به گزارش ایرنا جبار طالبی روز چهارشنبه در جلسه بررسی ظرفیت های بخش کشاورزی این منطقه با حضور صاحب نظران و کارشناسان، افزود: سالانه 10 هزار تن محصولات باغی نیز در این منطقه تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
وی ادامه داد: 37 هزار هکتار از اراضی این منطقه به صورت باغی و زراعی مورد بهره برداری قرار دارد و با توجه به ظرفیت های منطقه این سطح ناچیز است.
وی با اشاره به وجود سدها و رودهای جاری در منطقه آزاد ماکو بر سیاست گذاری و استفاده بهینه از ظرفیت های بخش کشاورزی این منطقه تاکید کرد.
وی اضافه کرد: تمام کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش برای تولید محصولات مطمئن و مورد نیاز بازار باید نهایت تلاش خود را بکار بگیرند تا از ظرفیت های منطقه به صورت بهینه استفاده شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر گام مؤثری در مسیر تامین زیرساخت های لازم بخش کشاورزی نظیر سیستم های نوین آبیاری در اراضی و هدفمند کردن مصرف آب، اشتغال دانش آموختگان کشاورزی و نیروی کار روستاها و درآمدزایی برای آنان برداشته می شود.
مدیر اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو نیز در این جلسه برنامه ریزی برای توسعه این منطقه بر اساس علم و دانش را از اهداف تشکیل این اندیشکده بر شمرد و افزود: با ادغام تجربه و علم می توان در تمامی زمینه ها به رشد و توسعه در منطقه دست یافت.
علی ملکی، اراضی کشاورزی را یکی از ظرفیت های اقتصادی مهم منطقه آزاد ماکو عنوان کرد و افزود: در حوزه کشاورزی چهارچوب و قوانین خاصی در منطقه آزاد ماکو تدوین نشده و لازم است تمامی کارشناسان و صاحب نظران برای رشد و توسعه بخش کشاورزی با استفاده از دانش بومی و تجربه همکاری کنند.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
3072/7132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.