هر چقدر شرکت های دولتی واگذار شوند، در رشد و شکوفایی اقتصاد و رونق واحد‌های تولیدی تاثیر و نقش مثبتی خواهند داشت.

روح الله عباسپور در پاسخ به این سوال که آیا ایران خودرو و سایپا در شرایط فعلی باید واگذار شوند؟ به خبرنگار جماران، گفت: همانطور که می دانید دولت در ایران خودرو ۶ درصد و در سایپا ۱۷ درصد سهام را در اختیار دارد و نظر کمیسیون صنایع مجلس بر این است که همین میزان سهام به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: در این صورت بخش خصوصی که بیشترین سهام را در اختیار دارد، در انتخاب مدیرعامل دو شرکت دخیل خواهد بود و انتخاب خواهد کرد.

عباسپور ادامه داد: بنابراین، ما معتقدیم که بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی هر چقدر شرکت های دولتی واگذار شوند، در رشد و شکوفایی اقتصاد و رونق واحد‌های تولیدی تاثیر و نقش مثبتی خواهند داشت.

 نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس  در پاسخ به این سوال که در این صورت، چه کنیم که مجددا با ترفند و حیله واگذاری زمین سوخته که در گذشته سابقه داشته و اموال عمومی را به طور مجانی، آن هم با وام دولتی واگذار می کردند، رو به رو نشویم؟ عنوان کرد: به هر حال گلایه مندی هایی نسبت به کیفیت و کمیت تولید وجود دارد، اما اینکه به آن زمین سوخته گفته شود، درست نیست. زمین سوخته های زیادی بوده که بسیاری به پای آن استوار و محکم ایستاده اند.

عباسپور یادآور شد: اخیرا نماینده سایپا در کمیسیون صنایع مجلس حضور پیدا کرده بود و گزارش داد که ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود سال گذشته این شرکت خودروساز بوده است. با این رقم، چرا به آن باید زمین سوخته گفت؟! در واقع نگاه ما این است که بعد از ۶۰ سال (که بعد از سال ۱۳۴۰ ما دارای خودروسازی هستیم) به صنایع دفاعی و سایر صنایع کشور که بنگریم آن انتظار و توقعی که در حوزه تولید نسبت به نیاز جامعه و ارتقای کیفیت داریم آن گونه که باید اتفاق نیفتاده است.  به بیان دیگر توقع ما بیشتر از این بوده و هست.

وی تصریح کرد:  البته خودروسازان این موضوع را مطرح می کنند  که به آنها قیمت دستوری اعلام می شود و گفته می شود با فلان قیمت خودروها را به فروش برسانند، اما در عین حال مواد اولیه ساخت خودرو اعم از پلیمر و ورق های فولادی و همچنین مس و غیره با قیمت آزاد خریداری می شود.

عباسپور اشاره کرد: این دو شرکت برای تأمین مواد اولیه مشکل تأمین ارز و سایر مشکلات را دارند. بنابراین این دو شرکت هم دلایل خودشان را اعلام می کنند که باید به آنها توجه کرد و شنید. در نتیجه باید گفت که این زمین سوخته نیست.

او در پایان تاکید کرد: ما موافق واگذاری این دو شرکت به بخش خصوصی هستیم و معتقدیم که در نهایت این کار انجام خواهد شد نمی توان برای این واگذاری، بازه زمانی تعیین و اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.