به گزارش ایرنا ، بهبود علیزاده روز یکشنبه در جلسه کارگروه مخاطرات کشاورزی خلخال افزود: جایگزینی ارقام کشاورزی مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی ، اصلاح الگوی کشت و برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی از جمله اقدامات مهم انجام شده در سال جاری برای کاهش میزان خسارات وارده از جانب حوادث طبیعی پیش بینی نشده به کشاورزان و باغداران است.
وی اجرای عملیات مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و جانوری در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان از جمله آفات عمومی از قبیل ملخ ، موش صحرایی و آفات نباتی تهدید کننده باغ های میوه را از سایر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی خلخال در کاهش خسارت وارده از جانب آفات به کشاورزان و باغداران منطقه ذکر کرد.
عباس جعفرزاده ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال نیز در این جلسه از ریشه کنی آفت دارواش از جنگل های درختان قد کوتاه منطقه خورش رستم این شهرستان در سال جاری خبر داد.
او گفت: آفت نیمه انگلی و بسیار خطرناک دارواش در تنه درختان زالزالک رشد کرده و از طریق پرندگان به درختان سوزنی برگ جنگل انتقال یافته و این آفت فاقد ریشه از بدنه درختان جنلگی تغذیه و در نتیجه منجر به خشک شدن درخت می شود که با اقدام به موقع اداره منابع طبیعی و مقابله با این آفت از انتقال آن به درختان جنگل بخش خورش رستم خلخال جلوگیری شد.
وی گفت: با توجه به شیوع آفت پروانه دم قهوه ای آمریکایی در جنگل های چند منطقه خلخال از جمله خوجین ، مجره ، اندبیل و اوجغاز واقع در بخش مرکزی این شهرستان اداره منابع طبیعی مبارزه مکانیکی را در دستور کار خود قرار داده و موفق به پاکسازی 72 هکتار از جنگل های آلوده به این آفت شد.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل دارای 257 هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این میزان 45 هزار هکتار را جنگل های قد کوتاه ارس و بنه تشکیل می دهند و جنگل درختان قد کوتاه خلخال با گونه های کمیاب ارس و بنه ذخیره گاه ژنتیکی بسیار مناسبی برای تولید و پرورش این نوع درختان است.
شهرستان خلخال با برخورداری از بیش از 45 هزار هکتار جنگل بیش از 85 درصد از جنگل های استان اردبیل را به خود اختصاص داده و بیش از 21 درصد از مراتع حاصلخیز این استان نیز در این شهرستان واقع شده است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.