به گزارش ایرنا، انتخابات شورای شهر و روستا را می توان در مقیاس کوچکتر انتخاباتی برای تعیین پارلمان محلی دانست که افراد با رای خود سرنوشت شهر و روستای محل سکونتشان را رقم می زنند و این پارلمان با انتخاب شهردار و دهدار نقش موثری در مدیریت شهری و روستایی ایفا می کند.
این روزها اما این انتخابات در سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و شور و حال مردم برای انتخابات شوراها کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
شهر اصفهان نیز از این جرگه خارج نیست کمااینکه انتخابات دیگری نیز در اصفهان ( میان دوره ای) در کنار دو انتخابات سراسری دیگر در جریان است.
براساس اعلام فرمانداری شهرستان اصفهان در سرشماری سال 95، جمعیت کلانشهر اصفهان یک میلیون و 961 هزار و 260 نفر برآورد شده است لذا این شهر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، فقط 13 نماینده دارد.
ثبت نام از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و تا 6 فروردین سالجاری در تمامی فرمانداری ها و بخشداری‌های سراسر کشور ادامه یافت.
برای 13 کرسی شورای اسلامی کلانشهر اصفهان 847 نفر ثبت نام کردند که پس از بررسی هیات های اجرایی و نظارت و همچنین اعلام انصراف تعدادی از داوطلبان، صلاحیت 740 نفر از آنها ابتدای اردیبهشت احراز شد.
داوطلبانی که صلاحیت آنها از سوی هیات های اجرایی و نظارت شهرستان های استان اصفهان برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان احراز نشد از سوم تا 6 اردیبهشت می توانستند شکایت خود را به هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان ارائه دهند و این هیات اعلام کرد که پس از رسیدگی و بررسی شکایت این داوطلبان، نظر خود را 17 اردیبهشت به فرماندارهای اصفهان اعلام می کند.
بر اساس اعلام رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان اصفهان زمان تبلیغات نامزدها برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی همچنین زمان تبلیغات نامزدها برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 21 تا پایان 27 اردیبهشت ماه است.
زمان زیادی تا شروع زمان تبلیغات برای نامزدهای انتخابات شوراها نمانده است اصولگرایان اصفهان لیست نهایی را اعلام کرده اما هنوز اعلام رسمی ازسوی اطلاح طلبان صورت نگرفته است.
دبیر مجمع اصولگرایان اصفهان روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه سالجاری نام 12 نامزد اصولگرا که میثاق نامه مجمع اصولگرایان اصفهان را امضا کرده اند، را به عنوان افراد لیست این جناح معرفی کرد و گفت: نفر سیزدهم نیز با واسطه اعلام کرده است که این میثاق نامه را امضا می کند اما به دلیل اینکه امضای میثاق نامه برای نامزدهای مورد حمایت این مجمع اجباری است بنابراین از افشای اسم نفر سیزدهم خودداری می کنیم.
در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها البته به اعضای لیست اصلاح طلبان اشاره هایی شده اما هنوز اعلام رسمی صورت نگرفته است.
البته این دو لیست 26 نفر از نامزدهایی را تشکیل می دهد که برای این انتخابات ثبت نام کرده اند و این نشان از آن دارد که بقیه نامزدها یا بصورت مستقل و یا در گروه ها و لیست هایی با نام و سیاقی دیگر در حال تلاش و تکاپو برای ورود به پارلمان محلی هستند.
تعداد اعضای اصلی شورای اسلامی کلانشهر اصفهان در دوره چهارم 21 عضو تعیین شد که طبق مصوبه مجلس، تعداد اعضای اصلی شورای شهر اصفهان در دوره پنجم 13 نفر خواهد بود.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی همزمان با انتخابات میاندوره ای مجلس دهم و ریاست جمهوری اردیبهشت 96 برگزار می شود.
504 داوطلب برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و 6 هزار و 485 نفر برای انتخابات شوراهای روستاهای استان ثبت نام کردند.
363 نفر از این افراد که 215 نفر آنها مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و 148 نفر مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی روستاهای استان بود، انصراف دادند.
هیات های اجرایی شهرستان های استان صلاحیت 10 هزار و 140 نفر را احراز کرده بودند که پس از بررسی در هیات های نظارت شهرستان های استان این آمار به هشت هزار و 794 نفر کاهش یافت.
تعداد کل کرسی های شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان سه هزار و 861 کرسی است که از این تعداد، 571 کرسی متعلق به شوراهای اسلامی شهرها و سه هزار و 290 کرسی متعلق به شوراهای روستایی استان است.
گ/ 7153 ** هُدا استکی*** انتشار: محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.