به گزارش ایرنا ، بهلول تکلوی روز دوشنبه در نشستی با کارشناسان امور دام و مراکز تلقیح مصنوعی اردبیل افزود: بیش از 50 درصد گاوهای این استان از نژاد بومی هستند و پتانسیل های بالقوه در افزایش تولید محصولات دامی از طریق انجام آمیخته گری دام های بومی با اسپرم های پروف شده و برتر بکار گرفته می شود.
وی وجود ماموران تلقیح فعال و کارآمد در استان ، توسعه تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد دام های استان برای افزایش سطح تولید و کاهش هزینه های تولیدی ، افزایش رونق دامداری در روستاها ، افزایش درآمد دامداران و تاثیر بالای آن در اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه را از برنامه های اساسی جهاد کشاورزی استان در رشد و شکوفایی صنعت دامپروری دانست.
او افزود: در هشت ماه امسال 23 هزار و 376 مورد تلقیح در استان انجام و پنج هزار و 553 مورد با استفاده از اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال بوده و نسبت به زمان مشابه سال قبل بیش از 70 درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار کرد: استفاده از اسپرم نژاد سیمنتال و توسعه این نژاد در کشور بدلیل مزایای بالای آن از جمله دومنظوره بودن (شیری-گوشتی)، کم توقع بودن ، تولید مناسب شیر و گوشت، پایین بودن هزینه های تولید، مقاومت به بیماری ها ، ماندگاری بالا در گله و سازگاری مناسب با شرایط روستایی جز اولویت های اصلی معاونت امور تولیدات دامی استان است.
توسعه تلقیح مصنوعی با اسپرم این نژاد در استان اردبیل از اواخر سال 94 با تلقیح 541 راس گاو دورگ و بومی آغاز شد ، در سال 95 تعداد تلقیح این نژاد پنج هزار و 27 راس بوده و تا پایان آبان امسال در مجموع 11 هزار و 121 راس از گاوهای دورگ و بومی استان با اسپرم این نژاد تلقیح شده اند.
بیش از پنج میلیون واحد دامی در استان ظرفیت های دامی استان را تشکیل می دهد که 2 میلیون واحد آن سبک ، سه میلیون واحد دامی سنگین رقم تولیدات گوشت قرمز را به میزان 34 هزار تن ، گوشت سفید 38 هزار تن ، شیر خام 264 هزار تن ، عسل 6 هزار تن ، تخم مرغ هشت هزار تن در استان رسانده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.