رئیس  مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل گفت: برای اولین در استان واحد ERCP ، با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال راه اندازی شد. 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، رئیس  مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی واحد ERCP ، با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال در سطح استان افزود: دسترسی به این پروسیجر در رشته فوق تخصصی گوارش و کبد،  می‌تواند گام مهمی در جهت خودکفایی استان محسوب شود بطوریکه سالانه بسیاری از بیماران جهت درمانERCP  به استانهای همجوار و تهران اعزام می شدند.     دکتر فرزانه ادامه داد: ERCP روشی مشابه آندوسکوپی فوقانی است که در طی آن مجرای پانکراس و مجاری صفراوی و کیسه صفرا بررسی می شود. یک روش تشخیصی، درمانی پیشرفته، با تکنیک بالا و تهاجمی است که با ترکیب دو روش فنی " آندوسکوپی" و " فلوروسکوپی" انجام شده و برای تشخیص و درمان بیماری‌های مجاری صفراوی و پانکراس به کار می رود. 
به گفت وی در انجام این روش، یک نوع دستگاه آندوسکوپی مخصوص (side view) از طریق دهان، مری و معده به دوازدهه هدایت می شود و سپس از طریق آمپول واتر ( محل ورود مجرای مشترک صفراوی و مجرای پانکراس به روده ) به مجاری صفراوی و مجرای پانکراس دسترسی پیدا می شود و از طریق تزریق ماده حاجب و تهیه گرافیهای فلورسکوپیک با اشعه X  مطالعات تشخیصی بر روی این مجاری انجام و در صورت نیاز اقدامات درمانی مانند خارج کردن سنگ ، گشادکردن تنگی‌ها با بالون و تعبیه استنت انجام می شود. 
   فرزانه تصریح کرد: برای انجام موفقیت آمیز ERCP در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل تیم درمانی مجرب، شامل فوق تخصصی گوارش، رادیولوژیست، متخصص بیهوشی فعالیت می کنند بطوریکه از زمان شروع بکار این واحد تاکنون ماهانه حدود ۲۰ بیمار تحت اقدامات تشخیصی و درمانی قرار گرفته و علیرغم حساسیت بالای کاری در این اقدام تشخیصی و درمانی فوق تخصصی تاکنون آماری از عوارض شایع از جمله  التهاب لوزالمعده ( پانکراتیت) ، خونریزی ، التهاب یا عفونت مجاری صفراوی (کلانژیت ) و... گزارش نشده است.     رئیس  مرکز آموزشی درمانی امام‌ خمینی (ره) اردبیل در ادامه به برخی کاربرد های مهم  ERCP  اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین و شایعترین کاربردهای ERCPخارج کردن سنگ‌‍های مجرای مشترک صفراوی (کلودوک) است. سنگ‌های مجرای پانکراس هم به روش مشابه البته با بالون و سبد مخصوص مجرای پانکراس در آورده می شوند. 
   وی اظهار کرد: کاربرد دیگر ERCP در خصوص تنگی‌های مجرای مشترک صفراوی خوش خیم و بدخیم است. اقداماتی از جمله استنت گذاری برای تنگی‌های خوش خیم و بدخیم مجرای پانکراس از طریق ERCP قابل انجام است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.