سید غلامرضا موسوی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سینمای کودک در مقایسه با سایر ژانرهای سینمایی از حاشیه امنی برخوردار است و با بسیاری از مشکلات و حساسیت‌های سایر بخش‌های سینما مواجه نیست.

وی ادامه داد: در مجموع سینمای کودک هم در داخل از امکانات بالقوه بیشتری برخوردار است و هم برای رسیدن به نتیجه و امکان دست‌یابی به نتایج بهتر در خارج از کشور فرصت‌های بیشتری در اختیار دارد.

این تهیه کننده افزود: البته از مسوولان نیز انتظار می رود که مقداری با تعامل بیشتر با سینمای کودک برخورد کنند و برخی امکاناتی که در خارج از کشور وجود دارد برای داخل نیز فراهم کنند چون این مدل سینما نیاز به یک سری امکاناتی دارد که باید در داخل نیز برای بخش خصوصی فراهم شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به صورت شعاری پیامی را به کودک منتقل کرد، گفت: باید موقع تولید دست تهیه‌کننده نسبت به سایر ژانرهای سینمایی باز باشد، چرا که اگر می‌خواهیم پیامی را به کودک منتقل کنیم باید در قالب برنامه‌های سرگرم کننده و به صورت غیرمستقیم باشد.

 موسوی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر می‌خواهیم به کودک پیام "با خانواده بودن" منتقل شود، نمی‌توان در برابر پرده ایستاد و شعار داد بلکه نیازمند کاری شاد همراه با موسیقی است چون برای کودک اثر درام نمایش داد و  فیلم درام برای بزرگسال است.

وی کم‌طاقتی را از ویژگی‌های دوران کودکی برشمرد و ادامه داد: فیلمی که می‌خواهد کودک و نوجوان ۷ تا ۱۵ ساله را در  ۸۵ تا ۹۰ دقیقه در سینما نگه دارد، نیاز به آن دارد که کودک ما در سینما بتواند با این اثر ارتباط برقرار کند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به تفاوت تلویزیون و سینما گفت: کودک وقتی تلویزیون مشاهده می‌کند  می‌تواند جابجا شود، لابلای آن استراحت کند ولی حضور کودک در سینما منوط به جذابیت‌هایی است که او را ۹۰ دقیقه در این فضا نگه دارد.

وی با ابراز امیدواری برای موفقیت سینمای کودک در جشنواره‌های جهانی افزود: یکی از جشنواره هایی که به گمان من می‌تواند در بخش بین الملل موفقیت بیشتری داشته و نتایج خوبی برای کشور به همراه داشته باشد، جشنواره کودک و نوجوان است.

موسوی خاطر نشان کرد: درهر جشنواره بین‌المللی که برگزار شود بسیاری از فیلم‌ها قابل سانسور شدن است چون برای جمهوری اسلامی ساخته نمی شود ولی فیلم کودک قرابت بیشتری با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران دارد و قریب ۹۹ درصد آن موافق سیاست‌های تربیتی کشور است و اساسا برای فیلم کودک و نوجوان جهانی نیازی به تیغ سانسور نیست؛ بنابراین اگر جشنواره بخواهد موفق باشد و به نتیجه برسد بخش بین الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید جدی گرفته شود.

عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان با اشاره به ضرورت حمایت از سینمای کودک گفت: اگر به سینمای کودک نیاز داریم تمامی کسانی که در این زمینه وظیفه دارند باید وسط میدان بیایند و البته این حمایت‌ها بیشتر در زمان ارائه و نمایش ضروری‌تر است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال صدا و سیما باید تبلیغ وافری برای این گونه فیلم‌ها داشته باشد، مراکز مختلف مانند شهرداری ها باید از فیلم‌های کودک حمایت کنند تا بهتر دیده شود.

موسوی گفت: یکی از ویژگی‌های سینمای کودک آن است که اگر چه به هنرپیشه خوب نیاز دارد ولی به ستاره و چهره‌های شاخص نیاز ندارد، وی این خود اتفاق بزرگی در سینمایی است که همه چیز به سمت چهره‌ها پیش می رود.

سید غلامرضا موسوی نویسنده و تهیه کننده ایرانی، تهیه کنندگی بیش از ۴۰ اثر سینمایی و داستانی را در کارنامه خود دارد.

 سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان  ۲۸ مرداد تا چهار شهریورماه ۱۳۹۸ در دو بخش «ملی» و «بین المللی» برگزار می‌شود.

در جشنواره امسال فیلم کودک اصفهان ۱۹۴  اثر در بخش سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد حدود ۱۵ اثر در بخش فیلم سینمایی است و در این دوره ۱۸۵ فیلم سینمایی، فیلم بلند و کوتاه، پویانمایی از سینمای ایران و جهان را اکران می‌شود.

سال گذشته سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان هشتم تا چهاردهم شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار شد.

۶۰۲۲ /۷۱۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.