به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، چاپ اول کتاب " امام خمینی(س) توسعه سیاسی و کوشش های مدرن " در دوهزار نسخه به قلم "محسن خلیلی" استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد توسط موسسه چاپ و نشر عروج به بازار نشر عرضه شده است.

کتاب " امام خمینی(س) توسعه سیاسی و کوشش های مدرن"، توسط موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، چاپ اول کتاب " امام خمینی(س) توسعه سیاسی و کوشش های مدرن " در دوهزار نسخه به قلم "محسن خلیلی" استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.
در مقدمه ناشر آمده است: انتشار اثر حاضر و مشابه آن از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به منظور ارائه یافته های پژوهشگران در موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی(س) انجام یافته و الزاماً نمی بایست به عنوان دیدگاه موسسه تلقی شود بلکه انتشار اینگونه پژوهش ها بستری است برای بازخوانی مستمر اندیشه و سیره معمار بزرگ انقلاب اسلامی از رهگذر تضارب آرا و اندیشه های متنوع صاحبنظران.
درمقدمه به قلم نویسنده آمده است: مفصل بندی سنت و تجدد در فضای استعاری گفتمان انقلاب اسلامی، تنها می توانسته است حول محور امام خمینی، از تضادهای گوناگون رهایی یابد؛ زیرا کالبد سنت گرایانه روحانیت، اسلام، فقه و ولایت، در کنار کالبد مدرن مردم، جمهوری، قانون و آزادی، تنها با ویژگی های خاص شخصی و رهبری امام خمینی، از کنش های قهرآلود یا تضادآمیز مصون می ماند.
این کتاب علاوه بر مقدمه ناشر و نویسنده، شامل شش فصل است. در فصل اول که درآمدی نظری بر توسعه سیاسی نام دارد نویسنده بنیان های نظری توسعه سیاسی، خاستگاه تاریخی و شاخص های این مفهوم و بررسی تاریخی توسعه سیاسی در ایران پیش و پس از انقلاب را تبیین می کند و در فصل دوم نیز به تشریح نسبت امام خمینی(س) و تأسیس جمهوری اسلامی و چالش های تاریخی جمهوری و دولت مدرن در اندیشه ایرانیان و امام خمینی و چهارچوب های اندیشه جمهوری می پردازد. در فصل سوم که امام خمینی و تدوین قانون اساسی نام دارد دو مبحث انقلاب مدرن و قانون اساسی و چالش تاریخی دولت مدرن و قانون اساسی در ایران مورد بحث قرار گرفته است.
فصل چهارم این اثر با عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادسازی به جای کاربست رویه های فردگرایانه مباحث دولت مدرن، جامعه مدرن، قانون مدرن ، جامعه انقلابی و نیروهای نوخاسته و بسترهای تاریخی تکوین مجمع تشخیص مصلحت نظام و جایگاه مصلحت در اندیشه سیاسی امام خمینی بررسی شده اند. در فصل پنجم با عنوان اختیارات مطلقه(آمیزه سنت/مذهب در تکوین دولت مدرن) مفهوم ولایت، اطلاق ولایت فقیه، چهارچوب های ولایت مطلقه از دیدگاه امام خمینی تبیین گردیده اند و فصل ششم نیز با عنوان بازنگری قانون اساسی نهادینه شدن بازبینی مداوم عقلانیت سیاسی مقدمات نظری و تجربی و پیشینه تاریخی و حقوقی بازنگری مورد بررسی قرار گرفته است.
از جمله مزایای این اثر محققانه فهرست اعلام، مکان ها، آیات، روایات، کتابها و واژه ها و منابع فارسی است که در پایان کتاب آمده و می تواند به کار محققین و علاقمندان بیاید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.