به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا تاملی شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات بخش صنعت و معدن شهرستان اردستان گفت: قطع وابستگی از درآمدهای نفتی، راهبرد اصلی پیشبرد مسیر اقتصادی کشور به سوی توسعه است و درک مشترک از شرایط کنونی ضروری می باشد.
وی افزود: دولت به طور قطع در سال های پیش رو حقوق کارکنانش را باید از محل مالیات پرداخت کند که این امر در گرو سرمایه گذاری است؛ از این رو دستگاه های دولتی و تولیدکنندگان باید پا به پای یکدیگر حرکت کنند.
فرماندار اردستان بیان کرد: پاشنه آشیل توسعه این شهرستان موضوع جمعیت می باشد که در سال های گذشته از نزدیک به 48 هزار نفر به 42 هزار نفر کاهش یافته، در حالی که یکی از شاخص های مهم در توزیع اعتبارهای دولتی است.
وی اضافه کرد: باید به سمت کنترل مهاجرت از اردستان و سپس تغییر این روند حرکت کنیم اما این امر جز با ایجاد یک محیط اقتصادی جذاب برای مردم امکان پذیر نیست.
تاملی تصریح کرد: آمادگی برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در اردستان از جمله در قالب ارائه مشاوره هایی به سرمایه گذاران پیش از ورود به طرح ها وجود دارد.
وی افزود: اردستان از جمله نقاطی در کشور می باشد که راهبردهای توسعه آن در بن بست نیست و به صورت همزمان در بخش صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، گردشگری و حمل و نقل دارای مزیت است.
فرماندار اردستان ادامه داد: همه دستگاه های صادر کننده جواز تاسیس که طرح های آنها پیشرفت فیزیکی پایینی دارد، مکلف شدند تا در نشست هایی با سرمایه گذاران برای ادامه کار و رفع موانع اقدام کنند.
وی تاکید کرد: واحدهای با پیشرفت بالای 60 درصد نیز مکلف هستند یک برنامه زمان بندی جهت پایان طرح تا پایان سال جاری داشته باشند و برای جلوگیری از کندی کار، مسائل بصورت هفتگی رصد می شود.
تاملی همچنین اظهار کرد: برخی واحدهای دارای پروانه بهره برداری در اردستان به دلیل مشکلات مالی، شراکتی و توقیف بانک ها تعطیل شدند که با ورود در بخش بانکی مشکلات مجموعه های دنیای فلز، کارخانجات چینی گستر، مجموعه کارخانه فاستونی و لبنیات این شهرستان به تدریج در حال برطرف شدن است.
وی با بیان اینکه منابع خوبی برای تولید وجود دارد، تشریح کرد: تسهیلات اشتغال روستایی با کارمزد 6 درصد، تسهیلات سامانه کارا با نرخ 18 درصد، منابع صندوق توسعه ملی با نرخ 12 درصد در کنار حمایت های تسهیلاتی بنیاد علوی و برکت برای استفاده سرمایه گذاران در دسترس می باشد.
فرماندار اردستان افزود: بسیاری تولیدکنندگان از ظرفیت های سرمایه گذاری اطلاع ندارند که در این راستا، راه اندازی خانه صنعت و معدن این شهرستان در کنار هیات مدیره شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی ضروری است.
وی بیان کرد: برای پیگیری بهتر مسائل نسبت به ساختار سازی و سایر مسائل زمینه ساز توسعه اقدام و از جمله مسئول جداگانه ای برای اداره شرکت شهرک های صنعتی اردستان و همچنین یک کارشناس معدن برای توجه به این بخش در نظر گرفته شد.
تاملی با تاکید بر ضرورت جسارت مسئولان دستگاه های اجرایی اردستان برای حرکت در مسیر توسعه این شهرستان اظهار کرد: 6 محور در کارگروه رفع موانع تولید تعریف شده؛ از جمله افرادی که در گذشته برای گرفتن زمین اقدام اما سال ها آن را بدون هیچ اقدامی رها کردند، در صورت آغاز نکردن طرح خلع ید خواهند شد.
66 واحد صنعتی با پروانه بهره برداری (43 واحد فعال و نیمه فعال) و 75 واحد معدنی دارای پروانه فعالیت (10 معدن فعال) در شهرستان اردستان وجود دارد که یک هزار و 500 نفر در بخش صنعت و 500 نفر در معادن اشتغال دارند.
به گفته فرماندار، نرخ بیکاری اردستان 9.8 درصد است و از جمعیت فعال این شهرستان تنها یک هزار و 500 نفر بیکار هستند.
اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.