رحیم فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده بهینه از آب کشاورزی و بهره وری در مصرف آب یکی از اولویت های اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوده و بهره برداران قادرند با استفاده از حداقل آب کشاورزی حداکثر محصول در واحد سطح را برداشت کنند.
وی اجرای طرح پایاب سد خدا آفرین را یکی از مهم ترین پروژه های آبرسانی در شمال استان ذکر کرد که 60 هزار هکتار از این اراضی نیز در آینده ای نزدیک به سیستم های نوین آبیاری بارانی مجهز خواهند شد.
او گفت: 60 هزار هکتار از اراضی پایاب سد خدا آفرین در حال تجهیز به سیستم های نوین آبیاری هستند ، هفت هزار هکتار از دیگر اراضی استان نیز به صورت اراضی خرد و تجمیعی در حال تجهیز به سیستم های نوین آبیاری بارانی هستند.
وی در زمینه نحوه حمایت از کشاورزانی که اراضی خرد خود را به سیستم آبیاری بارانی مجهز می کنند افزود: اگر بهره برداران به صورت انفرادی و یا در گروههای کمتر از پنج نفره تصمیم به اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی خود داشته باشند و مجموع مساحت های زمین زارعی آنها کمتر از 10 هکتار باشد نحوه اعطای تسهیلات به آنها به صورت 'نورم' خواهد بود.
او افزود: نورم به این معنا که اگر افراد قصد اجرای آبیاری بارانی را داشته باشند به ازای هر هکتار 70 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود و 50 تا 60 میلیون ریال به صورت آبیاری بارانی و 32 میلیون ریال به آبیاری کم فشار اختصاص داده می شود.
وی همچنین در زمینه حمایت از کشاورزانی که به صورت گروهی تصمیم به تجهیز اراضی کشاورزی خود به سیستم های آبیاری بارانی می کنند نیز اظهار کرد: تعداد افراد متقاضی دست کم پنج نفر و میزان اراضی آنها نیز در مجموع کمتر از 10 هکتار نباشد به صورت مشترک و تحت پوشش یک منبع آب زمین های خود را به سیستم های آبیاری تجهیز خواهند کرد و 85 درصد از یارانه دولتی برخوردار خواهند شد.
او گفت: این عده از متقاضیان تنها می توانند با پرداخت 15 درصد ناچیز از هزینه اراضی خود را به سیستم های نوین آبیاری مجهز کنند.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.