خلیل نیکشاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با کاشت محصولات علوفه‌ای در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار ، چغندرقند پاییزه در سطح ۲ هزار هکتار ، صرفه‌جویی در مصرف آب آبیاری به میزان هفت میلیون مترمکعب در ماشک و خللر و صرفه‌جویی در مصرف آب در چغندر قند به میزان ۵۰ درصد و در مجموع صرفه‌جویی ۱۰ میلیون مترمکعبی در استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی استان حاصل شد.

او اظهارداشت: سازمان جهاد کشاورزی استان سه وظیفه مهم را بر عهده دارد که شامل کمک به امنیت غذایی ، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع تولید آب و خاک و منابع ژنتیکی است.

او افزود: این سازمان برای ترویج الگوی کشت و تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر  سیاست‌های کلان کشور ، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک برای تولید محصولات کشاورزی با حفظ محیط زیست و منابع پایه تلاش می‌کند.

استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است، مجموع اراضی کشاورزی استان ۷۱۸ هزار و ۶۱۴ هکتار می‌باشد، از کل اراضی کشاورزی استان ۲۳۴ هزار و ۳۳۶ هکتار آبی و ۴۵۱ هزار و ۱۵۵ هکتار دیم و ۳۹ هزار و ۲۴۶ هکتار را نیز باغات میوه تشکیل می‌دهد.

از مجموع اراضی زارعی استان اردبیل ۳۴ درصد آبی و ۶۶ درصد دیم می‌باشد، سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان حدود ۳۰ درصد و این سهم در کشور ۲۰ درصد می‌باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.