شهرستان مهاجرفرست اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان، بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ بیش از ۴۲ هزار نفر جمعیت داشت که البته پیش‌تر به حدود ۱۵۰ هزار نفر می‌رسید اما در طول‌ها سال‌ها به رقم کنونی کاهش یافت و با چالش پیری روبه‌رو شد.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که افزایش امید، بالا رفتن کیفیت زندگی، کاهش نرخ تولد و مهاجرت موجب شد تا جمعیت سالمندان افزایش یابد اما به هر روی اردستان به عنوان سومین منطقه پیر استان اصفهان مطرح است چرا که بر پایه آمارها ۱۷.۹ درصد جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند، در حالی که جمعیت سالمند استان ۱۰.۶۴ درصد و در کشور ۹.۲۸ درصد است.

ویروس کرونا در چنین شرایطی وارد کشور شد و بیشتر شهرهای بزرگ از تهران، رشت و اصفهان گرفته تا قم و کاشان را درگیر کرد و در حالی که همگان توجه خود را به این کانون‌های متراکم جمعیتی معطوف کرده بودند، ویروس جدید به نقاطی مانند اردستان نیز راه یافت.

بیشتر افراد حاضر به اظهار نظر نشدند اما یکی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: دوم اسفندماه رفت و آمد زیادی به نقاط روستایی در بخش زواره داشتم تا اینکه ساعت ۲۱ دچار لرز شدید شدم و سپس به بیمارستان مراجعه و پس از معاینه مقداری دارو دریافت کردم.

خرمایی افزود: روز بعد همچنان دچار لرز بودم‌که با مراجعه دوباره به بیمارستان و انجام آزمایش در نهایت ۱۴ روز در بیمارستان بستری شدم.

وی با قدردانی از تلاش‌های کادر درمانی و خدماتی، به شرایط جسمانی مساعد خود اشاره کرد و گفت: بنابر توصیه پزشک داخلی معالج باید ۲ هفته در خانه به صورت قرنطینه بمانم تا فرایند درمان تکمیل شود و در زمان حاضر مشکلی برای خانواده‌ام وجود ندارد.

این مهمان ناخوانده امروز نه تنها در نقاط حاشیه‌ای جا خوش کرده است که بر اساس آمارها در حال بالا بردن شمار مبتلایان نیز هست و با توجه به ترکیب جمعیتی شهرستانی مانند اردستان که از امکانات بهداشتی و درمانی محدودی هم برخوردار است، کم‌توجهی به موضوع می‌تواند موجب بیشتر شدن مشکلات موجود شود و شمار متوفیان را هم افزایش دهد.

شهرستانی با چنین موقعیتی نیازمند مراقبت بیشتر و تمهیدات ویژه است اما شرایط آن در زمان حاضر با سایر نقاط هیچ تفاوتی ندارد؛ از جمله سه نفر از مراجعان به داروخانه برای گرفتن ماسک و اقلام بهداشتی تصریح کردند که به بیشتر داروخانه‌های شهر مراجعه کردند اما خبری از وجود این اجناس نبود.

توزیع قطره چکانی اقلام بهداشتی

خانمی ۶۵ ساله در این زمینه اظهارداشت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هجوم ویروس کرونا به کشور و شهرستان انصاف نیست برخی افراد اقدام به احتکار و پنهان کردن اقلام مورد نیاز مردم‌ کنند زیرا با این کار خود، تعداد بیشتری را مبتلا به بیماری می‌کنند.

یک شهروند دیگر نیز به ایرنا گفت: دولت با همه امکانات و توان خود تلاش دارد جلوی انتشار این ویروس خطرناک را بگیرد اما عده‌ای سودجو به فکر درآمدزایی بیشتر هستند که باید مسوولان با تشدید نظارت‌ها و توزیع بیشتر این اقلام مانع فراگیری ویروس در شهرستان شوند.

این فرهنگی بازنشسته که خود را مهرجو معرفی کرد، افزود: اکنون کشور در جنگ با این ویروس است و همکاری و همیاری مردم و مسوولان را در این مبارزه می‌طلبد که با رعایت دستورالعمل‌ها و ماندن در خانه، مردم باید کادر درمانی و ستاد کرونا را یاری دهند.

مسوول یکی از داروخانه‌های اردستان نیز در مورد موضوع کمبود ماسک و دیگر لوازم بهداشتی مورد نیاز شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا گفت: متاسفانه این اقلام به صورت قطره چکانی در داروخانه‌ها تزریق می‌شود و نمی‌تواند جوابگوی نیاز شهرستان باشد.

مسعود جاهد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تهیه این اقلام در بازار آزاد و با چند برابر قیمت واقعی امکان‌پذیر است و در بعضی مغازه‌ها هم با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بازار نیاز به نظارت بیشتر مسوولان دارد تا از توزیع لوازم ضروری مردم در شرایط کنونی از سوی افراد سودجو جلوگیری شود.

مسوول یکی از داروخانه‌های اردستان اضافه کرد: با اینکه چند سال است با شرکت‌های توزیع کننده اقلام بهداشتی کار می‌کنیم اما اکنون از تحویل این اجناس خودداری و حتی بعضی از آنها عنوان می‌کنند که می‌توانند با نرخ بالاتری و بدون فاکتور جنس را تحویل دهند که برای داروخانه‌های معتبر پذیرش این شرایط امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: قرار است امروز مقداری ماسک دست‌دوز به این واحد تحویل شود اما به نظر می‌رسد قیمت آنها خیلی بیشتر از قیمت ماسک‌های کارخانه‌ای باشد.

