مهرداد غضنفری روز چهارشنبه در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: با توجه به این‌که قم درصد بالایی از تولید کفش کشور را بر عهده دارد، جلسه بررسی مشکلات تولید کفش باید در این استان برگزار شود.

وی اضافه کرد: نماینده وزارتخانه صمت و کارخانه شازند باید با حضور در قم و پیگیری‌های مناسب مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی کفش را مرتفع نمایند.

وی ادامه داد: بخش مهمی از نیاز کشور به این محصول در استان قم تولید می‌شود و اقدام‌های لازم برای برطرف شدن مشکلات این صنعت باید در اولویت باشد.

صنعت کفش قم بیش از ۵ هزار شغل مستقیم و بالغ‌بر ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده است و ۸۰ درصد کفش کشور در این استان تولید می‌شود.

۱۰ درصد از واحدهای تولیدکننده کفش قم در وضعیت رکود قرار داشته و ۳۰ درصد نیز وضعیت نیمه فعالی دارند اما بقیه این واحدها با ظرفیت قابل‌توجهی مشغول فعالیت و تولید هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز گفت: برای حل مشکل تولید کفش، میزان واردات مواد اولیه بدون محدودیت و آزاد انجام شود.

محمود سیجانی افزود: وزارتخانه صمت برای این مساله اقدام نموده تا کارخانه شازند اراک به تکلیف قانونی در تامین مواد اولیه عمل نماید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان کفش ماشینی قم نیز گفت: در سرمایه‌گذاری و صادرات کفش اقدام‌های خوبی انجام‌شده و در ۳۰ درصد مواد اولیه تولید کفش که وارداتی است، مشکلی نداریم.

ابوالفضل فراهانی افزود: در تامین ۷۰ درصد مواد اولیه کفش که در داخل کشور تهیه می‌شود، با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی با اشاره به رکود در واحدهای تولید کفش، ادامه داد: کارخانه شازند اراک باوجود دارا بودن مواد اولیه موردنیاز تولید کفش، ولی به بهانه تعمیرات اساسی از فروش مواد خودداری می‌کند.

به گفته وی، ۳۰۰  واحد تولیدی کفش و ۱۰ واحد تولیدی چرم در قم فعال است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز گفت: قوانین و بخشنامه‌های دولت باید به‌گونه‌ای باشد که به صنعت کمک کند.

ابوالفضل خاکی ابراز امیدواری کرد: مدیران به طرح‌هایی که در جلسه‌های استانداری تصویب می‌شود، احترام بگذارند، پیگیر باشند تا واحدهای تولیدی روی پای خود بایستند.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای قم نیز گفت: مدیریت سد ساوه و حقابه آن با استان مرکزی است و قم نقشی در این مساله ندارد.

احمد حاجی حسینی مسگر بابیان این‌که برای تامین حقابه قم مکاتبه‌هایی انجام‌شده، اضافه کرد: در تلاش هستیم مجوز استفاده از حداقل معادل آبی که از سد ۱۵ خرداد رهاسازی شد را از سد ساوه دریافت نماییم.

وی با اشاره به این‌که دبی و زمان رهاسازی آب سد ساوه باید موردتوجه قرار گیرد، ادامه داد: در استفاده از آب سد ۱۵ خرداد که در قمرود رهاسازی شده نیز این مساله موردتوجه قرار گرفت و باعث بهره‌مندی شهروندان و کشاورزان شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی قم نیز گفت: بر اساس آمار سال ۹۶، مخازن آب قم حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری دارد که اگر حقابه از سد الغدیر(ساوه) تامین گردد بخش عمده این کسری حل می‌شود.

پیمان عالمی افزود: در حال حاضر اراضی کشت اطراف سد الغدیر افزایش پیداکرده و آب این سد به فروش می‌رود و با توجه به درآمدزایی حاصل از فروش، تامین حقابه قم سخت‌تر شده است.

وی تاکید کرد: اگر حقابه قم از سد الغدیر حل نشود، کشاورزان استان موضوع را از طریق محاکم قضایی پیگیری خواهند کرد.

سد الغدیر یا سد ساوه بر روی رود قره‌چای در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان قم نیز با اشاره به امکانات محدود آتش‌نشانی در شهرک صنعتی شکوهیه، گفت: موارد ایمنی در زمینه نگهداری مواد و مخازن شیمیایی اشتعال‌زا در این شهرک رعایت نمی‌شود و این شهرک را با خطر آتش‌سوزی‌های بزرگ مواجه نموده است.

حسن آقاجانی افزود: کارخانه‌های شیمیایی موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند و همین مساله نیز موجب شده بیمه‌ها واحدهای تولیدی را تحت پوشش قرار ندهند.                  

وی اضافه کرد: تعداد خودروهای آتش‌نشانی در شهرک شکوهیه سه دستگاه است و در حال حاضر ۲۰ خودرو برای تامین امنیت این شهرک نیاز است.

شهرک صنعتی شکوهیه قم در ۱۲ کیلومتری محور قدیم قم - تهران در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۱ هکتار واقع‌شده است و از موقعیت مناسبی برای ایجاد واحدهای صنعتی برخوردار می‌باشد و امکانات زیربنایی موردنیاز همچون شبکه‌های توزیع آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب در تمامی سطح شهرک پوشش داده‌شده است؛ واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک در زمینه‌های شیمیایی، فلزی، غذایی، سلولزی، برق و الکترونیک و کانی غیرفلزی فعالیت دارند.

 ۱۱۷۵ /۲۰۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.