حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم روز پنجشنبه درآیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی قم درسالن همایش‌های غدیر، با بیان اینکه پیوند محکمی میان مسایل اساسی جامعه و کشور و پژوهش مراکز علمی کشور وجود ندارد، افزود: کاربردی کردن پژوهش‌های مراکز علمی نیازکنونی کشور است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش درشکل‌گیری نگاه نوجوانان و جوانان به ارزش‌ها، علم و آرمان‌های انقلاب گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به ارتباط میان این ۲ نهاد علمی تقلیل یافته و این درحالی است که مراد امام خمینی(ره) از وحدت میان این ۲ نهاد علمی، یکی شدن حوزه و دانشگاه است و تا این موضوع محقق نشود، حرکت آموزش و پرورش با چالش مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی شدن حوزه و دانشگاه به معنای حذف و یا ترکیب آنها نیست بلکه وحدت حقیقی برای حل مشکل‌های علمی و اجتماعی کشور است.

ذوعلم اظهار داشت: نگاه مبنایی دردانشگاه‌های کشور توجه به دستاوردهای علمی غربی می‌باشد،این درحالی است که مبنای علمی حوزه علمیه وحی و علوم اسلامی است و این موجب شده تا وحدت حقیقی میان حوزه و دانشگاه شکل نگیرد بلکه شکاف اساسی میان این ۲ نهاد در کشور وجود داشته باشد.

وی گفت: مبانی علمی حوزه و دانشگاه سرستیز با یکدیگر دارند و این موجب شده به جای وحدت میان این ۲ نهاد شاهد آتش‌بس میان حوزه و دانشگاه باشیم به همین دلیل لازمه وحدت میان این ۲ مرکز مهم علمی ایجاد وحدت درمبانی است.

وی ادامه داد: تنها راه علمی شدن دانشگاه و وحدت میان حوزه و دانشگاه این است که عقل و نقل به عنوان مبنا و منبع اصلی علمی مورد توجه این ۲ نهاد علمی قرارگیرد که تحقق این موضوع موجب انقلاب علمی در کشور خواهد شد.

ذوعلم با تاکید بر اینکه دچار دوگانگی درمبانی علمی حوزه علمیه و دانشگاه هستیم ، گفت: ۲ ریل علمی درکشور وجود دارد که این موجب تعارضی آشکار درنظام آموزشی درآموزش و پرورش کشوراست.

وی آموزش و پرورش را زیربنای توسعه کشور دانست و افزود: از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انتظار داریم که در مسیر اصلاح، غنی سازی و پاسخگویی به چالش‌ها و نیازهای آموزش و پرورش به کمک این وزارتخانه بیاید.

پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی از ۲۳ آذرماه در مرکز همایش‌های غدیرقم برپا شده‌بود.

دراین نمایشگاه مباحث مربوط به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با برگزاری کارگاه ها و نشست‌هایی پیگیری شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.