دکتر صادق صالحی  روز دوشنبه در نشستی با فرماندار خلخال  با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان اردبیل افزود:  برخی مطالب و شایعات در زمینه وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان نیز کذب بوده و مشکلی در مصرف گوشت مرغ وجود ندارد.  

به گفته وی، در  سه سال گذشته هیچ‌گونه مورد مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده و  اظهارنظرهای غیر کارشناسی در زمینه ارتباط انفلوآنزای شایع انسانی با  آنفلوآنزای پرندگان کاملا بی‌مورد و مردود است.

او اظهار کرد: گوشت قرمز عرضه شده ممهور به مهر دامپزشکی  در مراکز عرضه گوشت و قصابی‌های سراسر استان اردبیل هم کاملا سالم، بهداشتی بوده و موردی برای تردید خریداران وجود ندارد.

صالحی  گفت: از ابتدای سال‌جاری ۱۲۵ هزار و ۷۲۹ رأس دام و ۹ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۹۱ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت دامپزشکی کشتار و در چرخه مصرف وارد شده است.

او بیان کرد: بازرسان بهداشتی دامپزشکی از ابتدای سال جاری بیش از ۴۱ هزار و ۳۱۱ مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید، توزیع و عرضه فراوده‌های خام دامی بعمل آورده و نزدیک به ۱۵۵هزار و ۲۲۴ کیلوگرم فراورده‌ غیر بهداشتی، فاسد و تاریخ منقضی را ضبط و معدوم کرده و ۲۱۵ متخلف را به مراجع قضایی معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری‌های دامی در استان وجود ندارد افزود: با وجود ارایه خدمات رایگان واکسیناسیون دام‌ها متاسفانه عدم وجود شابع بیماری دام در استان موجب شده تا دامداران رغبتی به واکسیناسیون دام‌های خود نشان ندهند .

وی بـه ضـرورت همکاری دامداران با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی تاکید کرد و گفت: در طول سال چندین طرح ضربتی واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های مختلف دام و طیور انجام می‌شود که نمونه بارز آن اجرای طرح ملی و  فراگیر واکسیناسیون نیوکاسل بر علیه طیور بومی برای اولین بار  در  استان است.

صالحی اضافه کرد: در ایــن راستا بیماری‌های مختلف دام و طیور که روی سلامت و بهداشت عمومی جامعه تأثیرگذار است یا در حــوزه اقتصـاد ملی اهمیت دارند مانند بیماری تب برفکی ، شاربن ، آبله و بسیاری از بیماری‌های مشترک مانند بروسـلوز ، هاری  از بیماری‌های بسیار مهمی هستند که بدرستی کنترل  و تا حد توان خود تلاش می‌کنیم از شیوع این بیماری‌ها در استان پیشگیری شود. 

در این جلسه فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز یکی از شاخص‌های توزیع اعتبارات استانی این شهرستان را نوع و نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب و هزینه کرد اعتبارات سال گذشته اعلام  کرد و افزود: عملکرد  اداره دامپزشکی خلخال در این زمینه مطلوب ارزیابی شده و بر این اساس سال آتی نیز  اعتبارت این اداره افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.