به گزارش ایرنا، محمد خداپرست روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از زمان آغاز نخستین بارش‌های پاییزه در مناطق سرد سیر روسیه و شمال اروپا تعداد کثیری از گونه‌های مختلف پرنده با مهاجرت به نوار غربی کشور از جمله تالاب‌ها، آب ‌بندها و مزارع کشاورزی، شهرستان پارس آباد را برای زمستان ‌گذرانی خود انتخاب می‌کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه پارس آباد به عنوان نخستین شهرستان در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار گرفته است، تعداد کثیری از گونه‌های مختلف پرنده در تالاب‌ها، آب‌بند‌ها، شالیزارها، حاشیه رودخانه‌ها و مزارع این شهرستان برای استراحت و زمستان‌ گذرانی فرود می‌آیند و همه ساله بیش از 32هزار قطعه پرنده در قالب 72 گونه مختلف فقط در تالاب سمیل مغان قابل شناسایی هستند.
او بیان کرد: غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، کشیم کوچک، چنگر، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، سهره، حواصیل، و بوتیمار از جمله ‌پیش قراولان پرندگان مهاجر به این منطقه هستند.
خداپرست با بیان اینکه غاز پیشانی سفید کوچک و زنگوله بال از با ارزش ترین پرندگان مهاجر به منطقه هستند، گفت: این پرندگان از گونه های در معرض خطر بوده و حمایت شده بین المللی هستند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: هرگونه شکار و صید غاز پیشانی سفید کوچک ممنوع بوده و با شکارچیان و متخلفان به طور قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد.
غاز پیشانی‌ سفید کوچک که نام علمی آن Anser erythropus می باشد از رده پرنده، شاخه طناب داران، راسته غازسانان، تیره اردکیان، زیرخانواده غازان و تبارغازها است.
تعداد این پرنده در سطح جهان کاهش چشمگیری داشته به طوری که در زمره پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته و اجرای برنامه ویژه حفاظتی در زیستگاه هایی که دیده می شود ضروری است.
غاز پیشانی سفید در ایران نیز در فصل زمستان ضمن مهاجرت به ‌طور منظم در آذربایجان دیده شده و از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده است اما به علت شکارهای بی رویه و نابودی مناطق زیستی تعداد آنها کاهش یافته و در سال های اخیر تعداد انگشت شماری از غاز پیشانی سفید کوچک به صورت اتفاقی و مهاجر عبوری به چشم می خورند.
این پرنده در مناطق تالابی، نیزار، دریاچه های آب شیرین ، شالیزارها و مزارع گندم و جو و علوفه به سر برده و در نواحی باتلاقی و توندرا تولید مثل می کند.
سد میل مغان به عنوان سد دوستی ایران و آذربایجان از نوع انحرافی نیمه متحرک با بدنه بتنی و خاکی می باشد که بین دو شهر اصلاندوز مغان و هورادیز واقع شده است.
تالاب دریاچه سد میل مغان از جاذبه های گردشگری ویژه برای مردم محلی و توریست های داخلی و خارجی بوده و محلی برای پرندگان مختلف مهاجر می باشد.
6130
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.