مرتضی حیدری روز دوشنبه درجلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان قم درتالار امام رضا (ع) فرمانداری اظهار داشت: این موضوع باید به کمیته سوخت و همچنین شوراهای آموزش و پرورش و اداری استان ارجاع داده شود، تا تصمیم گیری در خصوص آن صورت گیرد.

وی بیان داشت: مسئولان آموزش و پرورش و بخش اداری مختلف استان باید هرگونه راهکار و پیشنهادی دراین زمینه دارند، را ارائه کنند.

وی افرود: معلمان مذکور هر روز باید تا شعاع ۷۰ کیلومتری از قم تا دورترین نقاط روستایی این استان با وسیله نقلیه عمومی و یا شخصی تردد کنند، که با توجه به بالابودن هزینه‌های کرایه و بنزین این کار برای آنها به لحاظ اقتصادی مشکلاتی را در پی دارد.

فرماندار قم یادآور شد: قیمت هیچ کالا و خدماتی بواسطه افزایش قیمت بنزین جز درمواردی که اجتناب ناپذیر باشد نباید افزایش پیدا کند.

وی گفت: یکی از راه‌های حل این معضل این است، که معلمان بخش‌ها و مناطق روستایی استان در همان منطقه محل تدریس خود سکونت داشته باشند.

همچنین در این جلسه به منظور تامین بنزین مورد نیاز معلمان یاد شده، پیشنهادهایی درخصوص استفاده از ظرفیت سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) نیز مطرح و مقرر شد، هرگونه تصمیم درخصوص نحوه تخصیص سهمیه بنزین به معلمان شاغل دربخشهای استان از طریق کمیته سوخت و مجموعه های مرتبط اتخاذ شود.

قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است. طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که درقالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته درامر سوادآموزی خاطرنشان کرد: پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ما بتدریج در ارائه خدمات مختلف به جامعه به اوج خود می رسیم، که آموزش و سوادآموزی یکی از آنها می باشد.

وی با اشاره افزایش قابل توجه آمار باسوادان در قم در مقایسه با نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حدود ۲.۵ درصد از مردم قم همچنان از نعمت سواد محروم هستند، که عمدتا افراد آموزش ناپذیر میباشند، ولی باید شرایط با سواد شدن این گروه از افراد را نیز فراهم کنیم.

فرماندار قم همچنین توجه به سوادآموزی اتباع بیگانه را از افتخارهای نظام اسلامی دانست و گفت: ما برای با سواد شدن اتباع نیز به اندازه اهالی و مردم استان دغدغه داریم و همت و تلاش خود را به کار می‌گیریم.

وی تصریح کرد: برای نابودی کامل بی‌سوادی درقم بویژه در روستاهای این استان باید از ظرفیت دهیاریها و همچنین روحانیان و امامان جمعه مستقر در محل، بیشترین استفاده را داشته باشیم.

فرماندار قم همچنین تعلیم افراد بی‌سواد را از بهترین فعالیت‌ها برای کسب درآمد و اشتغال‌زایی عنوان کرد و افزود: باید درباره ویژه برنامه‌های مختلفی که برای ترغیب افراد به حضور در کلاس‌های نهضت سوادآموزی پیش بینی می‌شود، اطلاع رسانی های لازم انجام گردد.

وی ادامه داد: این اقدامات موجب القای مفهوم تنوع، نوآوری و سبک زندگی به افراد بی‌سواد شده و زمینه خروج آنها از حالت رکود را فراهم می کند.

حیدری همچنین معضل کمبود واحدهای آموزشی در برخی مناطق و نواحی آموزش و پرورش قم را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر ۹ قطعه زمین برای احداث مدرسه در قم مشخص شده ولی واگذاری آن بستگی به صدور مجوز از سوی شهرداری دارد.

وی با اشاره به عدم توانایی دولت و آموزش و پرورش برای خرید زمین گفت: شورای اسلامی شهر قم باید شهرداری را در تحویل این زمینها به طرق مختلف از جمله تهاتر مکلف کند، تا زمین جهت ساخت مدرسه دراختیار خیران قرار بگیرد.

وی بیان کرد: مدیریت شهری قم باید یک نگاه و رویکرد ویژه به مقوله آموزش و پرورش داشته باشد.

درحال حاضر ۲۶۵ هزار دانش آموز در ۶۶۵ واحد آموزشی قم تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.