به گزارش ایرنا تماشاخانه چیچست ارومیه یک ماه پیش با حضور مسوولان فرهنگی و هنرمندان کشوری به بهره برداری رسید تا در کنار پلاتو سایه، پلاتو هنر، سالن فرهنگسرای جوان و تالار وحدت ارومیه به عنوان فضای تیاتری مطلوب برای اجرای گروه های نمایشی آذربایجان غربی و منطقه ای تبدیل شود.
مدیر مسوول این تماشاخانه با اشاره به اینکه راه اندازی این مجموعه هنری از مهر سال 1396 شروع شده بود، گفت: این فضای تیاتری در سه طبقه و با تمهید زیرساخت های هنری مطلوب برای علاقه مندان هنر هفتم فراهم شد.
پیمان سلیمانی افزود: این مجموعه نخستین سالن تیاتر خصوصی در زمینه هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی بوده و در زمینی به مساحت 500 مترمربع و زیربنای 600 مترمربع راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: این تماشاخانه دارای سالن های بلک باکس حدود 50 و 100 نفری بوده و مجهز به امکانات نور و صدای مطلوب برای اجرای آثار نمایشی است.
سلیمانی با بیان اینکه با همراهی نوید پیروزنیا این مجموعه را مدیریت می کند، افزود: سه میلیارد و 280 میلیون ریال برای راه اندازی این تماشاخانه خصوصی سرمایه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: اقتصاد در خلق آثار هنری مهمترین اولویت هنرمندان نیست اما فراهم کردن زمینه ای برای کسب درآمد، این قشر دلسوز را به ادامه مسیر تولیدهای هنری ترغیب می کند.
وی ادامه داد: زمینه شکوفایی بازیگران مستعد با ارائه آثار هنری مختلف در این فضای تیاتری فراهم می شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه تماشاخانه چیچست از میزبانی سی امین جشنواره تیاتر آذربایجان غربی در راستای اعتلای تیاتر استقبال کرد، گفت: پنج نمایش از کل 9 اجرای جشنواره در این تماشاخانه به روی صحنه می رود.
وی افزود: این جشنواره به معرفی هرچه بیشتر این مکان فرهنگی به دوستداران هنرهای نمایشی می شود.
وی اضافه کرد: این تماشاخانه به علت برخورداری از امکانات مناسب برای طراحی نور و همچنین برخورداری از ظرفیت بیشتر تماشاگران یکی از سالن های درخواستی هنرمندان برای برگزاری جشنواره بود.
به گفته وی، مسوولان فرهنگی شهر تبریز نیز برای سرمایه گذاری در راه اندازی سالن تئاتر خصوصی با در اختیار گذاشتن امکانات اولیه از مدیران این تماشاخانه دعوت کرده اند.
یک بازیگر تئاتر گفت: فضاهای هنری پیش از این منحصر به فضاهای نمایشی دولتی بود و ورود بخش خصوصی به رقابت سازنده این 2 بخش سبب می شود.
الهام حیدریان اضافه کرد: اجرای نمایش، نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی در نتیجه این اقدام سازنده پیشرفت چشمگیری را تجربه خواهد کرد.
وی ادامه داد: مدیران دغدغه مند نخستین تماشاخانه خصوصی در سایه هوشمندی و اشتیاق این مجموعه را به خوبی مدیریت خواهند کرد و شاید تنها جنبه منفی این مجموعه این باشد که مجتمع فرهنگی و هنری را از مهد تئاتر ارومیه خارج کند.
کارگردان تئاتر ارومیه ای با مثبت ارزیابی کردن راه اندازی تماشاخانه چیچست، گفت: تاسیس این مجموعه، حرکت سازنده ای است مگر اینکه دچار سوء مدیریت شود.
پدرام رحمانی با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی، افزود: در نتیجه رقابت بخش خصوصی با دولتی، سالن های مختلفی برای اجرا در اختیار اهالی تیاتر قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: بخش دولتی برای از دست ندادن تماشاگران تیاتر سطح کیفی فضاهای نمایشی را برای جذب مخاطبان بیشتر ارتقا می دهد.
نمایشنامه نویس پیشکسوت ارومیه ای گفت: افزایش تعداد هنرمندان در ارومیه یکی از دلایل تاسیس این مجموعه است و وجود آن به افزایش اعتماد به نفس جوانان مستعد منجر می شود.
علی صابر رضایی با اشاره به اینکه خصوصی سازی تیاتر به درآمدزایی برای اهالی هنر هفتم منجر می شود، افزود: بخش دولتی باید فعالیت های نمایشی را برون سپاری کرده و مردم نیز با استقبال از نمایش های اجرا شده از این فضای هنری حمایت کنند.
وی اضافه کرد: رقابت سازنده بخش دولتی و خارجی به ارتقای فرهنگ و در نهایت اعتلای اخلاق در جامعه منجر می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه راه اندازی فضای تیاتری توسط بخش خصوصی مورد حمایت دولت است، گفت: آذربایجان غربی قابلیت های فراوانی در شاخه های مختلف هنری دارد و راه اندازی تماشاخانه های خصوصی فرصتی برای نشان دادن هرچه بیشتر شایستگی های این استان در هنرهای نمایشی است.
حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: شروع بکار این فضای هنری زمینه آموزش جوانان علاقه مند به هنر تیاتر را هرچه بیشتر فراهم می کند.
وی اضافه کرد: هنرمندان استان با استفاده از زیرساخت های مختلف هنری این توانایی را دارند تا الگوهای ارزنده هنری را در سطح کشوری معرفی کنند.
وی ادامه داد: تماشاخانه چیچست «موسسه تک منظوره تیاتر» برای آموزش، اجرای نمایش و همه فعالیت های تعریف شده در حوزه تیاتر است.
به گزارش ایرنا سی امین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی در بخش های رقابتی و غیررقابتی از 6 تا هشتم شهریور سال جاری در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه و تماشاخانه چی چست این شهر برگزار می شود.
نمایش 'صدای انسانی' به کارگردانی رضا رجایی 6 شهریور در بخش غیررقابتی جشنواره در تماشاخانه چیچست ارومیه اجرا می شود.
نمایش های «کریم آقا» به کارگردانی محمد خیرخواه ساعت 10 در تماشاخانه چیچست، «ساری گلین و دلی عاشیق» به کارگردانی هوشنگ بابایی ساعت 12 در تالار وحدت و «مجلس خستو شدن حملط» به کارگردانی 'مرتضی نورپور و پیمان سلیمانی' نیز ساعت 16 در تماشاخانه چیچست اجرا می شود.
روز دوم جشنواره /هفتم شهریور/ ساعت 10 با نمایش 'عاشقانه هایم را باد برده' به کارگردانی پدرام رحمانی در تماشاخانه چیچست شروع می شود؛ در این روز نمایش «عروسک» به کارگردانی علی قبچاق ساعت 12 در پلاتو هنر، «ترانه های تله تارا» به کارگردانی وحید حصاری ساعت 16 در تماشاخانه چیچست، «مرگ به روش نهنگ ها» به کارگردانی حجت الله قاسم نژاد ساعت 18 در پلاتو هنر و 'نارین' به کارگردانی امید پیرو اسلام ساعت 20 در تالار وحدت به روی صحنه می رود.
7129/3072
گزارش از: توحید محمودپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.