رضا کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در قالب چهار تیم پنج نفره با حضور در شهرستان های استان طرح های کشاورزی و آبرسانی شهرستان ها را از نزدیک مشاهده و در جریان مشکلات بخش کشاورزی این استان شدند.
وی اضافه کرد: اولویت اول در این سفر بحث آب آشامیدنی اردبیل و دیگر شهرستان ها بود که مورد غفلت واقع شده و در صورت تداوم روند کنونی در آینده شاهد تنش و بحران آب در استان خواهیم بود.
کریمی بیان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که تامین آب آشامیدنی اردبیل هم از رودخانه ارس به میزان 100 میلیون متر مکعب و هم از سد شهریار میانه که در حال آبگیری است صورت گیرد.
وی افزود: در بحث انتقال آب از ارس به اردبیل مقرر شد مطالعات آن که توسط شرکت آب منتطقه ای اردبیل انجام شده بزودی به اتمام رسیده و عملیاتی شود.
کریمی مشکلات آب آشامیدنی نمین و عنبران را یادآور شد و گفت: طرح آبرسانی این 2 شهر از مسیر گولی از سال های قبل شروع شده و امسال نزدیک 106 میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
وی درباره مشکلات خلخال و کوثر گفت: نزدیک 30 درصد حوزه خلخال مناطق حفاظت شده محسوب می شود که امکان احداث طرح های زیر ساختی اقتصادی و عمرانی در آنجا مقدور نیست و مقررشد در این باره هم در کمیسیون کشاورزی بررسی های لازم بعمل آید و سازمان محیط زیست هم بازنگری لازم را داشته باشد .
کریمی بیان کرد : احداث شبکه سد گیوی،اتمام سد خاکی عنبران تا پایان سال 97 و تامین اعتبار آن از محل اعتبارات مهار آبهای مرزی ،خارج شدن عملیات اجرایی سد کلاسر گرمی از بلاتکلیفی، تکمیل شبکه سد سبلان مشگین شهر ازجمله مواردی بود که از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مورد تا کید قرار گرفت.
وی افزود: مهمترین مسئله ای که روی آن بیشتر تاکید شد بحث نظام بهره برداری از اراضی پایاب سد خداآفرین و حق عرفی جامعه عشایر است که مقرر شد با توجه به اینکه عشایر بهره برداران واقعی بوده و در این اراضی دارای حق عرفی می باشند مورد پیگیری جدی دولت قرار گیرد.
نماینده اردبیل ، نیر، نمین و سرعین درمجلس غفلت از سامانه آبیاری نوین در استان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با وجود تصمیمات جامع در مجلس استفاده از سامانه های نوین آبیاری که منابع اعتباری آن تامین شده مورد غفلت قرار گرفته و رتبه استان هم دراین زمینه رتبه مناسبی نیست و ضروری است مسئولان اهتمام جدی دراین باره داشته باشند .
اعضای کمیسون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی برای یک سفر 2 روز چهارشنبه هفته گذشته وارد اردبیل شده و از طرح های بخش کشاورزی این استان بازدید کردند .
خبرنگار:یعقوب شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.