آمار رو به افزایش مبتلایان کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: از زمان شناسایی ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون ۳۶ بیمار مشکوک بستری شدند و نتیجه آزمایش ۱۶ نفر مثبت، ۹ نفر منفی بود و نتیجه ۱۱ مورد هنوز مشخص نشده است.

حسن ذبیحی با اشاره به ترخیص و فوت برخی از این بیماران افزود: نشست‌های ستاد مقابله با کرونا روزانه برای بررسی و تصمیم‌گیری در مورد راهکارهای پیشگیرانه در فرمانداری تشکیل می‌شود و از جمله در مورد ایجاد پست کنترل در مبادی ورودی شهرستان بحث شده است اما در زمان حاضر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات کافی در شهرستان فراهم نیست.

وی بیان کرد: به تعداد مبتلایان ویروس کرونا خانواده‌های این افراد هم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و خانواده افراد مشکوک نیز در خانه‌های خود دوران قرنطینه را سپری می‌کنند و دفن اموات نیز بر اساس دستورالعمل‌ها انجام می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: در کنار ۱۸ تخت بیمارستانی موجود، به گفته رییس بیمارستان شهید بهشتی یک بخش ۲۵ تخت‌خوابی جدید آماده بستری کردن بیماران‌ کرونایی شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی تیم مرکز غربالگری بیماران تنفسی با حضور پزشک خانواده خبر داد و اضافه کرد: این تیم روزانه تا ساعت ۲۴ به معاینه بیماران تنفسی اقدام می‌کند و تفاهم‌نامه‌ای با نیروی مقاومت بسیج برای در اختیار گذاشتن نیروی خدماتی و تعدادی نیروی تخصصی امضا شده است.

ذبیحی عنوان کرد: برای این افراد کارت صادر شده و به این ستاد معرفی خواهند شد تا از آنها برای مبارزه با ویروس و درمان‌ بیماران مبتلا به کرونا استفاده شود.

لزوم همراهی خانواده بیماران کرونایی

یکی از کادر درمانی بیمارستان شهید بهشتی اردستان نیز تاکید کرد: به خانواده بیمارانی که به لطف الهی از بخش کرونا ترخیص می‌شوند، کماکان توصیه می‌کنیم قرنطینه ۱۴ روزه را رعایت کنند.

فاطمه جلیلیان اضافه کرد: انتظار می‌رود اقوام بیماران هرگز به عیادت حضوری نروند و تلفنی جویای احوال ایشان شوند.

وی با اشاره به توصیه‌های تکراری که گویا گوش شنوایش زیاد نیست، اظهارداشت: از مردم عزیز خواهش می‌کنم به طور جدی از خروج بی‌‍مورد از خانه و مسافرت غیرضروری خودداری کنند.

جلیلیان با تاکید بر خودداری از مهمانی و دورهمی و استفاده از سایر روش‌های ارتباطی، همچنین لزوم رعایت فاصله دست‌کم یک و نیم متری از سایرین در مکان‌های عمومی، استفاده از دستمال هنگام عطسه یا سرفه، رعایت بهداشت عمومی به ویژه شست و شوی مرتب دست‌ها، در کنار ضدعفونی محیط و میوه و سبزی را یادآور شد.

وی به مصرف مایعات گرم و مواد غذایی پروتئینی پخته شده اشاره کرد و افزود: مردم با انجام توصیه‌ها اضطراب و نگرانی نداشته باشند تا سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارند.

یکی دیگر از نیروهای بخش درمان بیمارستان شهید بهشتی اردستان نیز در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: شهروندان می‌توانند حتی داوطلبانه به عنوان نیروی پشتیبان وارد عمل شوند.

محمود ترکیان‌ اضافه کرد: در شرایط کنونی که ویروس کرونا در شهرستان‌ تعدادی را درگیر کرده است، کادر درمانی با همه توان در خدمت بیماران هستند و افراد علاقه‌مند به خدمت می‌توانند به صورت داوطلب در هنگام صرف غذا و شست و شوی لباس به این افراد کمک‌ کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود این است که مردم انتظار دارند بیماران تا پایان دوران کامل بهبودی در بیمارستان بستری باشند که این موضوع کار را برای کادر درمانی مشکل کرده است زیرا اطرافیان بیمار حاضر به ترخیص و نگهداری بیمار بهبودیافته در خانه نیستند.

ترکیان تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها این گونه بیماران کمتر از یک هفته باید در بیمارستان بستری شوند و پس از بهبودی نسبی مرخص شده و در خانه به درمان ادامه دهند؛ از این رو خانواده‌های این بیماران باید در خانه اتاقی را ویژه بیمار برای سپری کردن دوران نقاهت اختصاص دهند.

بیماری ویروسی کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و این راهکارهای ساده مانند شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون خانه و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد بیمار و ماندن بیماران در خانه می‌توان از میزان شیوع و ابتلای ویروس کرونا جلوگیری کرد.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است.

تا بیستم اسفندماه از یک‌هزار و ۱۶۱ نمونه مشکوک گرفته شده در استان اصفهان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، جواب آزمایش ۳۴۵ نمونه درباره ابتلا به کووید ۱۹ مثبت و قطعی بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.