محمد نیک‌پور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: طرح ایراپن از سال ۹۵ آغازشده و هدف از آن خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در بازه زمانی ۱۰ ساله در افراد بالای ۳۰ سال است.

وی با بیان این‌که بیشترین عوامل خطر در کشور بیماری‌های قلبی عروقی است،‌ اضافه کرد: در این راستا افراد بالای ۳۰ سال غربالگری می‌شوند تا مشخص گردد  در ۱۰ سال آینده احتمال ابتلای این افراد به بیماری‌های قلبی و مغزی چند درصد است.

وی با اشاره به این‌که بر اساس جمعیت قم، پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تن مشمول این طرح باشند،‌ گفت: تاکنون حدود ۲۳۲ هزار تن در طرح خطرسنجی شرکت کرده و ۱۶۰ هزار نفر تعیین سطح شده‌اند.

نیک‌پور افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته،‌ در ۱۰ سال آینده احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ۹۱ درصد از افرادی که در طرح خطرسنجی شرکت کرده‌اند، ‌کمتر از ۱۰ درصد است.

وی اضافه کرد: احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در حدود سه درصد از این افراد ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۰.۶ درصد ۲۰ تا ۳۰ درصد و حدود پنج درصد نیز بیش از ۳۰ درصد برآورد شده‌است.

به گفته وی، احتمال بیش از ۳۰ درصد مربوط به افرادی است که دارای سوابقی ازجمله آنژیو، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم بیان کرد: آزمایش رایگان قند، چربی، قد، وزن و دور کمر افراد ازجمله بسته‌های خدمتی طرح ایراپن است که در خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال بررسی می‌شود و در صورت نیاز به فرد مشاوره ارائه می‌گردد.

وی‌ افزود: با توجه به این‌که میزان مصرف دخانیات در استان قم بیش از ۱۰ درصد می‌باشد و ایجاد «شهر بدون دخانیات» از اهداف پنج‌ساله در استان است، کنترل مصرف دخانیات از دیگر مواردی است که در این طرح بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: غربالگری بیماری‌های روان، سرطان‌های بدخیم مثل پستان،‌ پروستات، دهانه رحم و گوارش، کنترل بیماری‌های فشارخون، دیابت،‌ کلیوی و تنفسی مزمن مثل آسم، برونشیت نیز با تکمیل زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم در قالب طرح ایراپن انجام خواهد شد.

به گفته نیک‌پور، چهار درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان به دلیل ابتلا به دیابت و ۶ درصد به دلیل ابتلا به فشارخون زیر نظر اقدامات درمانی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت هستند.

در قم ۴۱ مرکز جامعه سلامت و ۱۳۸ پایگاه سلامت فعال است و حدود ۹۰۰ نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می‌پردازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.