مهاجرت شامل نقل مکان مردم از محلی به محل دیگر برای کار یا زندگی یا تحرک مکانی جمعیت بین دو واحد جغرافیایی با تغییر اقامتگاه از مبدأ یا محل حرکت به مقصد یا محل ورود است.
محمد رضا لعلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سهم مهاجرت بر روی افزایش جمعیت در استان اصفهان در دوره پنج ساله از سال 85 تا 90 حدود 14.6 درصد بود که این سهم در سال های 90 تا 95 به 10.3 درصد کاهش یافته است.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با بیان اینکه این آمار نشان دهنده کم شدن میزان خالص مهاجرت در استان اصفهان است، اظهار کرد: میزان خالص مهاجرت، حاصل تفاوت مهاجرت به درون استان و مهاجرت به خارج استان است.
وی میزان خالص مهاجرت در سال های 85 تا 90 در این استان را 46 هزار و 837 نفر و در سال های 90 تا 95 را 24 هزار و 964 نفر اعلام کرد و گفت : مهاجرانی که از استان خارج شده اند در سال های 85 تا 90 حدود 93 هزار و 850 نفر هستند که این رقم در سال های 90 تا 95 به 102 هزار و 930 نفر افزایش یافته است.
لعلی گفت: در سال های 85 تا 90 حدود 471 هزار مورد مهاجرت به داخل و خارج استان صورت گرفته که این تعداد در سال های 90 تا 95 به 402 هزار مورد کاهش یافته است.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان افزود: تعداد مهاجران جابه جا شده در داخل استان در سال های 85 تا 90 حدود 205 هزار نفر و در سال های 90 تا 95 حدود 162 هزار نفر بوده اند.
وی تعداد مهاجران وارد شده به استان اصفهان در سال های 85 تا 90 را حدود 140 هزار نفر و در سال های 90 تا 95 را حدود 128 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: تعداد مهاجرانی که از خارج کشور به استان اصفهان وارد شده اند نیز در سال های 85 تا 90 حدود 10 هزار نفر و در سال های 90 تا 95 حدود هشت هزار نفر بوده است.
وی بیشترین مهاجران وارد شده به استان اصفهان از خارج کشور را از افغانستان (72 درصد)، عراق (2.6 درصد) و آمریکا (2 درصد) اعلام کرد.
این کارشناس آمار گفت: حدود 82 درصد از مهاجرت های داخل استان در سال های 90 تا 95 با منشاء شهری ( از شهر به نقاط دیگر) و 18 درصد با منشاء روستایی ( از روستا به نقاط دیگر) بوده است.
لعلی افزود: در میان مهاجرت های با منشاء روستایی در سال های 90 تا 95 حدود 82.4 درصد به شهرها و 17.6 درصد به روستاهای دیگر بوده است.

*** بیشترین مهاجران وارد شده به اصفهان از خوزستان هستند
وی درباره سهم مهاجران وارد شده به استان در فاصله سال های 90 تا 95 نیز اظهار کرد: 23.4 درصد این مهاجران از استان خوزستان، 15.8 درصد از چهارمحال و بختیاری، 14.3 درصد از تهران، 6.3 درصد از فارس، 5.5 درصد از لرستان، 3.1 درصد از قم، 2.6 درصد از مرکزی، 2.4 درصد از خراسان رضوی و 2.3 درصد از کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.
وی با بیان اینکه شاهین شهر و میمه، بالاترین نرخ مهاجرپذیری را در میان شهرستان های استان دارد، افزود: پس از آن، کاشان، لنجان، برخوار و خمینی شهر قرار دارند.
لعلی بالاترین نرخ مهاجر فرستی را نیز مربوط به شهرستان اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر این مهاجرت ها از شرق اصفهان بوده است.
وی اضافه کرد: پس از اصفهان، شهرستان های فریدن، سمیرم، فلاورجان، فریدونشهر و تیران و کرون بالاترین نرخ های مهاجر فرستی را داشته اند.
لعلی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت هر منطقه تحت تاثیر 2 عامل مهم 'رشد طبیعی جمعیت' ( نرخ موالید) و 'مهاجرت' است، گفت: لازم است آمار مربوط به نرخ مهاجرت در استان ها به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا برنامه ریزی مناسبی برای پایداری جمعیت صورت گیرد.
وی با بیان اینکه مهاجرت نیروی های نخبه و دارای ارزش افزوده به هر منطقه ای باعث افزودن نیروهای تولیدی موثر می شود، تصریح کرد: از طرفی ورود نیروهای مهاجر بدون مهارت و ارزش افزوده باعث ایجاد مشاغل کاذب و حاشیه نشینی می شود.
وی با اشاره به اینکه متولی مشخصی در کشور برای آمار مهاجرت وجود ندارد، افزود: بر اساس قانون همه اتباع ایرانی دارای شماره ملی باید در صورت تغییر مکان سکونت، آن را به سازمان ثبت احوال اطلاع دهند اما این کار توسط مردم انجام نمی شود و همین امر جمع آوری آمار دقیق مهاجرت را با مشکل مواجه می کند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان تصریح کرد: لازم است پشتوانه قانونی و الزامی برای اجرای این قانون وجود داشته باشد.
وی همچنین از تشکیل کمیته باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت استان خبر داد و گفت: نخستین جلسه این کمیته به ریاست رئیس ‏سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با حضور دانشگاهیان و دستگاه های اجرایی اصفهان در اسفند امسال برگزار و در آن وضعیت توزیع جمعیت به ویژه روندهای مهاجرت درون و برون استانی ارائه و درباره سیاست های جمعیتی استان بحث و تبادل نظر شد.‏
لعلی با بیان اینکه این کمیته یکی از کمیته های پنجگانه شورای راهبری جمعیت استان اصفهان است، افزود: این کمیته به رصد آمار جمعیتی و بررسی وضعیت آن از جمله در زمینه مهاجرت و رشد یا کاهش جمعیت در شهرستان ها می پردازد.
وی ادامه داد: همچنین تلاش می شود در این کمیته از مطالعات و نتایج پژوهش های دانشگاه های استان بویژه درباره دلایل مهاجرت در جهت پایدار کردن جمعیت استفاده شود.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن 95، جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر است که سهمی حدود 6.41 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت در دوره 90 تا 95 در استان اصفهان به 0.97 درصد رسیده که در مقایسه با دوره های 90 - 85 و 85 - 75 به کمترین میزان خود در 20 سال اخیر رسیده و فاصله زیادی با متوسط نرخ 1.24 درصدی کشور دارد.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.